Barnevakten i økonomisk uføre
Organisasjonen Barnevakten brenner for å gi barn en tryggere mediehverdag. Det er det få som vil betale for. På slutten av fjoråret så organisasjonen seg nødt til å ta opp et likviditetslån.
Årlig holder Barnevakten foredrag for 50.000 barn og foreldre om mediebruk.
De har samarbeid med lærere og inspektører på skoler og gir råd i vanskelige saker. Organisasjonen har også kontakt med fortvilte foreldre som de må henvise til Kripos for å melde fra om overgrep eller ubehagelige opplevelser på internett.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Med sin kunnskap om barn og medier regnes organisasjonen som en pionér på verdensbasis og har også bidratt til å etablere lignende organisasjoner utenlands. Men regningen for arbeidet har vist seg vanskelig å fordele.
- Hvem skal betale for at vi tar et reelt samfunnsansvar, spør daglig leder i Barnevakten, Merethe Clausen Moe.
- Svikt i støtte
I 2013 kuttet organisasjonen til beinet. Siden 2009 har driftsinntektene falt fra år til år. Ved inngangen til 2013 hadde organisasjonen en negativ egenkapital på 1,1 million kroner.
I desember i år ble de ansatte permittert i halv stilling. For å løse sitt likviditetsproblem henvendte organisasjonen seg til Bergens Indremisjon, Betlehem, og ba om å få et kortvarig privat lån på 700.000 kroner.
Det ble innvilget mot at lånet ble gitt via Barnevaktens moderorganisasjon, Familie og Medier.
- Vi skulle hatt mer penger på bok for å tåle de naturlige svingningene, sier Clausen Moe. Hun viser til at et fond som har støttet organisasjonen i flere år valgte ikke å gjøre det i 2012. Et EU-prosjekt som har gitt inntekter ble også avsluttet samme år.
- Vi søkte flere fond og legater i 2012 og 2013 men fikk ikke nok tilsagn. Dermed måtte vi ha lån for å snu likviditetsproblemene, sier hun.
- Sårbart
Styreleder Anders Torvill Bjorvand viser også til at det er svikten i støtte fra de store giverne som har gitt organisasjonen et knekk.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Vi er takknemlige for deres raushet. Mange har gitt mye for så å ta en pause og deretter komme tilbake igjen. Det er sårbart og vanskelig.
- Når får dere vite om at de ikke gir støtte likevel?
- Det er det som er problemet. En tror inntektene skal komme. Når støtten er i millionklassen og den uteblir forsøker en å forhandle om å få noe av beløpet, og så trekker det raskt ut i tid.
- Barnevakten har økt lønnskostnadene samtidig med at driftsinntektene har falt. Hvordan henger det sammen?
- En kan ikke justere stillinger opp og ned over natta. Samtidig håper en at situasjonen skal bedre seg. Vi er så få at det ikke er lett å gjøre personalmessige tilpasninger raskt. Det har vært en del utgifter i forhold til ytelsespensjon som kan forklare oppgang i lønnskostnader. Det har vi nå ryddet opp i.
De ansatte er tilbake på plass.
- Foreløpig er alle på jobb, men teknisk sett har vi en permitteringsordning, som gir oss handlingsrom. Vi vurderer fortløpende opp- og nedjusteringer, forklarer han.
- Mye drivkraft
Barnevakten har tatt ulike grep for å snu den økonomiske kurven. I tillegg til store kostnadskutt har prisen på foredrag steget. Kontingenten går også opp fra 365 til 395 kroner. De ansatte har etablert faste ukentlige møter der de skriver søknader.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Hver dag blir vi overøst med takknemlighet fra skoler, foreldre og rådgivere. Det er mye drivkraft og motor i det, men rike er vi ikke blitt, smiler Merethe Clausen Moe.
Familie og Medier har formelt tatt opp lånet fra Bergens Indremisjon og garantert for det.
- Lånet er forholdsvis udramatisk. Isolert sett er vi ikke redde for det. Samtidig er dette en synliggjøring av at Barnevakten er i en krevende økonomisk situasjon. De må ta grep for å bedre økonomien i løpet av året og det er jeg trygg på at både styret og administrasjonen har begynt med, sier daglig leder i Familie og Medier, Jarle Haugland.
DAGEN
Barnevakten
Ble etablert i år 2000 av Familie og Medier.
Visjonen er Trygghet og medieglede
Barnevakten arbeider ut fra FNs barnekonvensjon som understreker barnas rett til å bruke mediene og deres krav på beskyttelse fra informasjon som kan være skadelig.
Barnevakten vil hjelpe foreldre til å delta aktivt i barnas mediehverdag gjennom å formidle nyansert informasjon, gode råd og nyttige verktøy. Barnevakten retter seg også mot lærere og andre fagpersoner som jobber med barn og ungdom.
Barnevakten ønsker også å spre medieglede og fremme gode medieprodukter.