Det er ikke noe viktigere i jakt på enhet mellom brødre og søstre i troen enn å forkynne, be og fordype oss i evangeliet, skriver Håkon Hovda.

Enhet i Kristi kropp

Det er ikke ritualene, tradisjonene eller stilen som skaper enheten, men troen på Jesus Kristus og Den Hellige Ånds innvirkning på våre hjerter.

Et nytt bud gir Jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som Jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Har dere kjærlighet til hverandre, da skal alle kunne se at dere er Mine disipler. - Joh 13.34-35


I mitt tidligere innlegg om temaet argumenterte jeg for at troen på Jesus er det som forener, men at det også er den som splitter. Når den Jesus vi leser om i Bibelen er sentrum, da vil det unektelig føre til splittelse med den eller de som ikke aksepterer denne Jesus. I dette innlegget vil jeg dele noen få tanker med deg om hvordan jeg tenker omkring hva det er som forener oss og skaper sann enhet.

Da de 12 Israels stammene fikk fordelt landet mellom seg etter at Gud hadde ført de ut av Egypt, så var det overhengende fare for konflikter og splittelse mellom dem. Det som holdt dem sammen mer enn noe annet var tabernaklet (senere templet) og utøvelsen av deres tro. Deres identitet var uløselig knyttet til den pakten som Gud inngikk med dem i ørkenen på Sinaifjellet, der Han gav dem de ti bud. Disse ble så oppbevart i paktsarken sammen med skuebrødene inni det aller helligste av tabernaklet, senere templet. En viktig del av reguleringene av utøvelsen av dette var ofringene som ble foretatt av prestene på vegne av folket. Dette skulle kun foregå på tempelplassen.

Alle disse ytre, synlige elementene; tabernaklet, templet, loven, det aller helligste, ofringene, prestene - var det som framfor noe annet skapte identitet og tilhørighet. Barna ble oppdratt med dette. Høytider, reguleringer, månedene, ukedagene; alt sirkulerte rundt dette.

Men nå lærer hebreerbrevets forfatter oss at alt dette som var før, var kun skygger av det ekte som skulle komme, nemlig Jesus. De pekte fram mot noe bedre som skulle avløse alt dette (Hebr 8.5 og 10.1). Derfor rives også forhenget i to da Jesus eklærer “Det er fullbrakt!” og utånder. Skillet mellom oss og Gud er revet ned. Det nye er kommet. Alle kan nå ha finne fred og fellesskap med Gud. Jesus er det fullkomne offeret, ofret gang for alle. Jesus er vår yppersteprest som med Sitt eget blod har gjort soning for våre synder så vi med frimodighet kan gå inn i det aller helligste framfor Gud. Og kirken, de som er gjenfødt ved Den Hellige Ånds kraft ved troen på Jesus, er nå det nye templet.

Det er altså en ny type enhet som kommer med Kristus. Vi bindes ikke lenger sammen først og fremst av ytre elementer, så som bygg og handlinger. Det er ikke ritualene, tradisjonene eller stilen som skaper enheten, men troen på Jesus Kristus og Den Hellige Ånds innvirkning på våre hjerter. Derfor sier også Paulus at vi er

Artikkelen fortsetter under annonsen.

(...) bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, men hjørnesteinen er Kristus Jesus selv. Han holder hele bygningen sammen, så den i Herren vokser til et hellig tempel, og gjennom Ham blir også dere bygd opp til en bolig for Gud i Ånden. - Ef 2.20-22

Legg merke til Ordets funksjon i denne enheten. Den er selv grunnvollen vi bygger på. Uten Ordet ingen grunnvoll hverken for vår tro eller enhet i Guds familie. Men hjørnesteinen i grunnvollen er Jesus. Han er den som hele Bibelen dreier seg om. Han er episenteret av vår tro. Alle ringvirkningene av troen kommer fra Han. Bønn, helligjørelse, kjærlighet til Gud og mennesker, gode gjerninger, og ikke minst enhet.

Ekte, kristen enhet kommer altså ikke av at man kan krysse av for enighet om et visst antall saker på en liste. Den kommer heller ikke av hvor langt man er villig å gå på kompromiss med ens overbevisning i enkeltsaker i henhold til Skriften. Den kommer av hjerter som er beveget av Kristi kjærlighet til å elske ens bror og søster i Herren som Jesus døde for. Det er et Åndens verk ved troen på Jesus. Han sa jo selv at når Han ble løftet opp, så ville Han dra alle til Seg (Joh 12.32). Vil du se kristen enhet? Løft opp Jesus. Løft fram Guds kjærlighet synlig for hele verden på korset. Der har du enhet.

Derfor, enhver lære som ikke har evangeliet med Jesus og korset i sentrum, er ingen reell bibelsk enhet. Det er altså ingen liten sak når kristne ledere så som våre såkalt konservative biskoper og en gudfryktig leder som Peter Halldorf er villig til å kompromisse på korsets kraft til soning for alle våre synder (her spesifikt homofili). Johannes advarte oss mot fristelsen å kompromisse på læren for å vinne enhet da han i sitt andre brev kapittel 1 vers 9 til 11 skrev følgende:

Den som ikke holder seg til Kristi lære, men går ut over den, har ikke samfunn med Gud. Den som holder seg til læren, han har samfunn med Faderen og Sønnen. Om noen kommer til dere og ikke fører denne lære, så ta ikke imot ham i deres hjem, og hils ham ikke vel møtt. For den som hilser ham, blir medskyldig i det onde han gjør.

Min bønn er at der må bli en større erfaring av hvilken kraft til enhet det er i Kristi kjærlighet gjort synlig på Golgata. Det er ikke noe viktigere i jakt på enhet mellom brødre og søstre i troen enn å forkynne, be og fordype oss i evangeliet. Men vi må aldri akseptere en svekkelse av evangeliet i enhetens navn. Det er å undergrave grunnvollen enheten bygger på og vil derfor ikke kunne stå seg.

Bli med i debatten!

For å kunne kommentere artikler på DagensDebatt.no - og for å kunne starte nye debatter, må du må være registrert - og innlogget - på Facebook

I tillegg må du registere deg som bruker av DagensDebatt.no. Trykk på «registrer deg» øverst til høyre på denne siden.

Her finner du de enkle debattreglene våre.

-----

TIPS OSS om saker / temaer du vil at vi i Dagen skal skrive om: redaksjonen@dagen.no

Få nyhetsbrev fra Vebjørn Selbekk:
« Hver dag sender jeg deg noen utvalgte saker og debatter som jeg mener at du bør lese! Klikk her for å melde deg på det daglige nyhetsbrevet»

-----

Ukentlig nyhetsbrev: Få noen av de viktigste nyhetssakene og debattene rett i epostkassen. Meld deg på her!

*** Prøv Dagen i 1 måned for bare 1 krone.

* Følg gjerne Dagen på Facebook