Mot antisemittisme fra første dag

Leder Rune Berglund Steen i Antirasistisk senter vil gjenreise markeringen av Krystallnatten, i samarbeid med norske jøder.

La oss for helse­ns skyld håpe det er en tid­lig lunsj han set­ter til livs, den nye le­de­ren i Anti­ra­sis­tisk sen­ter. I sjet­te eta­sje i en by­gård i Stor­gata i Oslo, et stort lofts­lo­ka­le som oser av kam­pan­je og kamp, tar Steen et godt jafs av bur­ge­ren fra Bur­ger King.

Co­la­en bru­kes til å skyl­le det hele ned med. Som små­barns­far spi­ser man mu­li­gens vel­dig tid­lig fro­kost og det er kan­skje behov for et eks­tra mål­tid, sånn litt før lunsj.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Lo­ka­let er inn­re­det med kon­tor­bå­ser og stør­re rom for se­mi­na­rer og work­shops. Byg­get re­no­ver­es, så det er kon­stant du­ring fra bor­ma­ski­ne­ne som job­ber seg gjen­nom mu­re­ne, len­ger ned i eta­sje­ne. Berg­lund Steen sitt kon­tor er litt dun­kelt. Men han er lys til sinns.

- Så, hvem er du?

Slikt spør man ikke en poet om. Sva­ret blir langt og fi­lo­so­fisk og om­fat­ter Ødi­pus og hans svar på hva et men­nes­ke var. Ødi­pus svar­te visst­nok aldri på det, så vi får gi Berg­lund Steen litt hjelp også.

Han har job­bet som fag­sjef i Noas, Norsk or­ga­ni­sa­sjon for asyl­sø­ke­re. Etter en del uenig­het, som han selv sier, slut­tet han der. Han job­bet litt med den multi­et­nis­ke mu­sikk­fes­ti­va­len Mela-fes­ti­va­len. Et lo­gis­tisk ma­re­ritt, skal man tro in­ter­vju­ob­jek­tet, men også fan­tas­tis­ke opp­le­vel­ser.

- Å se Mi­riam Make­ba i det som ble hen­nes nest siste kon­sert, var gans­ke spe­si­elt.

Han har vært i Anti­ra­sis­tisk Sen­ter siden 2010, og over­tok job­ben som dag­lig leder etter Kari He­le­ne Par­ta­puo­li i som­mer. En fars­per­mi­sjon har gjort sitt til at det er først nå på høs­ten at han har kom­met i gang med job­ben.

- Hvor­dan star­tet dette en­ga­sje­men­tet hos deg?

Berg­lund Steen svel­ger unna en bur­ger­bit.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det be­gyn­te med An­net­te Thom­mes­sen.

Thom­mes­sen var grunn­leg­ger av Noas og styr­te or­ga­ni­sa­sjo­nen frem til sin død i 1994. Hun var en mar­kant tal­s­per­son for anti­ra­sis­me og flykt­nin­ger i Norge.

- Hun hadde mye dyk­tig­het og en passe dose vill­skap. Moren min job­bet på asyl­mot­tak på 1980-tal­let. For­eld­re­ne mine ble skilt, og det gav seg det ut­slag at jeg til­brak­te en og annen som­mer på mot­tak. Den gang var det mye ira­ke­re og chi­le­ne­re, for­tel­ler han.

- Så var jeg i si­vil­tje­nes­te i Noas.

- Er du en or­ga­ni­sa­sjons­broi­ler?

- Det kan jo være en ne­ga­tiv side av det. Men jeg opp­le­ver at det er for få som ble væ­ren­de i dette fel­tet, i for­hold til på myn­dig­hets­si­den. Det er vik­tig å kunne se de his­to­ris­ke lin­je­ne for asyl­sø­ker­ne.

Dril­lin­gen i eta­sje­neunder blir etter hvert over­dø­ven­de. Men Berg­lund Steen gle­der seg til nye lo­ka­ler. Så får de se om de har råd til å bruke dem selv.

Mens Noas er en ren asyl­sø­ker­or­ga­ni­sa­sjon har Anti­ra­sis­tisk sen­ter mye stør­re bred­de.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Gaper dere over for mye?

- Vi har ikke ka­pa­si­tet til å gå inn i alt vi burde. Men et av de om­rå­de­ne som har blitt neg­li­sjert de siste årene er kam­pen mot anti­se­mit­tis­me. Det er mitt klare mål å få mer fokus på.

