Illustrasjonsfoto: Christopher/CC/Flickr

Gud ble herliggjort da hun fortsatte

«Jeg herliggjorde deg på jorden da jeg fullførte den gjerning du ga meg å gjøre.» (Joh 17:4)

Observér: det som herliggjorde Faderen var ikke at Jesus startet noe eller kom halvveis i noe, men det faktum at han fortsatte med å løpe til han var i mål.

Det samme gjelder for oss i dag. Det er lett å høre et utfordrende budskap på en sommerkonferanse, og dyrt og hellig beslutte at ingen ting skal bli som før. Visst er både konferanser og beslutninger enormt viktige, men det er ikke selve beslutningsøyeblikket som ærer Gud. Han æres i stedet når du to år senere holder fast ved den beslutningen du fattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

KRONIKK: Når jeg hviler i mitt hjerte

Karakteregenskapen trofasthet er et sjeldent syn i dag. Ekteskap går i stykker, avtaler brytes og fenomenet «utroskap» blir mer og mer akseptert. Da er det dobbelt viktig at det finnes mennesker som med sine liv viser at Gud ikke blir imponert av enorme, men tomme løfter, men i stedet søker trofasthet og pålitelighet (1. Kor 4:2).

Et av de vakre minnene fra årene mine med svenske Ny Generation var et vitnemøte da ei ung jente gledesstrålende fortalte at to gutter hadde kommet til Ny Generation-gruppen hennes og ville vite mer om Gud!

Dette lød jo ikke så enormt i seg selv, men fortsatte hun og ga bakgrunnen: Ny Generation-gruppen på hennes videregående skole bestod av henne. Og ingen flere. Hun kjente ikke noen andre kristne på skolen, men hadde startet en gruppe likevel. Vi så mange grupper som startet på denne måten og siden vokste sterkt – iblant i rent mirakeltempo – men denne jenta hadde forblitt alene. Og det som berørte meg så sterkt da jeg hørte henne fortelle, var at hun hadde fortsatt likevel.

Hun hadde sine bønnesamlinger. Alene. Bibelstudier. Alene. Stod opp om morgenen og gikk til lokalet der «gruppen» møttes uke etter uke. Alene. Uten at noen så det. Uten at noen ville ha klandret henne om hun hadde gitt opp etter noen måneder. Først etter ett år kom den første frukten: To gutter kom til samlingen hennes og ville høre om Jesus!

LES OGSÅ: Lidenskapelige kristne

For henne var dette et mirakel, og applausen og jubelen hun fikk fra de andre viste meg at disse ungdommene hadde forstått hva som er valutaen i Guds rike: Troskap og trofasthet!

Mange har gått foran oss og trodd at de tilhørte generasjonen som får se den endelige vekkelsen og Jesu gjenkomst. Kanskje blir det faktisk vi som får oppleve alt dette. Men det kan også bli neste generasjon, eller generasjonen deretter. Det vi alle derimot kan gjøre her og nå, er å bestemme oss for å fullføre akkurat vårt løp og la Gud bli herliggjort når vi gjør det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Jesus ga klar beskjed
Les også
Årets viktigste artikkel
Les også
Skal alle være kristne?
Les også
– Like tydelig på bekjennelsen i dag
Les også
Frem og tilbake til fremtidenTilbake til fremtiden