Skoleforsker advarer mot testhysteri
- Det er en stor misforståelse at de nasjonale prøvene sier noe om hvor god den enkelte skolen er.
Etter en uke med resultater fra både PISA-undersøkelsen og våre egne nasjonale prøver advarer skoleforsker Peder Haug mot å bruke resultatene til å si noe om kvaliteten i norsk skole.
- Det er en stor misforståelse at de nasjonale prøvene sier noe om hvor god den enkelte skolen er, sier professor Peder Haug ved Høgskolen i Volda til Klassekampen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Han advarer mot å lese for mye av resultatene og frykter at alle prøvene og testene elevene må gjennom, fører til at skolene blir mer opptatt av gode testresultater enn av god undervisning.
Læreplanen styrer
- Det er en reell fare for at flere skoler ønsker å gjøre det godt på testene og dermed underviser for å få gode prøver framfor å følge læreplanen. Vi får rapporter fra lærere og skoler der det går fram at dette skjer, og da er man på ville veier, sier Haug.
Professoren presiserer at det er læreplanen som skal styre undervisningen, og ikke prøvene. Han viser blant annet til at PISA-testen ikke er relatert til den norske læreplanen som elevene skal følge.
- PISA-testene sier noe om kvaliteten på den norske skolen, men slett ikke alt. Når våre elever ikke presterer spesielt godt, så er dette et uttrykk for at tingene PISA spør etter ikke står så høyt i kurs hos oss som i andre land, sier Haug.
Uenig med statsråden
Resultatene fra nasjonale prøver i regning for 5., 8. og 9. trinn ble offentliggjort tirsdag. Testene viser samme tendens som tidligere år: Guttene gjør det litt bedre enn jentene på alle trinn, og det er store forskjeller mellom fylkene, spesielt når det gjelder andelen elever på det laveste mestringsnivået.
Årets PISA-undersøkelse fra OECD viste at norske elever er dårligere i matte og naturfag enn for tre år siden, og ligger langt bak de beste landene. De er imidlertid flinke til å lese.
Peder Haug er helt uenig med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) som har ytret ønske om å offentliggjøre resultatene fra de nasjonale prøvene helt ned til den enkelte skole. Han mener dette kan føre til en rangering av skoler basert på feilaktige slutninger.