- Kommunikasjon har ikke vært vår sterkeste side

De har vært blant Ulf Ekmans nærmeste medarbeidere. Nå snakker de ut om tjenesten, Ekmans nye tilnærming til Den katolske kirke, og hvor de selv står.

Ste­fan og Marie Sal­mons­son var blant de førs­te le­der­ne på Li­vets Ord da me­nig­he­ten star­tet i Upp­sa­la i 1983. Etter et år på bi­bel­sko­len ble Ste­fan ung­doms­pas­tor, en tje­nes­te han skul­le komme til å ha i 13 år. Etter noen år som rei­sen­de evan­ge­list flyt­tet fa­mi­li­en til Jönköping og star­tet Li­vets Ord i byen som på grunn av sine mange me­nig­he­ter blir kalt Sve­ri­ges Je­ru­sa­lem.

Me­nig­he­ten voks­te og ble et bevis på at Li­vets Ord ikke bare kunne plan­te hundre­vis av me­nig­he­ter i Russ­land, de kunne også for­me­re seg i Sve­ri­ge. Men i 2011 for­lot Ste­fan og Marie pas­tor­job­ben etter at de opp­lev­de at Gud ba dem om å reise som evan­ge­lis­ter i Nor­den på hel­tid. I alle disse 30 årene har de fulgt Ulf Ekman teo­lo­gisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fikk syn i Is­rael

Denne høs­ten har det stor­met rundt Ulf Ek­mans nye syn på både sa­kra­men­te­ne og dåpen. Og mange har spurt seg om han er i ferd med å bli ka­to­likk. Selv har Ekman vært re­strik­tiv med å ut­ta­le seg i medie­ne. Men han for­klar­te nylig for en grup­pe pre­di­kan­ter i Sve­ri­ge hvor den «nye rei­sen» hans star­tet.

Ulf skal ha for­talt at han fikk ord fra Gud da han var i Is­rael for 15 år siden. Han skal ha sett et oli­ven­tre. Det var gam­melt og det så dødt ut. Han skal ha opp­levd at Gud talte til ham: «Er treet dødt?» Ulf skal ha svart: «Ja, det er dødt.» Men da han så etter enda en gang opp­da­get han noen knop­per i det gamle treet. Det var ikke dødt. Da for­stod Ulf at Gud talte om de his­to­ris­ke kir­ke­ne. Synet av oli­ven­tre­et skal ha vært star­ten på Ulfs til­nær­ming til de his­to­ris­ke kir­ke­ne.

- All­tid på reise

- Vi som kjen­ner Ulf vet at han all­tid er på reise, sier Ste­fan Sal­mons­son.

Han sit­ter i en sofa sam­men med sine kone Marie på et eldre ho­tell i Nord­hord­land uten­for Ber­gen. De er på reise, som de ofte er, for å ha vek­kel­ses­mø­ter og for­kyn­ne det enkle evan­ge­li­et om kor­set. De har sagt ja til å for­tel­le litt om hva de selv gjør nå, og hvor­dan de opp­le­ver Ek­mans til­nær­ming til Den ka­tols­ke kirke.

Ri­siko­vil­lig

- Ulf Ekman er en per­son som aldri blir fer­dig. Han er både sul­ten og sø­ken­de. Slik har han vært så lenge jeg har kjent ham. Når han opp­le­ver at han får noe fra Her­ren, så går han på det, og ofte in­ne­bæ­rer det en ri­si­ko. Tenk da han opp­lev­de at Li­vets Ord skul­le gi 50 mil­lio­ner til mi­sjon i Russ­land, like etter at vi hadde byg­get den store kir­ken i Upp­sa­la. Å lyde Gud har vært som en rød tråd gjen­nom hans liv. På den måten er det som nå skjer ikke så dra­ma­tisk. For­skjel­len nå er kan­skje at mange er und­ren­de og stil­ler spørs­mål ved hva dette kom­mer til å ende i. Det jo all­tid blåst rundt Ulf, jeg tror ikke han synes det er så moro nå. Men han har fort­satt en drive som jeg re­spek­te­rer. Han slår seg ikke til ro og hvi­ler på lau­bæ­re­ne. Han er vil­lig til ennå en gang å bli fat­tig for Gud.

