Angrep på sabbaten

Torp tar feil når han sier at syvendedags adventistene med deres profet Ellen Whites autoritet avsetter Jesus.

Rolf V. Torp hadde et innlegg her i Dagen 9. september hvor han drøfter adventistsamfunnets påstand, hvor det anser seg «for å være den sanne kristne kirke.»

Da kan en stille spørsmålet: Er der noen bibelsk begrunnelse for en slik påstand? Og det vil jeg prøve å svare på her, for om en sådan finnes uttrykker Torps overskrift en viktig sannhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I denne måneden har min kone og jeg hatt en stor opprydding. Da kom det frem et brev fra Torp til meg 04. mars 2013, hvor han tar opp en liknende problemstilling, som finnes i innlegget. Så vidt jeg husker har jeg dessverre ikke svart på det, men håper jeg kan hjelpe ham her.

La meg gjengi litt av brevet, for at du lettere skal forstå hans innlegg. Han skrev:

«Kjære Adventist. (...) Blant Ellen G. Whites mange positive ord om Bibelen, skal det finnes noen steder hvor hun oppfordrer menigheten til å prøve hennes skrifter mot Bibelen. Hvor finnes disse sitatene? De vil ha avgjørende betydning for Adventistsamfunnet på lang sikt. Adventistsamfunnet har etter min oppfatning svært mange gode sider, og jeg skulle gjerne ha regnet meg som medlem av denne menigheten. Det kan skje, dersom Bibelens vitnesbyrd om Jesu evige evangelium er eneste autoritet i tros og lærespørsmål, slik Luther hevdet.»

Torp sier i innlegget at det White skrev er en «varig og autoritativ kilde med sannhet (... Ved dette vedtaket blir Ellen White læreautoritet i adventistsamfunnet. (...) Ved bekjennelsen er hun blitt den ufeilbarlige leder av menigheten, og Jesus er avsatt.» Det avgjørende her er om Ellen White hadde en av Den Hellige Ånds gaver, den profetiske, eller var Herrens budbærer som hun likte å kalle seg. Og da må det hun skriver stemme helt med Skriften.

Torp har rett i at Adventistsamfunnet hevder at Ellen White (1827-1915) hadde den profetiske gave, og at hennes skrifter er en kontinuerlig og autoritativ sannhetskilde.

Det er punkt 17 under fundamentale tros- punkter («Fundamental beliefs»), utgitt av Generalkonferensen 1981. Men her er det viktig å ta med hele punkt 17, som fortsetter med å si at «som gir menigheten trøst, veiledning, instruksjon og korreksjon. (...) Bibelen er standarden som all lære og erfaring må prøves med. (Joel 2:28,29; Apg 2:14-21; Heb 1:1-3; Åp 12:17; 19:10.)»

White utdyper dette enda sterkere når hun sier: «Om Vitnesbyrdene (Testimonies, en del av hennes skrifter eller alle, «Jesu vitnesbyrd») ikke stemmer med Guds ord, forkast dem. Kristus og Belial (navn på Satan og Antikrist) kan ikke forenes. (Testimonies vol. 5 s. 691).

Bibelen har en rekke tester for profeter for å bestemme om de er sanne eller ikke. For det første må de være i fullstendig harmoni med Guds ord og Guds lov. «Til loven og til vitnesbyrdet! Hvis de ikke taler som dette ord, er det fordi det ikke er noe lys i dem.» (Jes 8:20, KJV).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er også flere fysiske kjennetegn som en sann profet må oppfylle, for eksempel ikke puste under visjoner, som kan vare flere timer (Dan 10:17), og i den tilstanden ha helt åpne øyne. (4 Mos 24:4). Alle ble oppfylt av Ellen White.

Torp tar feil når han sier at syvendedags adventistene med deres profet Ellen Whites autoritet avsetter Jesus. Hun har autoritet, men kaller seg selv «det lille lys i forhold til det store lys – Bibelen.» Vi tester aldri Bibelen med Ellen White, men isteden hennes skrifter med Bibelen, og finner full overensstemmelse, ingen villfarelser!

Gud er allvitende. Ingenting kan skjules for Ham. I 1884 skrev E. White noe som hun bare kan ha vært vitne til i en visjon, for hun plaserer med anførselstegn ni paragrafer med Satans «alvorlige» råd til sine onde engler angående «snarene» som de skal legge i veien for Guds folk idet de nærmer seg «de siste dagers farer.»

Som sjefarkitekten av alt ondt ser det, er «den mest framgangsrike plan for å kullkaste deres tro» først av alt et angrep på den syvende dag, sabbaten; for Satan selv så den som «det store spørsmål som vil bestemme deres skjebne.» Og han fortsetter «vår fremste oppgave er å bringe til tysthet denne sekt av sabbatholdere – syvendedags adventister!