MAF og regler for flyging
«Noen regler er gitt med den hensikt å overprøve pilotens eget skjønn, og særlig under et stort emosjonelt press som det er å redde liv.»
Det er kjent i pressen at en norsk misjonspilot i MAF har sagt opp sin stilling etter uenighet om et regelbrudd.
Piloten reddet en gutts dyrebare liv, men fløy etter mørkets frembrudd og brøt dermed både MAFs og de tanzanianske luftfartsmyndighetenes regler.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Noen undrer seg over at en bistands- og misjonsorganisasjon som Mission Aviation Fellowship (MAF) kan håndheve regler som kanskje kan hindre at et liv blir reddet.
Redningsaksjon for treåring kostet ham jobben
MAF flyr 135 fly i 35 utviklingsland, og er også som et flyselskap å regne.
Et slikt dilemma som beskrevet ovenfor er et av de vanskeligste og mest krevende etiske dilemmaene MAF og andre flyrelaterte beredskapsorganisasjoner står overfor. Og i MAF møter piloter ofte slike dilemmaer. Derfor trenger de, som andre flygere, instrukser å forholde seg til.
Noe er overlatt til pilotens skjønn, men ikke alt. Noen regler er nettopp gitt med den hensikt å overprøve pilotens eget skjønn, og særlig under et stort emosjonelt press som det er å redde liv.
I flyging kommer sikkerheten for mannskap, passasjerer og materiell først. Slik må det være.
Både i MAF, og i andre flyselskap, må flyene av og til stå på bakken fordi regler for vær og vind, eller andre nasjonale eller lokale regler fra luftfartsmyndighetene eller flyselskapene, hindrer flyene i å fly.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Dette gjelder selv om pilotene selv mener de kan mestre forholdene. Og, kanskje hadde det til og med gått bra, som i dette tilfellet.
I Norge kan heller ikke Forsvarets Sea King-helikoptre eller Norsk Luftambulanse fly under visse forhold selv om menneskeliv går tapt på grunn av dette.
MAFs motto er: «Flying For Life». Nettopp av denne grunn må også MAF håndheve reglene på samme måte som andre, også av hensyn til sine egne ansatte.
Jeg kjenner omtalte pilot, og har fløyet med ham både i Norge og i Afrika. Han er den fødte misjonsflyger, og er kjent som en dyktig pilot.
Han har gjort en strålende innsats for MAF i Tanzania! Jeg vet at MAF ønsker ham tilbake som pilot.
Sikkerhet Arne Nordahl tidligere President i MAF Europe og nestformann i MAF International