- Unik tje­nes­te

- For førs­te gang tar Ulf noen teo­lo­gis­ke steg som flere av hans med­ar­bei­de­re ikke føl­ger. Hvor­dan går det?

- Ulf har vært vel­dig in­volvert i evan­ge­li­se­ren­de ar­beid gjen­nom årene, se bare på mi­sjons­ar­bei­det. Nå vil han for­dy­pe seg. På den måten er hans tje­nes­te unik, fordi den er så bred. Når han kjen­ner for å gå i denne ret­nin­gen, å nærme seg de his­to­ris­ke kir­ke­ne, og spe­si­elt Den ka­tols­ke kirke, så har nok mange ikke kunne tenkt seg en slik ut­vik­ling i for­hold til tid­li­ge­re. Men for meg har det vært litt fa­sci­ne­ren­de at han gjør det. Så vet vi jo også at dette ikke be­gyn­te i går. Han har vært i denne pro­ses­sen lenge. Men hva det skal lede til, det vet jeg ikke, og jeg er ikke man­nen som kan svare på det.

Bruk­te kipa

- Om han nå skul­le bli ka­to­likk, ville det over­ras­ke deg?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Ja og nei. Jeg tror ikke han blir det. Men Ulf er en sånn per­son at han vil gå inn i alle rom, han vil skaf­fe seg et vir­ke­lig bilde og fors­ke. Jeg hus­ker da han fikk vi­sjo­nen om å hjel­pe rus­sis­ke jøder hjem til Is­rael. Ulf flyt­tet jo selv til Is­rael og utforsket jødedommen ordentlig. Jeg spur­te meg selv om han holdt på å bli or­to­doks jøde. Det ble han ikke. Da den pro­ses­sen var fer­dig lan­det han. Kan­skje er det på samme måte nå? Så skal vi også huske på at han ikke leg­ger en byrde på andre at de skal gjøre det samme. Han er jo en apos­tel, en som baner vei. Men det betyr ikke at alle føl­ger ham.

Mange spør

- Men mange er spør­ren­de?

- Jeg tref­fer men­nes­ker hele tiden og jeg kan for­stå at det fins mange spørs­mål. Mange av spørs­må­le­ne er be­ret­ti­get. Så er det all­tid de som pas­ser på og for­sø­ker å skape en po­le­mikk som ikke be­hø­ves av andre grun­ner enn at man bare har spørs­mål.

- Alle disse ini­tia­ti­ve­ne som Ulf Ekman har tatt har jo også på­vir­ket dere. Dere har fått tro på krist­ne sko­ler, tro på bi­bel­sko­ler, tro på å brin­ge jø­de­ne hjem til Is­rael for å nevne noen ek­semp­ler. Kan dere også si at det skjer nå?

- Både og. Vi er på en plass i våre liv der vi ikke len­ger er ung­dom­mer. Vi har etab­lert en egen reise og vi har de­fi­nert en vei for oss selv, vi er kalt til Nor­den, kalt til å for­kyn­ne kor­set. Det bren­ner vi for.

- Ikke alle sin reise

- Så dere går ulike veier?

- Den vei som Ulf tar nå, og det kal­let han opp­le­ver, nem­lig å for­kyn­ne blant ka­to­lik­ker, det har vi full re­spekt for, men vi opp­le­ver en annen ret­ning i vårt kall. Det betyr ikke at det er noen mot­pol her, det betyr bare at Her­ren kal­ler oss til å gå en annen vei. I det kjen­ner vi glede og trygg­het. Jeg har full re­spekt for Ulfs reise, sam­ti­dig som det er vel­dig skjønt å vite at dette ikke er alle andre sin reise.

