Apologetikk i Laget

Det er med glede jeg registrerer at apologetikk har blitt satt på dagsorden gjennom Dagens debattsider og fra redaksjonelt hold denne høsten. Den kristne troen er virkelig verdt å forsvar og vi merker stor respons på apologetiske initiativ i lagsbevegelsen.

Senest den stadig voksende trosforsvarskonferansen Veritas på Bibelskolen i Grimstad, men også Veritas-linjen som er et samarbeid mellom Laget og nevnte skole. Skepsisuker, grill en kristen og induktive bibelstudier er andre metoder som hjelper elever og studenter til å ta folks innvendinger mot kristen tro på alvor, samtidig som de fastholder Bibelens evangelium. Som tidligere storleverandør av apologetisk materiale på 70- og 80-tallet, bærer lagsbevegelsen med seg en arv og et ansvar som vi ønsker å ta på alvor. Derfor vil vi satse på flere utgivelser i tiden som kommer og har allerede en storsatsing på plass for 2017.

Kristen apologetikk berører mange fagfelt, men handler i bunn og grunn om å kjenne den kristne tro og evne å formidle denne i møte med de mange konkurrerende påstandene. Av debatten i Dagen, kan man imidlertid få inntrykk av at apologetikk handler om én enkelt sak, skapelse. En rekke personer har vært på banen, sist ute var Kjell Tveter som førte i pennen en krass kritikk av ”apologetikk i Norge”. Her påstår han implisitt at en teistisk evolusjonsforståelse leder deg til avgrunnen, i tospann med Bjørnstjerne Bjørnson. Dersom man på den andre siden aksepterer premissene i Intelligent Design (ID), om at vi i den biokjemiske strukturen har med en ikke-reduserbar kompleksitet og gjøre, så er man innafor.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En slik forenklet fremstilling som Tveter farer med, hvor han endatil advarer foreldre mot Lagets undervisning - fordi en evolusjonistisk teist underviste på et lagsarrangement i sommer - kan da ikke tjene til noe godt. Ved å sette så mye på spill, i et spørsmål som er langt ifra opplagt for en person med Bibelen som øverste norm for liv og lære, skaper man unødig splittelse og frykt.

I lagsbevegelsen rommer vi ulike syn på skapelse, med utgangspunkt i Guds åpenbarte Ord og den naturlig åpenbaringen. Blant disse er ung jord kreasjonisme, gammel jord kreasjonisme og skapelse ved evolusjon. Vi kan romme disse synene så lenge de fastholder Gud som skaper og livgiver, mennesket som skapt i Guds bilde, syndefallet som en historisk begivenhet og Kristi gjenopprettelse av alle ting ved sitt liv, død og oppstandelse.

Vi tåler også debatt omkring den metodisk naturalismen som deler av ID-bevegelsen utfordrer. Men langt viktigere er det at vi slutter felles front mot den filosofiske naturalismen som tas for gitt i store deler av skole- og studiesfæren i Norge. Det er denne forestillingen om en verden uten Gud, sjel, mening og moral som representerer den virkelige utfordringen for kirken. Som lagsbevegelse ønsker vi å være tro mot skaperen av universet, livet og livets mangfold, ved å hver dag gjøre vårt på skoler og studiesteder for at Jesus blir trodd, elsket og etterfulgt.