Da Berg­lund Steen be­gyn­te i or­ga­ni­sa­sjo­nen var det mye snakk om for­hol­det mel­lom den et­nisk nors­ke be­folk­nin­gen og den mus­lims­ke mi­no­ri­te­ten. Det er fort­satt vik­tig, for­tel­ler Berg­lund Steen.

- Men den førs­te kon­tak­ten jeg ville gjøre da jeg be­gyn­te som leder, var til Ervin Kohn i Det mo­sa­is­ke tros­sam­funn. Han kom meg i for­kjø­pet på min andre dag, ler han.

- Hva vil du gjøre?

- Vi skal be­gyn­ne å sam­ar­bei­de om mar­ke­rin­gen av Krys­tall­nat­ten. Denne mar­ke­rin­gen må byg­ges opp igjen etter at SOS Ra­sis­me har hatt an­sva­ret. De har ikke len­ger noen tro­ver­dig­het igjen etter alle kri­se­ne der. Dagen har vik­ti­ge ting å lære oss. Det har vært en dag for å mar­ke­re bred anti­ra­sis­me og det skal den fort­satt være. Men det skal ikke være en dag for å mar­ke­re Is­rael Pa­le­sti­na-kon­flik­ten.

«Tea time» er kan­skje et av de mest kjen­te til­ta­ke­ne Anti­ra­sis­tisk Sen­ter har vært med på de siste årene. Mus­lims­ke fa­mi­li­er åpnet sine hjem for et­nis­ke nord­menn, bød på te og sam­ta­le. Sen­te­ret ar­ran­ger­te rundt 3.000 slike besøk, men det var langt flere som ble ar­ran­gert uten­om.

- Det ge­ne­rer­te mange gode opp­slag i media. Det viste mus­li­mer fra en annen side. Her fikk man levd liv, og noe av det vi øns­ket var jo å ufar­lig­gjø­re mus­li­mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For Berg­lund Steen er nem­lig et av de store pro­ble­me­ne at mus­li­mer dras over en kam. Nord­menn kla­rer å skil­le mel­lom hu­ma­ne­ti­ke­re, lu­the­ra­ne­re og scien­to­lo­ger, men ikke mus­li­mer, mener han.

- Vi vil ikke ufar­lig­gjø­re grup­pe­rin­ger som islam.net. Men det er stor for­skjell på slike grup­pe­rin­ger, som vil stei­ne ho­mo­fi­le og inn­føre stren­ge islams­ke reg­ler, og de mus­li­me­ne som bare vil leve i fred.

Nord­menn krise­mak­si­me­rer i for­hold til inn­vand­ring, sier han.

- Noen knyt­ter det til kul­tur, andre til øko­no­mi. Folk tror også at mus­li­mer i Norge er langt mer kon­ser­va­ti­ve enn det de er. Tror man alle er vel­dig kon­ser­va­ti­ve, for­står jeg at krise­fø­lel­se­ne kom­mer. Det å spå hvor­dan lan­det ser ut, kul­tu­relt og øko­no­misk, om 80 år, er som om man i 1926 skul­le spå hvor­dan ver­den ser ut i dag. Det er umu­lig å for­ut­se alt.

- Hvil­ke til­bake­mel­din­ger fikk dere fra «Tea Time»?

Han fin­ner frem et Gull­brød til des­sert. For den uinn­vid­de -r mørk sjo­ko­la­de rundt en kjer­ne av fyl­dig mar­si­pan.

- Folk be­gyn­te raskt å snak­ke om barna, dag­lig­li­vet og hver­da­gen, ikke om sha­ria og fun­da­men­ta­lis­ter. Ei dame ble spurt om hun ble trist da Osama bin Laden ble drept. Det er jo et for­fer­de­lig spørs­mål å stil­le, men det var åpen­het for spør­re om det meste.

Den ob­ser­van­te leser har mu­li­gens fått med seg re­fe­ran­se­ne til Berg­lund Ste­ens poe­tis­ke til­bøye­lig­he­ter. Det er bok­sta­ve­lig ment.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han de­bu­ter­te i 2009 med dikt­sam­lin­gen «Pre-Schen­gense­kvens. Ikke-kone-bre­ve­ne», og ble blant annet om­talt av Dag­bla­det som «årets dikt-de­bu­tant».

I 2011 utga han ro­ma­nen «Ge­rilja­liv». Selv ka­rak­te­ri­se­rer han sitt for­fat­ter­skap som «gode kri­tik­ker - null salg» og be­skri­ver seg selv som en «tredje­rangs for­fat­ter».

På alle mu­li­ge måter en ned­vur­de­ring av egne evner, skal man tro an­mel­del­se­ne. Men å leve av ly­rik­ken var ikke mulig.

