MAF og regler for flyging

«Noen reg­ler er gitt med den hen­sikt å over­prø­ve pi­lo­tens eget skjønn, og sær­lig under et stort emo­sjo­nelt press som det er å redde liv.»

Det er kjent i pres­sen at en norsk mi­sjons­pi­lot i MAF har sagt opp sin stil­ling etter uenig­het om et re­gel­brudd.

Pi­lo­ten red­det en gutts dy­re­ba­re liv, men fløy etter mør­kets frem­brudd og brøt der­med både MAFs og de tan­za­nia­ns­ke luft­farts­myn­dig­he­te­nes reg­ler.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Noen und­rer seg over at en bi­stands- og mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjon som Mis­sion Avia­tion Fel­low­ship (MAF) kan hånd­heve reg­ler som kan­skje kan hind­re at et liv blir red­det.

Redningsaksjon for treåring kostet ham jobben

MAF flyr 135 fly i 35 ut­vik­lings­land, og er også som et fly­sel­skap å regne.

Et slikt di­lem­ma som be­skre­vet oven­for er et av de vans­ke­ligs­te og mest kre­ven­de etis­ke di­lem­ma­ene MAF og andre fly­re­la­ter­te be­red­skaps­or­ga­ni­sa­sjo­ner står over­for. Og i MAF møter pi­lo­ter ofte slike di­lem­ma­er. Der­for tren­ger de, som andre fly­ge­re, in­struk­ser å for­hol­de seg til.

Noe er over­latt til pi­lo­tens skjønn, men ikke alt. Noen reg­ler er nett­opp gitt med den hen­sikt å over­prø­ve pi­lo­tens eget skjønn, og sær­lig under et stort emo­sjo­nelt press som det er å redde liv.

Et krasj mellom verdier

I fly­ging kom­mer sik­ker­he­ten for mann­skap, pas­sa­sje­rer og ma­te­ri­ell først. Slik må det være.

Både i MAF, og i andre fly­sel­skap, må fly­ene av og til stå på bak­ken fordi reg­ler for vær og vind, eller andre na­sjo­na­le eller lo­ka­le reg­ler fra luft­farts­myn­dig­he­te­ne eller fly­sel­ska­pe­ne, hind­rer fly­ene i å fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette gjel­der selv om pi­lo­te­ne selv mener de kan mest­re for­hol­de­ne. Og, kan­skje hadde det til og med gått bra, som i dette til­fel­let.

I Norge kan hel­ler ikke For­sva­rets Sea King-he­li­kopt­re eller Norsk Luft­am­bu­lan­se fly under visse for­hold selv om men­neske­liv går tapt på grunn av dette.

MAFs motto er: «Fly­ing For Life». Nett­opp av denne grunn må også MAF hånd­heve reg­le­ne på samme måte som andre, også av hen­syn til sine egne an­sat­te.

Jeg kjen­ner om­tal­te pilot, og har fløy­et med ham både i Norge og i Afri­ka. Han er den fødte mi­sjons­fly­ger, og er kjent som en dyk­tig pilot.

Han har gjort en strå­len­de inn­sats for MAF i Tan­za­nia! Jeg vet at MAF øns­ker ham til­ba­ke som pilot.

Sikkerhet Arne Nordahl tidligere President i MAF Europe og nestformann i MAF International

Les også
Redningsaksjon for treåring kostet ham jobbenFlyselskapet MAF
Les også
- Et krasj mellom verdierMAF