BØNN: Muslimenes fastemåned ramadan minner om at det var i denne perioden Muhammed mottok åpenbaringene fra Allah. Kristne i den universelle kirke vil i denne tiden være i bønn om at muslimer må få møte Jesus, skriver Stig Magne Heitman.

Forfølgelsen øker under ramadan, men...

Jesus åpenbarer seg i syner og drømmer, og til og med muslimer som drar på pilegrimsreise til Mekka, får et møte med Jesus.

Ramadan er den viktigste tiden i hele året for muslimer – en tid for faste, bønn og avholdenhet. En tid for barmhjertige handlinger, en tid der en søker Gud. Faste, bønn og gode gjerninger denne tiden gir ekstra favør hos Allah.

6. juni, den første dagen i muslimenes fastemåned ramadan, kom en nyhetsmelding om et angrep mot en militærbase i Kasakhstan. Flere mennesker tilknyttet basen ble drept, men det ble også noen av angriperne. Angriperne var radikale islamister.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De ønsker på sin måte å markere sin reservasjonsløse hengivelse til islam ved å angripe frafalne og lunkne muslimske styresmakter og sekulære institusjoner. Radikal islamisme vokser også i Sentral-Asia, og mange fra landene i regionen har sluttet seg til IS. Åpne Dører ( Open Doors International) skriver i en melding at en er bekymret for angrep også mot kristne som i stor grad er første generasjons konvertitter fra islam.

Fire kristne tenåringsjenter var på vei til skolen i Poso på Sulawesi i Indonesia 29. oktober 2005. En gruppe unge jihadister angrep dem med macheter og drepte tre av jentene. Theresia, Alfita og Yarni ble halshogd. Noviana overlevde, men ble alvorlig skadet. Resten av livet må hun bære et stort arr over ansikt og hals som en påminnelse om det som skjedde.

De tre jentenes hoder ble pakket inn i plastsekker. Den ene jentens hode ble plassert utenfor en kirke i landsbyen Kasiguncu. I sekkene lå det en beskjed der det sto skrevet: «Vi vil myrde 100 flere kristne tenåringer. Blod for blod, liv for liv, et hode for et annet hode.»

Sju unge menn ble arrestert noen måneder senere. De tilhørte islamistgruppen Jemaah Islamiyah. Under rettssaken vedgikk den ene at han hadde vært med på planleggingen og gjennomføringen av mordene.

Det var ment som en «gave» i forbindelse med feiringen av Idul Fitri, festen som markerer avslutningen på ramadan. Han hadde sagt til sine medsammensvorne: «Vi må finne noen kristne som vi kan være vår Idul Fitri-gave. Gå og let etter dem!»

Lederne i Jemaah Islamiyah har fått opplæring i den ekstreme Moro Islamske Frigjøringsfronten på Mindanao i Filippinene.

Da foreldrene til de fire kristne jentene møtte de unge islamistene i retten, sa foreldrene at de ville tilgi, og en av de unge mennene responderte med å si at han angret og ba om tilgivelse. De kristne foreldrenes handlemåte berørte både kristne og muslimer i Indonesia.

Muslimenes fastemåned ramadan minner om at det var i denne perioden Muhammed mottok åpenbaringene fra Allah. Kristne i den universelle kirke vil i denne tiden være i bønn om at muslimer må få møte Jesus. Vi vet det skjer, og at det ser ut til å øke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus åpenbarer seg i syner og drømmer, og til og med muslimer som drar på pilegrimsreise til Mekka, får et møte med Jesus. Muslimer er søkende og åndelig åpne på en spesiell måte i fastemåneden.

Alle muslimer ønsker å leve rett etter islam, Koranen og Muhammeds eksempel. Dessverre er det noen som tar dette ut i hellig krig, jihad, mot andre mennesker. Derfor ser det ut til at forfølgelse av ikke-muslimer, som kristne, også øker under ramadan.

I 2011 skrev Åpne Dører: I 30 dager, i måneden ramadan, ser det ut til at forfølgelsen av kristne i muslimske områder øker. I hele verden. Kristne blir marginalisert, forfulgt og drept for sin tro på Jesus. Derfor må vi nettopp nå omslutte dem i bønn.

