NOAS-saken kan være brudd på reklameregler

Sentrale punkter i reklamebransjens Vær Varsom-plakat sier at reklame skal fremstå som reklame, og ikke villede forbrukeren. Facebook-stuntet fra Kristoffer Joner til støtte for NOAS kan være i strid med bransjens retningslinjer.

– Det er vanskelig å se at disse punktene er fulgt i denne saken, sier daglig leder Benedikte Løvdal i Kreativt Forum tilVG.

Hun ser imidlertid formildende sider ved reklamebyrået Anoraks handlemåte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– På den formildende siden skal dette ha vært en pro bono-jobb fra byråets side, og det ser ut som om dette stuntet først og fremst oppsto på bakgrunn av et personlig engasjement fra alle de involverte. Men selv om intensjonen er god, skal man være forsiktig med å lure forbrukeren, det er få som liker å bli lurt, sier Løvdal.

Torgeir Vierdal, leder i reklamebyrået Anorak, sendte tirsdag ettermiddag ut en pressemelding der han forklarte at han og Kristoffer Joner er venner.

– Gjennom samtaler oss imellom ble Kristoffer mer og mer engasjert i saken og ønsket å involvere seg. Min og Anoraks oppgave har vært å veilede Kristoffer slik at dialogen mellom NOAS og Kristoffer er åpen, tydelig og ærlig, skriver han.

Les også:

 

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg avDagen.