Jesus eller Ellen White

Hvem må adventistenes pastorer velge? Ellen White. Hvorfor? Fordi hennes åpenbaringer og forklaringer til Bibelen er vedtatt å være sanne.

I sin artikkel den 14. oktober forsvarer Hans Kvamme adventistsamfunnets bekjennelse av Bibelen som læreautoritet og profeten Ellen Whites lære om sabbaten, som tegnet på den sanne Kristi menighet nå i endens tid.

Jeg for min del tror at det i virkeligheten er adventistenes profet Ellen Whites skrifter som er læreautoriteten i adventistsamfunnet, og at det er hun som lærer at sabbaten er tegnet på den kristne menighet, ikke Bibelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Min erfaring med adventistsamfunnet er at det er stor vilje til å ha Bibelen som læreautoritet, men at man ennå ikke har villet formulere trosbekjennelsen på en slik måte at det blir tilfelle.

Jeg tror derfor ikke det er riktig, når ledelsen i samfunnet sier at Bibelen er læreautoriteten. Men hvis generalforsamlingen vedtar at Ellen Whites åpenbaringer skal prøves mot Bibelen, da blir Bibelen læreautoriteten. Uten at dette skjer er det Ellen Whites frelseslære som gjelder.

Hvorfor sa ikke Ellen White åpent at hennes skrifter skulle prøves mot Bibelen? Vi må gå tilbake til adventistenes tidlige historie for å få forklaringen på det. I begynnelsen ble Bibelen studert med iver og stort alvor. Men det oppsto uenighet.

Da fikk Ellen White åpenbaringer, angivelig fra Jesus, som skulle avklare uenigheten og fastslå hvordan de vanskelige punktene skulle forstås. Ellen White: «It has been given to me to correct specious errors and to specify what is truth» (Messenger of God av Herbert Douglas, side 172).

Det er derfor det fremdeles står i punkt 18 i kortversjonen av adventistenes troslære (pkt 17 i 1981 utgaven) at «Som Herrens budbærer er det hun skrev en varig og autoritativ kilde med sannhet som trøster, veileder, underviser og irettesetter menigheten». Derfor kunne hun ikke si til folk at hennes ord skulle prøves mot Bibelen. Hennes ord var jo Jesu forklaring på hvordan Bibelen skal forstås.

Ellen White sier ifølge Hans Kvamme at troen på lørdagen som den ukentlige hviledagen er et frelsesspørsmål. Jesus sier ikke det. Da må vi velge.

Adventistsamfunnet sier 1) at Bibelen er læreautoriteten og 2) Ellen White er læreautoriteten.

Hvem må adventistenes pastorer velge? Ellen White.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvorfor? Fordi hennes åpenbaringer og forklaringer til Bibelen er vedtatt å være sanne.

Les også
Angrep på sabbaten