- Et krasj mellom verdier
Suspensjonen av Lindtjørn havnet på bordet til direktøren for MAF International i London. - Veldig vanskelig, sier han til Dagen.
Når en pilot bryter reglene er det standard prosedyre i MAF å suspendere vedkommende mens etterforskning pågår. Loven for nattflygninger i Tanzania tilsier at en pilot må ha et visst antall flygninger hver måned for å opprettholde akkreditering for å fly om natten.
- Det koster mye penger for MAF å ha piloter med slik akkreditering. Vi har dem bare på steder der det ofte forekommer nattflygninger, forklarer direktør Chris Lukkien i MAF International til Dagen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Trist utgang
Den norske piloten Eivind Johannes Lindtjørn hadde ikke en slik akkreditering, og brøt altså MAFs regler, men også de nasjonale reglene i Tanzania. Å følge reglene ville kostet en tre år gammel gutt livet. Det gjorde saken spesielt vanskelig for Lindtjørn, og for direktøren i London.
- Er det noe ledelsen i MAF kunne ha gjort annerledes i denne saken?
- Vi burde ha fulgt prosedyren, sier Lukkien.
- Du mener han ikke burde ha flydd, og risikert livet til treåringen?
- Dette var en veldig vanskelig sak. Det var verdier som kolliderte.
- Ønsket dere Lindtjørn tilbake som pilot?
- Ja, det gjorde vi. Og det sa jeg til ham direkte. Men han kom frem til at han ville slutte. Det ble en trist utgang på denne saken, sier direktøren.
Styreleder Dag Kjetil Øyna hos MAF Norge understreker overfor Dagen at de er lei seg for at Lindtjørn valgte å slutte.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
MAF
Mission Aviation Fellowship (MAF) sørger for at tradisjonelle misjons- og hjelpeorganisasjoner når isolerte mennesker som ellers ikke ville fått hjelp.
MAF flyr ut leger, helsepersonell, misjonærer og nødhjelp. De flyr også syke mennesker til sykehus.
Flyselskapet opererer i 35 utviklingsland.