- For førs­te gang kan dere ikke følge Ulf Ekman teo­lo­gisk. Hvor­dan opp­le­ves det?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det er kan­skje det unike nå. Vi som har stått sam­men med Ulf Ekman i alle disse årene er nå på en annen plass, og det har vokst seg frem over tid. Men så spe­si­elt er det ikke. For ek­sem­pel ser vi at Pau­lus ble kalt til hed­nin­ge­ne, mens Peter til jø­de­ne. De valg­te ulike veier, men de var fort­satt brød­re. De stod sam­men i hjer­tet, men opp­lev­de at de hadde ulike ret­nin­ger på liv­e­ne sine.

- Pin­sen er vår mor

- Ulf Ekman snak­ker mye om røt­te­ne fra de his­to­ris­ke kir­ke­ne. Er dere opp­tatt av disse røt­te­ne, eller ser dere andre røt­ter?

- Vi står i takk­nem­lig­hets­gjeld til våre røt­ter, vår sam­men­heng. Vi har en utro­lig kjær­lig­het til pinse­be­ve­gel­sen, og vi er ikke fer­di­ge der. Vi kjen­ner at det er vår mor. Både jeg og Marie er utro­lig glad for dette og vi føler at vi har noe vi vil gi til­ba­ke til denne sam­men­hen­gen. Det gjel­der også fri­kir­ke­ne. Dette er vårt om­rå­de. Jeg har ingen tro på at fri­kir­ke­ne hol­der på å dø ut. Vi skal ikke se ned på den rol­len som vek­kel­ses­be­ve­gel­se­ne har hatt. Jeg opp­le­ver at vi står i en stor takk­nem­lig­hets­gjeld til de som har gått foran oss. Vi bren­ner for at folk igjen skal fylle fri­me­nig­he­te­ne.

Li­vets Ord står fast

- Ulf Ekman opp­le­ver et kall til de his­to­ris­ke kir­ke­ne. Er det på samme måte for dere når det gjel­der pinse­be­ve­gel­sen og fri­kir­ke­ne?

- Ja, slik er det også for oss. Mange sier om fri­kir­ke­ne at de er i ferd med å dø ut, men da vil jeg si: Nei, se etter. Kan­skje vi kan være med å hjel­pe dem? Vi vil ikke over­gi fri­kir­ke­lig­he­ten. Vi opp­le­ver at vi skal gå i den ret­nin­gen og vel­sig­ne dem.

- Dere står i en pinse­ka­ris­ma­tisk tra­di­sjon, opp­le­ver dere at de andre le­der­ne på Li­vets Ord også hol­der fast ved denne tra­di­sjo­nen?

- Li­vets Ord står i den pinse­ka­ris­ma­tis­ke tra­di­sjo­nen. Dette fort­set­ter. Ulf har selv sagt at slik er det, og den rei­sen de (Ulf og Bir­git­ta, red. anm.) gjør er deres per­son­li­ge reise. Ulf er ikke len­ger pas­tor i Li­vets Ord, det er det Joakim Lun­dqvist som er. Det betyr også at Ulf har rom til å gå denne veien. Li­vets Ord er en tros­me­nig­het og vil fort­set­te å for­kyn­ne tro. Det tror jeg de andre brød­re­ne i aller høy­es­te grad lever i.

Ulik teo­lo­gi

- I for­hold til teo­lo­gi skjøn­ner jeg at dere står i en pinse­ka­ris­ma­tisk tra­di­sjon i for­hold til dåp, sa­kra­men­ter og de klas­sis­ke teo­lo­gis­ke om­rå­de­ne innen pinse­teo­lo­gi­en. Er det rik­tig?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Ja. Men det jeg gjer­ne vil løfte frem her er at vi har fått en stør­re for­stå­el­se for andre syn. Selv står vi fast på det vi har trodd på hele tiden. Men vi har fått en glede over å se at andre ser ting an­ner­le­des og har en annen bak­grunn. Det har be­ri­ket oss. Det er jo vik­tig å skaf­fe seg kunn­skap om mar­ke­det sitt. Vi må sette oss inn i hvor­dan en ikke-kris­ten ten­ker for å kunne nå det men­nes­ket. Men alt be­gyn­ner med at jeg må elske de jeg vil vinne. Jeg kan ikke komme med en hard­het og si at ved­kom­men­de har feil i alle ting. Gjen­nom at jeg els­ker noen vil jeg også kunne for­stå det men­nes­ket. Det betyr ikke at jeg end­rer meg. Jeg kan være trygg på mitt stå­sted. Noen er uro­lig over at folk er på vei over i Den ka­tols­ke kirke. For oss er ikke det en pro­blem­stil­ling. Vi står der vi står og øns­ker å være nøk­ter­ne. Vi stri­der ikke med dette. Vi tror det fins krist­ne i alle sam­men­hen­ger, til og med i våre egne!

