KORRUPSJON: Det var ingenting som het korrupsjon på Jesu tid, men fenomenet korrupsjon fantes i høyeste grad, skriver Andreas Viumdal.

Jesus – et forbilde for bistandsarbeidere

Norsk misjons bistandsarbeid er mer og mer profesjonalisert. Gjennom resultat- og kvalitetssikring, lokal forankring, bærekraftsanalyser, antikorrupsjon og god forvaltning, skapes det gode resultater for mottakere i våre misjonsland. Selv om misjonsarbeidet til en viss grad bestandig har vært opptatt av kvalitet og resultat, har vi tradisjonelt kanskje manglet gode verktøy for dette og i stedet fokusert på viktigheten av «kall» og «åndens ledelse og kraft» i arbeidet.

Jeg har ingen intensjon om å stille spørsmålstegn ved verken kall eller ånd i denne kommentaren, men jeg ønsker å peke på at Jesus i sitt arbeid her på jord kanskje kan kalles den første bistandsarbeider. I alle fall viser Bibelen at han brukte flere av de samme verktøyene som vi i dag bruker i bistandsprosjektene våre. Jesus var nemlig opptatt av både resultat, kvalitet, lokal forankring, bærekraft, anti-korrupsjon og god forvaltning. Ved å kombinere dette med karakterbygging og overnaturlig kraft, skapte Jesus tidenes grasrotbevegelse og en positiv samfunnsutvikling som fortsetter å vokse selv i vår tid. Hva mer kan en bistandsarbeider ønske seg?

Så hvordan kan jeg påstå at Jesus var opptatt av de samme tingene som dagens bistandsarbeidere er opptatt av? La oss se på noen eksempler.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bærekraft: Jesus brukte tre år på å leve sammen med og lære opp sine 12 disipler (pluss mange andre) slik at de kunne videreføre arbeidet hans når han var bort. Kompetansebygging og opplæring av nye mennesker slik at de kan videreføre arbeidet når prosjektet er borde er noe av det viktigste vi kan gjøre for å sørge for bærekraft. I sin omgang med disiplene viste Jesus oss et glimrende eksempel på hvordan dette kan gjøres. Jesus var også opptatt av at vi ikke skulle samle skatter på jorden «hvor møll og mark ødelegger, og hvor tyver bryter inn og stjeler.» Mat 6,19, men i stedet fokusere på verdier og resultat som varer langt inn i evigheten.

Slik er det også i bistanden, det er de langsiktige resultatene som virkelig teller. Og når han hjalp mennesker i vansker, var han ikke bare opptatt av å hjelpe dem der og da, men han ville hjelpe dem til å ikke havne i de samme vansker igjen. Derfor sa han til kvinnen som ble grepet i hor: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!» Joh 8,11

Lokal forankring: I disse juletider kan vi minne oss selv på at Jesus ble født inn i vår verden nettopp for å sørge for at budskapet hans fikk en lokal forankring. Han kom til jorden og ble en av oss. Han «ga avkall på sitt eget, tok på seg tjenerskikkelse og ble mennesker lik.» Fil 2,7. I tre år brukte han all sin tid på sine venner og de som fulgte ham, nettopp for å sørge for han hans budskap ble plantet dypt inn i deres hjerter. Budskapet var ikke lenger bare hans budskap, men det ble budskapet til hans venner – det fikk en lokal forankring.

Jesus var også opptatt av resultatoppnåelse og god kvalitet på det han gjorde. Selv da han gjorde vann til vin forsikret han seg om at kvaliteten var på topp. Dette ble bekreftet av kjøkemesteren som beskriver Jesu vin som «den gode vinen» Joh 2,10. Også underet der Jesus metter 5000 med 2 brød og 5 fisker vitner om at Jesus gjorde ting skikkelig. Alle fikk nemlig spist seg mette, og til slutt var det til og med 12 kurver til overs med mat.

Anti-korrupsjon og god forvaltning: Det var ingenting som het korrupsjon på Jesu tid, men fenomenet korrupsjon fantes i høyeste grad. Selv om Bibelen ikke direkte adresserer temaet sier han mye om beslektede ting. For eksempel står det i Titus 2,9 en formaning til slaver om at de ikke skal «stikke noe til seg, men alltid vise ekte troskap». Jesus formanet også sine disipler til å ikke snyte på skatten (Mark 12,17.

Jesus var imidlertid ikke bare opptatt av hva man ikke skulle gjøre med penger – han var også opptatt av at pengene skulle forvaltes på en god og inntjenende måte. Dette fikk tjeneren i lignelsen om talentene høre etter at han hadde gravd ned sitt pund: «Da burde du ha overlatt pengene mine til dem som driver med utlån, så jeg kunne fått dem igjen med renter når jeg kom tilbake.» Mat 25,27

Les også
128 journalister mistet livet på jobb i år
Les også
Praktisk solidaritet med Israel
Les også
Tro, tvil og julemiraklerThe Christmas Candle
Les også
Å gå andre mennesker i møte
Les også
Ekstremisme er ekstremisme