Dødens beseirer

«Sa jeg deg ikke at hvis du tror, skal du se Guds herlighet?»

Noen vil helst skyve livsalvoret og døden foran seg. En våger ikke å bli konfrontert med virkeligheten. Virkelighetsflukt blir derfor løsningen.

Men Jesus tillater ingen virkelighetsflukt for sine kjære venner i Betania. Jesus var ofte gjest her, men på tross av dette nære vennskapet, og sin makt til å gjøre under og skape liv, lar han sine venner oppleve dødens smertelige situasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De opplever sorgen, skuffelsen og bitterheten over at han ikke kom i tide og hjalp dem. «Herre, hadde du vært her, var ikke broren min død.» Joh. 11,21.

Det ligger mye smerte i de ordene. Usikkerheten og forvirringen er stor. Alt er trist, mørkt og håpløst. Lasarus er død. Hjemmet er blitt et sørgehus. Og underlig nok så det lenge ut til at Jesus ville utebli.

Men han kommer. Etter fire dager i graven ble Lasarus vekket til live. Gud lot underet skje. Jesus Kristus er dødens beseirer. «Men også nå vet jeg at alt det du ber Gud om, vil han gi deg.» «Din bror skal stå opp», sier Jesus.

Jesus er oppstandelsen og livet. Han er dødens og livets triumfator. For der ved graven feirer oppstandelsestroen en synlig triumf. «Han har gjort ende på døden og ført liv og udødelighet fram for lyset ved evangeliet.» 2.Tim. 1,10. 


Et nøkkelord er Jesu ord til Marta: «Sa jeg deg ikke at hvis du tror, skal du se Guds herlighet?» Joh. 11,40. Livets Herre kaller til tro og evig liv.

Behov for mer inspirasjon?