Bokens forfatter Anna Ramskov mener at det ikke er praksis eller meditasjonsform som gjør oss til buddhister, kristne eller noe annet. Men at det er hensikten med praksisen som er avgjørende. (Foto: Scanstock foto)

Kristen bønnebok begeistrer alternativbevegelsen

En bok fra Verbum om kristen meditasjon skaper begeistring i alternativmiljøet. Generalsekretær i Bibelselskapet mener boken tar tak i en sentral oppgave for kirken.

- Lanseringen viste en annen type åndelig behov enn det kirken normalt har respondert på de siste par hundre år, sier Ingeborg Mongstad-Kvammen i Bibelselskapet. Hun omtaler det som en sentral oppgave å kunne gi en relevant kristen respons på den typen åndelighet, og knytte det til kirkens røtter.

Øyvind Solum, stifter av Alternativt Nettverk tror at boken som gir en innføring i 11 meditasjonsformer fra kristen tradisjon vil gjøre at flere får øynene opp for at det er mer å hente i kristendommen enn de først trodde, og at folk som har «falt ut» av kirken kan bli inspirert til å fordype seg i sin egen kristne arv.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kirken og ACEM

Da «Veier til helhet» ble lansert 31. januar var det paneldebatt på Litteraturhuset i Oslo med representanter både fra kirken, ACEM, Buddhistforbundet og Areopagos. Vel en måned etter at den kom ut, er det blitt solgt mellom 600 og 700 eksemplar. En lovende start, ifølge Verbum.

Boken selges i kristne bokhandlere, men også på Tanum i Oslo, som er kjent for å selge mye nyreligiøs litteratur. Der er boken utsolgt, i følge Tore Laugerud, prest i Areopagos.

Solum sier til Dagen at mange har følt seg fremmedgjort i kirken, fordi den tradisjonelt har gitt lite rom for erfaringen med det hellige og har lagt vekten på rett tro.

- Det er spennende at man i deler av den norske kristenheten trekker inn flere deler av den kristne tradisjon enn det man har forbundet med kirken tidligere, og at de henter fram igjen meditasjon som har vært en del av en levende tradisjon, men som av ulike grunner er blitt skjøvet vekk, synes han. I magasinet Visjon, som er Skandinavias ledende holistiske magasin, kommer Solum til å skrive en artikkel om boken.

Nysgjerrige

Anna Ramskov Laursen, prest i Den norske kirke og forfatter av boken, opplever at folk er svært nysgjerrige på å få vite mer om kristen meditasjon.

- Folk som har meditert i andre sammenhenger synes det er bra at kirken kommer på banen og kan sette ting inn i sin egen tradisjon, forteller hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I forordet skriver Laursen at hun har reist langt både i geografi og tradisjoner, og som så mange andre har hun vært i Østen der hun tilbrakte noen måneder på et kristent retreatsenter i Hong Kong. Hun tror at kristne kan oppleve en skepsis knyttet til noen av meditasjonsformene i boken, som har mye felles med østlig tradisjon og med ACEM, men mener at retningen er viktigere enn måten det skjer på.

- Kan du utdype det?

- Alle religioner har sine åndelige praksiser som, enten vi liker det eller ikke, er like på tvers av religioner. Derfor er det ikke praksisen eller meditasjonsformen som gjør oss til buddhister eller kristne eller noe annet. Det er hensikten med praksisen som avgjør det. For eksempel er meditasjonen i buddhismen rettet mot tomhet, noe som til dels har fulgt med over i mindfulness. En kristen som bruker mindfulness, vil likevel fortsatt ha gudsrelasjonen i seg, og mindfulness vil få en annen betydning for ham eller henne enn for en buddhist, hevder hun.

For Laursen er måten man mediterer underordnet. Det viktigste er at man relaterer til den treenige Gud som bor i oss ved sin Ånd.

- Derfor er det eksempler på at kristne som mediterer med ACEM-meditasjon kan erfare at den meditasjonsformen bidrar til å fordype deres relasjon til Gud, sier hun.

Brobygger

Biskop Halvor Nordhaug har ikke lest boken til Laursen, men har praktisert kristen meditasjon i forbindelse med retreat.

- Generelt har nok kirken vært litt varsom i møte med subjektive, åndelige erfaringer, men i de siste årene har mange opplevd noe av velsignelsene med å meditere over bibeltekster og leve seg inn i dem. Ordet meditasjon virker nok skummelt for mange, men det handler bare om å leve seg inn i tekstene og forestille seg at den samme Jesus som handlet er tilstede her og nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Tenker du at kristen meditasjon kan være en brobygger til åndelig søkende i andre tradisjoner?

- Absolutt.

- Når bør det ringe en varsellampe for kristne som ønsker å meditere?

- Det måtte jo være hvis meditasjonen tok utgangspunkt i et mantra. I tillegg fins det også meditasjonsteknikker som er innbakt i hinduistisk eller buddhistisk tradisjon, og som kan ha en type religiøs involvering. De vil også være vanskelig for kristne å praktisere, mener Nordhaug.

Stueren meditasjon

Jesusmeditasjon og ikonmeditasjon har blitt stueren i kirken, takket være retreatbevegelsen, men Tore Laugerud i Areopagos tror fortsatt at der fins noen som er usikre på det han omtaler som «den objektløse meditasjonen», der man bare sitter i stillhet for Guds ansikt og lar Gud virke på innsiden. Selv tenker han at når mennesker som i utgangpsunktet ikke regner seg som kristne setter seg sammen med en kristen gruppe og mediterer, så vil Jesus med stor sannsynlighet manifestere seg.

- Men det kan også være at de i første omgang bare møter seg selv, sier han. Dagen

Kristen meditasjon

Verbum kom i slutten av januar ut med en bok om kristen meditasjon. Der presenterer prostiprest Anna Ramskov Laursen 11 meditasjonsformer fra kristen meditasjon.

Meditasjonsformene er hentet fra et tidsspenn på 2000 år, fra protestantiske, katolske, keltiske, ortodokse og østlige tradisjoner.

Meditasjon var opprinnelig et kristent begrep, og betyr «søke inn mot midten», eller «betrakte i stillhet».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fakta