NYE UTFORDRINGER: Snart ni år etter at han begynte med programmet, har Justin Brierley fortsatt ideer til emner innenfor kristent trosforsvar som ikke er dekket. Foto: Tore Hjalmar Sævik

Kristne og ateister møtes i hans radiostudio

Kjente kristne og ateistiske debattanter har brynt argumenter i Justin Brierleys radiostudio i en årrekke. Det har gjort hans tro tryggere – og mer nyansert.

Programmet « Unbelievable?» produseres av Premier Christian Radio i Pimlico i London, en overkommelig rusletur fra Big Ben, parlamentsbygningene og Westminster Abbey.

Gjestelisten spenner fra ateister som biologiprofessor Richard Dawkins og forfatter Philip Pullman til kristne trosforsvarere som matematikkprofessor John Lennox og teologiprofessor Alister McGrath.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ideen til et diskusjonsprogram på den kristne kanalen hadde et enkelt utgangspunkt: Premier laget allerede mange programmer der kristne mennesker snakket med andre kristne mennesker om kristne spørsmål.

– Jeg ønsket å sette kristne og ikke–kristne sammen for å diskutere ting, forteller Justin Brierley til Dagen. Han byr meg inn i redaksjonslokalene der han ikke bare lager radio, men også jobber som redaktør for det engelske Christianity Magazine.

Litt naiv

Motivasjonen til Brierley var å bryte ned barrierer og gjøre kristne tryggere i møte med innvendinger fra mennesker som ikke deler troen deres.

– Jeg var nok litt naiv og lite kjent med trosforsvar i utgangspunktet. Jeg hadde lest de kjente bøkene til C. S. Lewis og så videre, men de meste har jeg lært etter at jeg begynte med programmet, forteller Brierley. Vi har krysset gaten og tatt plass ved et bord på Tony´s Snackbar. Den italienske innehaveren serverer oss baconsandwich og kaffe til frokost.

Justin Brierley har studert filosofi, politikk og økonomi ved Oxford University. I løpet av årene som programvert har han dessuten fått stadig større kjennskap til teologi og andre beslektede fagområder.

– Reaksjonene var blandet til å begynne med. Noen elsket det, mens andre syntes det var nok ateister å høre på BBC. De ville ikke ha det samme på en kristen kanal, forklarer Brierley.

Stort på nett

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I begynnelsen gikk programmet direkte. Lytterne fikk mulighet til å ringe inn og komme med spørsmål, men etter et drøyt halvår på lufta valgte han å gjøre programmet i opptak. Dermed ble det også mer fokusert.

– Men fortsatt får lesere komme med tilbakemeldinger, understreker Brierley.

I og med at programmet er gjort tilgjengelig for hele verden gjennom internett, har han etter hvert fått mange lyttere også utenfor De britiske øyene.

Responsen er omfattende, både fra troende og ateister. Samtidig gir mange kristne tilbakemelding om at dette er den eneste arenaen der de får kjennskap til hvordan de kan møte motpartens argumenter.

– Begge sider liker programmet og synes gjerne at deres side kommer best utav diskusjonen, sier Brierley.

Tro og vitenskap

I november er det ni år siden første sending gikk på lufta. Fortsatt har han ingen planer om å gi seg. Tilfanget av temaer er blitt bredere også fordi han har åpnet for diskusjoner mellom kristne om forskjellige spørsmål.

Noen emner har stadig vendt tilbake. Forholdet mellom tro og vitenskap er blitt en klassiker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi har fått diskutert spørsmålet fra alle vinkler, konstaterer Brierley.

Lidelsens problem er også blitt luftet mange ganger.

– Selv i programmer som ikke handler om dette, blir det lett et tema. Det er et av de tøffeste for kristne å svare på, enten det gjelder lidelse nå eller utfordrende tekster i Det gamle testamente, sier programlederen.

