Illustrasjon.

«Himmel på jord, en nåde så stor»

Dersom man spør noen om hva som kjennetegner et eventyr, vil de fleste svare ganske raskt at en av tingene er starten på fortellingen.

Eventyr begynner alltid med «Det var en gang...» –og deretter kan man forvente seg frosker og prinsesser og ulike varianter av spenningskurver. Slutten kan vi fort gjette oss til, og det er liten sjanse for at man blir skuffet.

I dag skal vi få ha fokus på en helt annen type fortelling. En sann fortelling som vi lever i konsekvensene av i dag, nemlig juleevangeliet. Den starter i Lukas 2,1 med å slå fast at «Det skjedde i de dager...». Denne fortellingen inneholder det store underet, men også mysteriet, nemlig at Gud valgte å bli menneske.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I krybben møttes himmel og jord, et møtepunkt som på mange måter skulle vise seg å være starten på din og min vei hjem til Gud. Juleevangeliet inneholder et skifte. Himmelen kom oss nær, Ordet kom oss nær, Far kom oss nær i form av et lite barn.

«Himmel på jord, en nåde så stor, jeg er´ke alene her jeg bor».

I Johannes 1,9 kan vi lese at «Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.» Det handler ikke om hva du og jeg kan klare å prestere eller streve etter å få til, men verset forteller om Gud som satte i gang sin redningsplan da Jesus tok bolig iblant oss.

For en tid tilbake stilte den ene dattera mi meg et spørsmål: «Mor, på en skala fra 1 til 10, hvor høyt tror du Gud elsker deg?» Jeg svarte 10 og begynte straks å forklare henne noe om at det ikke kom an på hva jeg følte at jeg fortjente, men at hans kjærlighet er konstant uansett.

Hun avbrøt meg og ga klar beskjed om at svaret var feil. Jeg ba om et tips og fikk raskt hele fasiten. Svaret var 8, vel å merke hvis man snur tallet slik at det blir liggende som et uendelig tegn. Deretter fikk jeg høre at det handler ikke så mye om deg, mor.

Det handler mest om Gud som elsker deg så høyt at han var villig til å sende Jesus til jorda som et lite barn. Han kom egentlig for å dø for deg og alt det gale du har gjort, skjønner du. Det er kjærlighet, det!

Ordene hennes varmet hjertet, og jeg kjente på takknemlighet for at Far bruker barn til å utvide perspektiver og samtidig gjøre ting enkle.

I løpet av livet tilegner vi oss både ønsket og uønsket kompetanse. Det vi erfarer av gode ting er enkelt å bære, men vi har også sykdom, sorg, skam og synd i livene våre som vi så gjerne skulle vært foruten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Høytider kan forsterke savn og sorg over mennesker som ikke lenger er iblant oss. Den hvite sorgen og det vi så gjerne skulle ønska annerledes kan også stjele fokus og krefter.

Relasjoner får tydeligere farger. Både de som er gode og de som utfordrer oss.

For alt som vi bærer på, gikk Jesus veien fra krybben til korset –bare på grunn av nåde for å åpne veien hjem til Far. Historien blir ikke hel før vi tar med korset der Jesus ropte ut at det er fullbragt! Jesu seier over døden gjør at vi kan få legge både fortid og fremtid hos ham. Vi kan få leve i frihet fordi Jesus har tatt hånd om vår fortid, og vi kan få gå med fred fordi Jesus har fremtiden vår i sine hender.

«Legg våpnene ned. Det er jul du må finne. En fred inni hjertet et sted».

Det vi gir fokus til, vokser –og min bønn er at du og jeg denne jula skal få oppleve takknemlighet over den friheten vi har i Ham og den fred som bare Han kan gi.

I dag utfordres du og jeg til å ta Jesus, den levende Messias, opp av krybba og invitere Ham inn i livene våre.

Også i år skal vi få synge den kjente strofen; «slekt skal følge slekters gang.» Fortellingen er ikke over ennå, men vi vet noe hvor den en gang fortsetter. En dag skal vi få lovsynge hjemme hos Far i evighet.

Enn så lenge er oppdraget det samme; Å spre budskapet om Guds kjærlighet og gi Jesus videre til neste generasjon slik at de også kan få erfare og synge sammen med oss;

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Himmel på jord, en nåde så stor. Jeg er´ke alene her jeg bor.»

Herren velsigne deg og bevare deg!

Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig!

Herren løfte sitt ansikt mot deg og gi deg fred!

Med ønske om en velsigna jul fylt av mange gode øyeblikk!

Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.

Johannes 1,9

Her finner du flere andakter

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Gjennom Jesus
Les også
Hva mennesker sier
Les også
Rikene i denne verden
Les også
Guds tilbud om nåde
Les også
Frihet krever absolutter