Religion og bistand

Vi ser klare sammenhenger mellom religion og utvikling, på godt og vondt.

LES FLERE LE­DER­AR­TIK­LER HER

Re­li­gion er vik­tig i men­nes­kers liv over hele klo­den. Sta­dig flere jour­na­lis­ter, fors­ke­re, for­ret­nings­folk og po­li­ti­ke­re er­kjen­ner at det er umu­lig å av­feie den re­li­giø­se di­men­sjo­nen. Da er det godt gjort avut­vik­lings­mi­nis­ter Heik­ki Holm­ås å drop­pe re­li­gion i den nye stor­tings­mel­din­gen om bi­stand som han lan­ser­te fre­dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ge­ne­ral­sek­re­tær iDigni, Jørn Lem­vik, ka­rak­te­ri­se­rer ute­la­tel­sen som «utro­lig». Dét er det nok mange som er enige i.

Er Gud død? Spørs­må­let ble stilt 8. april 1966 over hele for­si­den tilTime Ma­gazi­ne.

Time gav ut­trykk for det som var all­menn opp­fat­ning blant den in­tel­lek­tu­el­le og po­li­tis­ke eli­ten på den tiden, nem­lig at mo­der­ni­te­ten ville seire over re­li­gio­nen. Med stør­re ma­te­ri­ell trygg­het og bedre ut­dan­ning, ville færre vende seg til re­li­gion for å finne trygg­het eller svar på li­vets store spørs­mål. Der­med ville også re­li­gio­nens of­fent­li­ge inn­fly­tel­se smuld­re vekk.

Slik gikk det ikke. Re­li­gion på­vir­ker ikke bare pri­vat­li­vet, men har po­li­tis­ke kon­se­kven­ser over hele ver­den. I kjøl­van­net av den ara­bis­ke våren er isla­mis­tis­ke par­ti­er på frem­marsj. I India vin­ner hin­dura­di­ka­le na­sjo­na­lis­ter til­hen­ge­re. I Russ­land byg­ger sta­ten og den or­to­dok­se kirke en sta­dig tet­te­re al­li­an­se. I USA er det uten­ke­lig å velge en pre­si­dent uten guds­tro. Ek­semp­le­ne kunne vært mange flere.

Vi har ikke sett noen en­ty­dig sam­men­heng mel­lom mo­der­ni­tet og min­ken­de in­ter­es­se for re­li­gion, slik se­ku­la­ris­te­ne spåd­de. Der­imot ser vi klare sam­men­hen­ger mel­lom re­li­gion og ut­vik­ling, på godt og vondt.

Det er ikke tvil om at re­li­gion mange ste­der hind­rer ut­vik­ling, som i Pa­kis­tan når isla­mis­ter vil nekte jen­ter skole­gang. Men re­li­gion kan også være en kon­struk­tiv kraft. I deler av krigs­her­je­de Kongo for ek­sem­pel, er kir­ke­ne den enes­te struk­tu­ren som fun­ge­rer.

Uan­sett om re­li­gio­nen i et om­rå­de frem­mer eller hind­rer øko­no­misk og po­li­tisk ut­vik­ling, er løs­nin­gen ikke å over­se den, slik Holm­ås gjør ibi­stands­mel­din­gen. Nå hen­tet han seg rik­tig­nok noe inn på presse­kon­fe­ran­sen fre­dag, da han sa at Norge vil støt­te kir­ker og re­li­giø­se sam­men­hen­ger som i mange land ut­gjør en de­mo­kra­tisk kraft. Kon­tras­ten er li­ke­vel stor til for­gjen­ge­ren Erik Sol­heim, som i 2010 un­der­stre­ket hvor vik­tig det er å ta Gud al­vor­lig ibi­stands­ar­bei­det og di­plo­ma­ti­et.

I boken «Gud er til­ba­ke» som nylig ble ut­gitt av tanke­smi­en Ska­per­kraft, ut­dy­per Sol­heim stand­punk­tet. Hvis Gud (i be­tyd­nin­gen re­li­gion) er til­ba­ke, er det vik­tig å for­stå ham, re­son­ne­rer Sol­heim. Blant annet un­der­stre­ker han at re­li­gion og si­vilt sam­funn i mange land nær­mest er over­lap­pen­de. Der­for øns­ket han som stats­råd at nors­ke di­plo­ma­ter og bi­stands­ar­bei­de­re skul­le legge seg i selen for å for­stå re­li­gion der de ar­bei­det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På­vir­ket re­li­gio­nen det po­li­tis­ke sys­te­met? Hadde den kon­se­kven­ser for ar­beids­mo­ra­len? In­spi­rer­te re­li­gio­nen til å ta vare på mil­jø­et? Bidro re­li­gion til krig eller fred? I så fall hadde re­li­gio­nen be­tyd­ning for ut­vik­lin­gen i lan­det. Og i så fall bør norsk bi­stand frem­de­les ta re­li­gion med i be­reg­nin­gen når frem­ti­dens kurs skal sta­kes ut.

LES FLERE LE­DER­AR­TIK­LER HER