Ka­tolsk hjelp

- Ulf opp­le­ver et kall til de his­to­ris­ke kir­ke­ne, mens dere opp­le­ver et kall til fri­me­nig­he­ter, men i sin ar­tik­kel om kirke­syn i Keryx, skri­ver Ulf at fri­me­nig­he­ter bør lære av de his­to­ris­ke kir­ke­ne. Kan det hende at Ulf også vil nå ut til fri­me­nig­he­ter med sine nye tan­ker?

- Ja, jeg tror det. Jeg tror han ten­ker at vi tren­ger for­ank­ring og vi tren­ger å hente næ­ring fra den sta­bi­li­te­ten som fins i de his­to­ris­ke kir­ke­ne. Men hvor­for skal vi dra­ma­ti­se­re det? Mange nye me­nig­he­ter tar jo inn prin­sip­per fra næ­rings­li­vet og spør seg hva vi kan lære av dem. Så hva er da pro­ble­met med å gå til en bror?

Ført bak lyset

- Nå har Ulf Ekman vært re­strik­tiv til å ut­ta­le seg om sin egen pro­sess, og mange er spør­ren­de. Hvor­dan opp­le­ver dere dette?

- Vi møter folk jevn­lig som har store pro­ble­mer med den pe­da­go­gis­ke siden ved denne pro­ses­sen. Her har vi en skyld selv. Det blir som en trykko­ker. I Li­vets Ord kunne vi vært mye flin­ke­re til å løfte på lok­ket. Og selv om man ikke vet, kan man si at man ikke vet. Det er helt ok. Om man ikke sier noe, men bare pub­li­se­rer noen ar­tik­ler av og til, da kan folk føle seg ført bak lyset, og det ska­pes unød­ven­dig sli­ta­sje. Da ri­si­ke­rer man å miste men­nes­ker også. Den pas­to­ra­le pe­da­go­gis­ke siden har ikke all­tid vært så bra. Dette er ikke vår ster­kes­te side, og det bør vi inn­røm­me også. Det er jo ikke hel­ler så lett når en of­fent­lig per­son som Ulf gjør en så per­son­lig reise, og sam­ti­dig blir tvun­get til å være of­fent­lig om den.

Tar kri­tikk

- Hva er det med dette som folk synes er pro­ble­ma­tisk?

- Jeg tror kan­skje ikke at folk synes det er så vans­ke­lig om han nær­mer seg Den ka­tols­ke kirke og be­tje­ner den. Men mange har pro­ble­mer med det de opp­le­ver som en «un­der­cover»-greie, de mis­ter til­li­ten. Noen opp­le­ver det som dår­lig le­der­skap, at han ikke tar an­svar. Noen føler at de har blitt lurt. I det store og hele hvi­ler dette bare på kom­mu­ni­ka­sjon. Så mener jeg jo også at Ulf må få lov til å komme frem til en kon­klu­sjon selv. Om Ulf skul­le bli ka­to­likk vil det ikke endre noe for Marie og meg. Vi job­ber jo ikke sam­men med Ulf len­ger på den måten. Vi er som søn­ner og døtre som har vokst opp i huset, men nå har stif­tet vår egen fa­mi­lie.

DAGEN

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
- Sterkeste jeg har opplevd på lenge
Les også
Mer edruelig åndelighet
Les også
Pinsekarismatisk åpning for barnedåp
Les også
Ekman sier ja til barnedåp
Les også
Hanvold skremt over katolsk utvikling
Les også
Ulf Ekman tar oppgjør med egen bevegelseUlf Ekman