Motehijab blir trend også i Norge
Hijab er et plagg forbundet med diskresjon og tildekkelse. Nå blir det stadig mer populært som et moteplagg i muslimske miljø.
- Hijaben er blitt individualisert og kommersialisert, og er et moteplagg for mange muslimske jenter, sier førsteamanuensis Berit Thorbjørnsrud ved Universitetet i Oslo til Vårt Land.
I Norge har nettbutikken ChillAbaya kommet på banen med en ny russehijab, designet av Anders Kanten i samarbeid med den norske designeren Jeanette Hanvik.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Religiøst begrunnet
Muslimske Nida Jamil er russ i år, men velger å gå med sine vanlige hijaber også i russetiden. For henne handler det om det religiøse, ikke om å følge en trend.
- Hvis folk begynner å bruke hijab fordi det er mote, så blir grunnen en annen enn hva som egentlig er meningen med plagget. For meg er hijab religiøst begrunnet i Koranen, men andre må gjøre hva de ønsker, sier Nida Jamil til Vårt Land.
Med i bloggkulturen
Moteblogger Imaan Ali skriver innlegg med tips og triks for å style hiljaben. Hun skriver at hun ønsker å belyse stereotypier om muslimske kvinner som usynlige, gjemt bak en hijab.
Hiljab som et motefenomen har vokst fram i middelklassen og overklassen i muslimske samfunn. Motevisninger på dyre hoteller og designerhiljaber til mange tusen kroner er ikke ukjent.
- Da bruken av hijab tok til på 1970-tallet, var tanken at klesplagget skulle være en diskré og ærbar drakt som markerte avstand til den materialistiske konsumkulturen og for å verne kvinnen. Nå ser vi at mange religiøse også bruker hijaben til å pynte seg, sier Thorbjørnsrud til Vårt Land.
DAGEN