Selv i åndelige ørkenlandskap kan vi få drikke vann av himmelske kilder, skriver Håkon C. Hartvedt i dagens andakt. Foto: Moyan Brenn/CC/Flickr.

Fra kraft til kraft

– Det vil alltid være nok av kraftstasjoner på livsveien når vi holder oss nær Jesus, skriver Håkon C. Hartvedt i denne andakten.

I dag vil jeg starte med et bibelord fra Salme 84: 4–6: «Salig er det menneske som har sin styrke i Deg, de som har fått pilegrimsveien lagt ned i sitt hjerte. Når de går gjennom Bakadalen, gjør de den til en kilde. Selv tidligregn dekker den med velsignelser. De går fra kraft til kraft…»

Det kan være fint med pilegrimsvandring. For mange er det en tid for ettertanke og sjelelig fornyelse. Enda bedre er det som står her: å få pilegrimsveien lagt ned i sitt hjerte. Sann pilegrimsvandring har fokus på Jesus. Og ingenting er bedre enn at han får slippe helt og fullt inn i alle våre rom. Da går vi på en velsignet vei. Selv i «Bakadalen» som ordet sier her.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Baka er en slags balsamplante som kan overleve under tørre forhold. Så når vi går i et åndelig ørkenlandskap, skal vi få oppleve at selv da kan vi få drikke vann av de himmelske vannkilder. Selv i tidligregnet sine tider, mens troens spirer er små og svake, og kanskje ikke minst da, skal vi få ta til oss av det forfriskende, levende vannet. Derfor er det så viktig å lede nyfrelste inn i ordet og bønnen, slik at troen kan finne rotfeste i dem. Da skal de, som vi, få oppleve, midt i alle prøvelser, at veien er dekket med velsignelser.

Og vi skal gå fra kraft til kraft. Fantastisk! Det vil altså alltid være nok av kraftstasjoner på livsveien når vi holder oss nær til Jesus.

Les de 100 siste andaktene her

Les også
Perspektiv
Les også
Ikke gjør det vanskelig
Les også
Guds nådefulle påminnelse
Les også
Sover du når du burde passe på?
Les også
Du blir ikke stemt ut