PASTOR: Dionny Baez. Skjermdump: TV Visjon Norge

Å sparke mannen i stedet for ballen

Etter min mening er Dionny Baez en profet, som mange andre sendt for å oppbygge menigheten i Norge til manns modenhet. Han har sine feil, og han har sine kulturelle betingelser, som også vi har.

Per Sverre Bårdset har et debattinnlegg i Dagen 23.01 om “Kick off” på Visjon Norge, der profeten Dionny Baez hadde møter, og oppfordret til å ta imot vekkelsen og føre den ut i Norge . Det skjedde også en del mirakler i konferansen.

PSB advarer mot predikanten, og mener at han er en falsk profet. Han grunngir det med følgende:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

1. Predikanten taler i tunger uten å tyde.

Men når Paulus omtaler tolking av tungetale som det vanlige i gudstjenester, så er det ikke kirkesplittende, men går på orden i menigheten. Så vidt jeg også har hørt, skiller Bibelen mellom tungetale i menigheten, og tungebønn, som er den enkeltes bønnespråk og direkte linje til Gud.

2. Predikanten advarte at noen kunne bli “fulle” etter møtet. PBS mener dette var oppfordring til drukkenskap. Men i Apostelgjerningene 2 fortelles det at de som strømmet til på den øvre sal trodde disiplene var drukne. Paulus oppfordrer også de kristne til å bli drukne i Ånden.

Kanhende det var den nye vin Baez refererte til ?

3.Torontobevegelsen og Pensacola blir referert til som vranglære, punkt slutt, uten begrunnelse Det er vel å ta litt sterkt i. Mange profilerte kristne hevder å ha fått en fornyelse der.

4. Ellers henviser PSB til manifestasjoner som er kjent i mange kristne sammenhenger og i mange ulike kirkesamfunn, og til personlige uttrykksformer som mange predikanter benytter seg av, og noen av dem er kulturelt betinget. Kristne fra Afrika, Sør-Amerika og Asia beveger kroppen på en annen måte enn vi nordboere, uten at det dermed er et uttrykk for apostasi.

Jeg har ellers forstått det slik at Jesus sier at Gud er Gud for de levende, og at det i Bibelen står at Ånden gjør levende. Det må bety noe også i kroppslig henseende, ettersom kroppen er det organ mennesket bruker for å uttrykke sin ånd og sjel, og som dermed også blir legemet den gjenfødte ånd uttrykker seg gjennom. Det kan være tale, sang, dans i ånden, smil, latter, gråt og bevegelser av ulike slag. Den døde er i ro.

Når Paulus advarer mot vranglære, skriver han i Galaterbrevet om dem som vil blande inn lovgjerninger i troen, i stedet for å tro at Jesu verk på Golgata er nok til frelse. Han har i pastoralbrevene også en front mot dem som vil ha en annen mellommann enn Jesus Kristus, og mot dem som blander inn jødiske eventyr og gnostiske forestillinger i evangeliet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De innvendinger som PSB anfører mot Dionny Baez er ikke nok til å kvalifisere han som falsk profet. Vi kan være uenige med noen, men betyr ikke at at alle vi dissenserer med er falske. Vi ser stykkevis, men det er ikke det samme som alt andre gjør og sier er galt, fordi vi bruker vårt begrensede ståsted, og har ikke den fulle oversikt hverken over himmel eller jord.

Jeg kommer i hu en anekdote fra min studietid: En mann var kommet til himmelen, og St. Peter viste han omkring i hans nye tilværelse: “ Her bor pinsevennene,” sa han. Der var det mye lyd. “ Her bor metodistene” . Der var det orden. “ Her bor katolikkene” . Der var det pyntet med statuer og rosenkranser. “ Men nå må du være stille,” sa omviseren. “ Her bor lutheranerne, og de tror de er alene her”.

Etter min mening er D Baez en profet, som mange andre sendt for å oppbygge menigheten i Norge til manns modenhet. Han har sine feil, og han har sine kulturelle betingelser, som også vi har.

Han sparka ballen over til oss:- Vekkelsen er her, vil du ha den og føre den videre?

Etter mitt syn bør vi beholde ungen, og kaste ut badevannet. Vi bør ta imot ballen på vår banehalvdel, spille videre og sørge for mål. Mange mål.


Bli med i debatten!

For å kunne kommentere artikler på DagensDebatt.no - og for å kunne starte nye debatter, må du må være registrert - og innlogget - på Facebook

I tillegg må du registere deg som bruker av DagensDebatt.no. Trykk på «registrer deg» øverst til høyre på denne siden.

Her finner du de enkle debattreglene våre.

-----

TIPS OSS om saker / temaer du vil at vi i Dagen skal skrive om: redaksjonen@dagen.no

Få nyhetsbrev fra Vebjørn Selbekk:
« Hver dag sender jeg deg noen utvalgte saker og debatter som jeg mener at du bør lese! Klikk her for å melde deg på det daglige nyhetsbrevet»

-----

Ukentlig nyhetsbrev: Få noen av de viktigste nyhetssakene og debattene rett i epostkassen. Meld deg på her!

*** Prøv Dagen i 1 måned for bare 1 krone.

* Følg gjerne Dagen på Facebook

Les også
«Kick off» på Visjon Norge
Les også
Barn gikk i bakken på «direkten»