Motehijab blir trend også i Norge

Hijab er et plagg forbundet med diskresjon og tildekkelse. Nå blir det stadig mer populært som et moteplagg i muslimske miljø.

- Hi­ja­ben er blitt in­di­vi­dua­li­sert og kom­mer­sia­li­sert, og er et mote­plagg for mange mus­lims­ke jen­ter, sier første­ama­nu­en­sis Berit Thor­bjørns­rud ved Uni­ver­si­te­tet i Oslo til Vårt Land.

I Norge har nettbutikken ChillAbaya kom­met på banen med en ny russe­hi­jab, designet av Anders Kanten i samarbeid med den norske designeren Jeanette Hanvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Re­li­giøst be­grun­net

Mus­lims­ke Nida Jamil er russ i år, men vel­ger å gå med sine van­li­ge hi­ja­ber også i russe­ti­den. For henne hand­ler det om det re­li­giø­se, ikke om å følge en trend.

- Hvis folk be­gyn­ner å bruke hijab fordi det er mote, så blir grun­nen en annen enn hva som egent­lig er me­nin­gen med plag­get. For meg er hijab re­li­giøst be­grun­net i Ko­ra­nen, men andre må gjøre hva de øns­ker, sier Nida Jamil til Vårt Land.

Med i blogg­kul­tu­ren

Mote­blog­ger Imaan Ali skri­ver inn­legg med tips og triks for å style hilja­ben. Hun skri­ver at hun øns­ker å be­ly­se ste­reo­ty­pi­er om mus­lims­ke kvin­ner som usyn­li­ge, gjemt bak en hijab.

Hiljab som et mote­fe­no­men har vokst fram i mid­del­klas­sen og over­klas­sen i mus­lims­ke sam­funn. Mote­vis­nin­ger på dyre ho­tel­ler og de­sig­ner­hilja­ber til mange tusen kro­ner er ikke ukjent.

- Da bru­ken av hijab tok til på 1970-tal­let, var tan­ken at kles­plag­get skul­le være en diskré og ærbar drakt som mar­ker­te av­stand til den ma­te­ria­lis­tis­ke kon­sum­kul­tu­ren og for å verne kvin­nen. Nå ser vi at mange re­li­giø­se også bru­ker hi­ja­ben til å pynte seg, sier Thor­bjørns­rud til Vårt Land.

DAGEN

Les også
En annerledes russetidShonglap
Les også
Nordmenn skeptiske til hijab