Nå skal unge religiøse medietrenes

Flere unge troende burde engasjere seg i samfunnsdebatten, mener katolikk Henrik Greve. PR-eksperter er enige.

– Mange samfunnsrelaterte spørsmål og debatter kunne hatt godt av et kristent blikk, sier Henrik Greve, generalsekretær i Norges Unge Katolikker (NUK).

Denne helgen skal han på det årlige ungdomsseminaret i regi av Ung Dialog ogSamarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Lørdag er det lagt opp til egne foredrag om medietrening, hvordan bruke sosiale medier på en smart måte, og hvordan engasjere seg i samfunnsdebatten.

De unge som skal trenes kommer fra ti ulike tros- og livssynssamfunn, alt fra kristne til hinduer og humanetikere.

Ikke flinke

På NUK-kontoret i Oslo sentrum gleder de seg.

– Dette er kjempespennende, sier Kim Anh Le, organisasjonskonsulent i NUK, som også kommer.

Greve ønsker at organisasjonen deres skal bli mer tydelig og synlig i media.

– NUK har i alle fall ikke vært veldig flinke på det, sier han.

– Hvilke konkrete saker tenker du på?

– Alle saker hvor kristen moral og etikk kunne vært naturlig å uttale seg om.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Intern sjargong

– Det er viktig å bli bevisst på hva som er et godt mediebudskap og hvordan en utvikler dette, sier kommunikasjonsrådgiver Håvard Kleppa i Burson-Marsteller.

Han er en av flere foredragsholdere på seminaret, og skal snakke om hvordan man kan få medias oppmerksomhet.

Greve mener det er fornuftig å samle både kristne og andre trossamfunn til slike seminarer, da mange av dem kan bli viktige ressurspersoner og kanskje ledere i framtiden.

– Vi er ulike, men har også mange likheter som religiøse minoriteter i Norge. Vi har litt de samme erfaringene med å vokse opp i Norge og tilhøre et minoritets-trossamfunn.

Brobygging

Men hvorfor trenger de unge medietrening?

– Unge tros- og livssynsengasjerte kan møte utfordringer slik som å måtte stå til ansvar for betente saker som knyttes til religion. Vi bruker seminaret til å snakke om hvordan å uttrykke seg konkret og konsist i det offentlige ordskiftet, sier Irene Incerti-Théry, styreleder i Ung Dialog.

Hun er opptatt av at det brobyggende arbeidet de tros- og livssynsengasjerte unge driver med, sjelden synes i media.

Kleppa peker på at religiøse miljø ofte har en intern sjargong som ikke nødvendigvis er så lett å forstå for dem som ikke deler samme overbevisning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Dermed kan man kan lett komme i situasjoner der man må forsvare og forklare, og da er det lurt å ha tenkt igjennom på forhånd hvor grensene går. Det kan være lurt ikke å være for bastant – med mindre man ønsker å framstå som unyansert og med svart/hvitt-tankegang, sier Kleppa.

Flere stemmer

Greve i NUK mener det er for få unge stemmer fra tros- og livssynsgrupper i offentligheten.

– Det kunne med fordel vært flere. Man har en jobb å gjøre mange steder, man kan godt bli synligere. Det enkleste er ofte å sitte rolig i båten, sier han.

Kleppa mener det er bra for hele samfunnet å få flere livssynsbaserte stemmer.

– Slik blir samtalen mer nyansert, ytringskulturen bedre og vi bygger opp større respekt for hverandre, sier han.

Redde for media

Trond Albert Skjelbred er enig. Han er partner i kommunikasjonsbyrået NOR PR og gav nylig ut en bok om verdier og prinsipper innen kommunikasjon.

– Å få et innblikk i denne verdenen, hvilke rettigheter du har, hva journalistene setter pris på, hvordan de tenker og arbeider, samt å få innspill til hvordan du kan fremme ditt budskap, vil gjøre at flere tør å ytre meningene sine, sier Skjelbred.

PR-tips

Her er Skjelbreds tips til personer fra minoritetsgrupper som ønsker å engasjere seg i samfunnsdebatten:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

• Spiss budskapet ditt, få frem det mest sentrale. Da når du lettere ut til folk. Formuler deg presist. Mediene har begrenset med plass.

• Du bør sparre med andre, slik som venner og familie, slik at åpenbare feil, haltende argumenter og lignende lukes vekk. Ellers blir det lett for meningsmotstandere å ta spilleren, og ikke ballen.

• Det er uten tvil risikofylt å engasjere seg i samfunnsdebatten med noe majoritetsbefolkningen ser på som politisk ukorrekte standpunkter. Desto viktigere er det at man tør å stå frem, både for å få egne meninger utfordret, og for å kunne påvirke samfunnet til å se problemstillingen fra en annen vinkel.

Her er Kleppas tips:

• Tenk på hvem du til en hver tid vil snakke til. Hvem er målgruppen? Hva er det du vil oppnå? Kan budskapet mitt virke støtende? I hvilken grad engasjerer det du har på hjertet? Forstår folk det du sier?