Skoleforsker advarer mot testhysteri

- Det er en stor mis­for­stå­el­se at de na­sjo­na­le prø­ve­ne sier noe om hvor god den en­kel­te sko­len er.

Etter en uke med re­sul­ta­ter fra både PISA-un­der­sø­kel­sen og våre egne na­sjo­na­le prø­ver ad­va­rer skole­fors­ker Peder Haug mot å bruke re­sul­ta­te­ne til å si noe om kva­li­te­ten i norsk skole.

- Det er en stor mis­for­stå­el­se at de na­sjo­na­le prø­ve­ne sier noe om hvor god den en­kel­te sko­len er, sier pro­fes­sor Peder Haug ved Høg­sko­len i Volda til Klasse­kam­pen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han ad­va­rer mot å lese for mye av re­sul­ta­te­ne og fryk­ter at alle prø­ve­ne og tes­te­ne ele­ve­ne må gjen­nom, fører til at sko­le­ne blir mer opp­tatt av gode test­re­sul­ta­ter enn av god un­der­vis­ning.

Lære­pla­nen sty­rer

- Det er en reell fare for at flere sko­ler øns­ker å gjøre det godt på tes­te­ne og der­med un­der­vi­ser for å få gode prø­ver fram­for å følge lære­pla­nen. Vi får rap­por­ter fra læ­re­re og sko­ler der det går fram at dette skjer, og da er man på ville veier, sier Haug.

Pro­fes­so­ren pre­si­se­rer at det er lære­pla­nen som skal styre un­der­vis­nin­gen, og ikke prø­ve­ne. Han viser blant annet til at PISA-tes­ten ikke er re­la­tert til den nors­ke lære­pla­nen som ele­ve­ne skal følge.

- PISA-tes­te­ne sier noe om kva­li­te­ten på den nors­ke sko­len, men slett ikke alt. Når våre ele­ver ikke pres­te­rer spe­si­elt godt, så er dette et ut­trykk for at tin­ge­ne PISA spør etter ikke står så høyt i kurs hos oss som i andre land, sier Haug.

Uenig med stats­rå­den

Re­sul­ta­te­ne fra na­sjo­na­le prø­ver i reg­ning for 5., 8. og 9. trinn ble of­fent­lig­gjort tirs­dag. Tes­te­ne viser samme tendens som tid­li­ge­re år: Gut­te­ne gjør det litt bedre enn jen­te­ne på alle trinn, og det er store for­skjel­ler mel­lom fyl­ke­ne, spe­si­elt når det gjel­der an­de­len ele­ver på det la­ves­te mest­rings­ni­vå­et.

Årets PISA-un­der­sø­kel­se fra OECD viste at nors­ke ele­ver er dår­li­ge­re i matte og na­tur­fag enn for tre år siden, og lig­ger langt bak de beste lan­de­ne. De er imid­ler­tid flin­ke til å lese.

Peder Haug er helt uenig med kunn­skaps­mi­nis­ter Tor­bjørn Røe Isak­sen (H) som har ytret ønske om å of­fent­lig­gjø­re re­sul­ta­te­ne fra de na­sjo­na­le prø­ve­ne helt ned til den en­kel­te skole. Han mener dette kan føre til en ran­ge­ring av sko­ler ba­sert på feil­ak­ti­ge slut­nin­ger.

Les også
- Skolens oppgave er å formidle verdierSkolegudstjenester