Bibelens troverdighet, Jesu oppstandelse fra de døde og Jesu guddommelighet er andre spørsmål som har vært oppe. Blant «intern–kristne» spørsmål har gjester i programmet diskutert alt fra forståelsen av Guds suverenitet til Gaza–konflikten og synet på hvilken økonomisk politikk som samsvarer best med Bibelen.

Respektfullt

Sittende bak mikrofonen har Brierley god anledning til å reflektere over hva som skiller godt kristent trosforsvar fra dårlig.

– Det gode må være respektfullt og robust, ikke gå av sporet og stadig vende tilbake til Kristus, sier radioverten.

Han peker på nevnte Oxford–professor John Lennox som et eksempel på en kristen trosforsvarer som evner å kombinere faglig tyngde med gode kommunikasjonsevner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han understreker at det ikke bare bør være et mål å ha en diskusjon, men vise hvordan forskjellige spørsmål relaterer til personen Jesus Kristus og troen på ham.

– Aktørene skifter sjelden mening, men det kan lytterne gjøre, påpeker Brierley.

En verktøykasse

Flere ganger har Brierley opplevd at noen argumenter mot troen har gjort inntrykk på ham. Men etter hvert er de fleste innvendingene velkjente.

– Tanken min er å gi lytterne en verktøykasse som gjør at de kan reagere rolig og sindig i møte med mennesker som tenker annerledes, forklarer han.

Han viser til at mennesker som forlater troen, ofte viser til at de er blitt overbevist av ateisters argumenter. Selv er han blitt tryggere i troen, men erkjenner at teologien hans har endret seg.

– Noen ting er jeg blitt enda tryggere på. Grunnleggende har jeg den samme troen, på den måten at jeg stoler på Jesus Kristus. Men jeg opplever at troen er blitt utvidet, fordi jeg er blitt kjent med forhold som jeg tidligere ikke hadde tenkt på, sier han.

– Men jeg er blitt befestet i troen på at kristendommen er den beste forklaringen på verden som den er, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Justin Brierley vedgår at noen lyttere av de samme grunnene kan oppleve programmet forvirrende eller utfordrende. Samtidig tror han de kristne bidragsyterne gir mulighet til å korrigere en misoppfatning av troende som ureflekterte og lettlurte.

Konferanse

I forlengelsen av programmet har Premier Christian Radio etablert en årlig konferanse i London om trosforsvar som bærer radioprogrammets navn: «Unbelievable?». Den ble arrangert for fjerde gang i sommer. Noen av de ledende apologetene i den engelskspråklige verden – som William Lane Craig, Alister McGrath og Os Guinness – har deltatt.

– Vi ønsker å gi rom for å høre mer om disse spørsmålene, sier Brierley.

Han opplever at mange troende ikke bare blir utfordret av det sekulære samfunnet, men også av egne tenåringsbarn, ikke–troende ektefeller eller andre i nære relasjoner.

– Det er en stor sult i den kritiske kirken hos mennesker som vil ha svar, sier Brierley.

Justin Brierley

Programleder for «Unbelievable?» på Premier Christian Radio i London. Programmet er blitt produsert i snart ni år. De siste fire årene har han også stått i spissen for en «Unbelievable?»konferanse om kristent trosforsvar

Brierley er jobber i tillegg som redaktør for Christianity Magazine. Også dette utgis av Premiergruppen, som er en tverrkirkelig kristen medieorganisasjon

Nettsider: www.premier.org.uk

Brierley er jobber i tillegg som redaktør for Christianity Magazine. Også dette utgis av Premiergruppen, som er en tverrkirkelig kristen medieorganisasjon

Les også
Avviser klappjakt på kristneHuman-Etisk Forbund krever andakter fjernet i NRK
Les også
Menneskefiendtlig ateisme
Les også
En tro som kan forsvares
Les også
«En prest og en plage» til dannelse og foraktBørre Knudsen
Les også
Ateist ut mot prinsesse Märthas nyåndelighet