«Nettopp nå har vi en stor mulighet til å be for våre trossøsken som opplever forfølgelse i land som ikke har samme religionsfrihet som vi nyter godt av,» sa grunnleggeren av Movieguide, dr. Ted Baehr. Movieguide oppmuntrer til 30 dagers bønnekampanje for kristne søstre og brødre som opplever forfølgelse for sin tro.

På Åpne Dørers «Forfølgelsesliste», World Watch List, er det store flertall av land og områder islamske. Forfølgelsen preges av islamsk ekstremisme. Dessverre er det ikke uvanlig at radikale grupper under ramadan planlegger angrep mot kristne.

Kristne er ofte under press til å følge de praktiske forskriftene for ramadan og er usikre på hvordan de skal forholde seg. Konvertitter fra islam til kristen tro har det særlig utfordrende.

En kristen fremmedarbeider i Saudi-Arabia fortalte hvordan kristne der forbereder seg til ramadan: «Vi intensiverer bønnene våre. Vi ser hvordan våre saudiske venner og arbeidskamerater har det, og vi ønsker å vise dem mer kjærlighet, forstå dem bedre og vise dem sympati.

Under ramadan blir muslimer mer trøtte og irritable. Vi må forstå dem, elske dem og be for dem. De siste årene har vi sett en økning i trafikkulykker under ramadan. Trøttheten og sulten gjør at folk blir uoppmerksomme. Mens mange muslimer under ramadan har kortere arbeidstid, må ikke-muslimer, det vil si kristne, gjerne arbeide 11 timer daglig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For oss kristne betyr det at vi ikke har tid og overskudd til å ha kristne gudstjenester og bønnesamlinger.» Men på tross av utfordringene er den kristne fremmedarbeideren klar på at ramadan byr på helt spesielle muligheter til å dele evangeliet med muslimer.

I en artikkel (Egypt, Ramadan and Persecution) publisert 6. juni 2016, skriver Beth Stolicker: «I dagene før ramadan har det vært en vekst i det anti-kristne segmentet i Egypt.» Hun har intervjuet presidenten i Åpne Dører (Open Doors). Han sier blant annet: «Jeg har vært i Egypt mange ganger.

Jeg er imponert over hvordan kristne takler de ulike periodene i landet. Men det er en bekymring for at forfølgelsen kan øke på nytt. IS og andre radikale grupper ønsker å overta landet. Disse gruppene vil skape motsetninger mellom gruppene i landet, og under den hellige måneden ramadan ser vi en betydelig økning av vold og forfølgelse av kristne.»

Men på tross av forfølgelse, vokser den kristne kirken i Egypt. Antall konvertitter fra islam er økende. Til slutt kommer lederen i Åpne Dører med denne oppfordringen: «Vi vil stå sammen med kristne i Egypt i denne tiden.

De er mer opptatt av at egyptere må få møte Jesus enn av forfølgelsen de opplever fra militante og radikale muslimer. Derfor bruker de ramadan til å be ekstra mye for sine muslimske venner, naboer og studie- og arbeidskamerater.»

Åpne Dører kunne ha fokusert på den økte forfølgelsen av kristne under ramadan. Vi kommer til å fortelle om det. Men vi ønsker først og fremst å lære av forfulgte kristne som ikke fokuserer mest på forfølgelse og diskriminering, men på bønn for sine naboer og for alle verdens muslimer – at de må få møte Jesus.

Derfor vil vi være med i bønn, og derfor oppmuntrer vi alle kristne til å bli med i bønn for verdens muslimer. Bruk bønnematerialet i www.30dagersbonn.no.

Dette materialet forteller om Jesus-vekkelsen blant muslimer i hele verden, fra Indonesia og Bangladesh i øst til det vestlige Afrika, fra Sentral-Asia i nord til Somalia i sør.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Ber muslimer ta ut ferie under ramadan
Les også
IS oppfordrer til flere angrep i Europa under ramadan
Les også
Moské ber muslimer betale hvis de bryter fasten
Les også
Bønn for den muslimske verden
Les også
Kaller fasten for «kristen ramadan»