- Fin­nes det noen i Norge som bare lever av ly­rik­ken, da? Jeg tror ikke det. Knapt nok Jan Erik Wold. Jeg er i hvert fall mile­vis unna å leve av det.

Sam­ti­dig var han langt inne i or­ga­ni­sa­sjons­li­vet, da gjen­nom­brud­det kom. Ni til fire-job­ben hadde tatt ham. Men til høs­ten kom­mer ny roman, om Miljø­par­ti­et De Grøn­ne.

- Jeg var med i start­fa­sen av par­ti­et. Boken hand­ler en del om le­ga­li­se­ring av hasj, så jeg skri­ver som du skjøn­ner har­se­le­ren­de.

Berg­lund Steen lar tan­ke­ne vand­re, inn i ana­ly­sen. For ham er det mye etikk i skri­vin­gen, noe som gir mot­sats til ni­hi­lis­men. Han er stor til­hen­ger av den pols­ke for­fat­te­ren og No­bel­pris-vin­ne­ren Cze­s­law Milosz.

- Han er en ty­de­lig etisk for­fat­ter, han hadde en sterk, his­to­risk be­visst­het rundt blant annet ho­lo­caust

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er ikke til­fel­dig at det kom­mer så mange etis­ke for­fat­te­re fra Polen. Spørs­må­let blir jo hvor­for ikke nors­ke for­fat­te­re er like etis­ke, spør han seg selv og unn­skyl­der seg med at det blir en lang de­batt å ta.

Berg­lund Steen skul­le skri­ve ho­ved­opp­ga­ve om Milosz, men fikk aldri lært seg polsk.

- Milosz var dypt re­li­giøs. Han var venn av pave Jo­han­n­es Paul.

- Hvor hen­ter du ditt etis­ke sinne­lag fra?

Han smi­ler. Dette er te­ma­er han ikke har snak­ket så mye om.

- Jeg er opp­dratt i en del­vis kris­ten fa­mi­lie. Jeg har gif­tet meg inn i en preste­fa­mi­lie og blitt kirke­gjen­ger i vok­sen alder. Det er nes­ten uunn­gåe­lig å ikke tenke på det etis­ke. Bare det å møte pre­ke­ner igjen. Det er jo en vel­dig etisk sjan­ger, og jeg synes det er mer­ke­lig at ikke flere pre­ke­ner gis ut, sier han før han ler av seg selv.

- Nå høres det ut som jeg flør­ter med en kris­ten avis, men det gjør jeg ikke, altså.

Gull­brø­det lig­ger uåp­net, men han er sta­dig bort­på det med fing­re­ne.

Det har vært valg, lan­det ven­ter på en ny re­gje­ring. Og den nye le­de­ren av Anti­ra­sis­tisk Sen­ter har flere over­ras­kel­ser på lur. Han skry­ter av Frp.

- De vil er­stat­te Ut­len­dings­nem­da med en dom­stol, noe som er vel­dig bra. Det bed­rer rett­sik­ker­he­ten for asyl­sø­ker­ne.

Det blir med det ene punk­tet. For uav­hen­gig av po­li­tisk stå­sted, er det en ting po­li­ti­ker­ne, ar­beids­li­vet og sam­fun­net ge­ne­relt må ta tak i.

- En må ta dis­kri­mi­ne­rin­gen på alvor. Det løser ikke alt, men dis­kri­mi­ne­rin­gen er en kilde til mye vans­ke­lig­he­ter. Mange inn­vand­re­re stø­ter på dette nes­ten uan­sett hvor de ven­der seg. Det være seg bolig, jobb eller det so­sia­le.

Selv var han en tur på byen med en ka­me­rat av afri­kansk opp­rin­nel­se. Ven­nen ble nek­tet inn­gang på fire av fem ute­ste­der, han ble kalt «sot­rør» og ropt ape­ly­der etter.

- Hvis du i til­legg møter dis­kri­mi­ne­ring i ar­beids­li­vet, opp­le­ves dette som mye. Man vokser opp med tan­ken om at ar­beids­le­dig­het er van­lig. Det skal komme en hand­lings­plan mot dis­kri­mi­ne­ring, og jeg håper at den tar denne typen pro­ble­mer på alvor. Man bør stil­le likt, på jobb­in­ter­vju­er for ek­sem­pel. Det gjør man ikke i dag, sier Rune Berg­lund Steen.

Rune Berglund Steen

Ny daglig leder i Antirasistisk Senter.

Gift, 39 år, ett barn på 16 måneder.

Bor i Oslo.

Les også
Blir vaktbikkje og folkeoppdragerAntirasistisk Senter