- Et krasj mellom verdier

Suspensjonen av Lindtjørn havnet på bordet til direktøren for MAF International i London. - Veldig vanskelig, sier han til Dagen.

Når en pilot bry­ter reg­le­ne er det stan­dard pro­se­dy­re i MAF å sus­pen­de­re ved­kom­men­de mens etter­forsk­ning pågår. Loven for natt­flyg­nin­ger i Tan­za­nia til­si­er at en pilot må ha et visst an­tall flyg­nin­ger hver måned for å opp­rett­hol­de ak­kre­di­te­ring for å fly om nat­ten.

- Det kos­ter mye pen­ger for MAF å ha pi­lo­ter med slik ak­kre­di­te­ring. Vi har dem bare på ste­der der det ofte fore­kom­mer natt­flyg­nin­ger, for­kla­rer di­rek­tør Chris Luk­ki­en i MAF In­ter­na­tio­nal til Dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Trist ut­gang

Den nors­ke pi­lo­ten Ei­vind Jo­han­n­es Lindtjørn hadde ikke en slik ak­kre­di­te­ring, og brøt altså MAFs reg­ler, men også de na­sjo­na­le reg­le­ne i Tan­za­nia. Å følge reg­le­ne ville kos­tet en tre år gam­mel gutt livet. Det gjor­de saken spe­si­elt vans­ke­lig for Lindtjørn, og for di­rek­tø­ren i Lon­don.

- Er det noe le­del­sen i MAF kunne ha gjort an­ner­le­des i denne saken?

- Vi burde ha fulgt pro­se­dy­ren, sier Luk­ki­en.

- Du mener han ikke burde ha flydd, og ri­si­kert livet til tre­årin­gen?

- Dette var en vel­dig vans­ke­lig sak. Det var ver­di­er som kol­li­der­te.

- Øns­ket dere Lindtjørn til­ba­ke som pilot?

- Ja, det gjor­de vi. Og det sa jeg til ham di­rek­te. Men han kom frem til at han ville slut­te. Det ble en trist ut­gang på denne saken, sier di­rek­tø­ren.

Styreleder Dag Kjetil Øyna hos MAF Norge understreker overfor Dagen at de er lei seg for at Lindtjørn valgte å slutte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

MAF

Mission Aviation Fellowship (MAF) sørger for at tradisjonelle misjons- og hjelpeorganisasjoner når isolerte mennesker som ellers ikke ville fått hjelp.

MAF flyr ut leger, helsepersonell, misjonærer og nødhjelp. De flyr også syke mennesker til sykehus.

Flyselskapet opererer i 35 utviklingsland.

Les også
Redningsaksjon for treåring kostet ham jobbenFlyselskapet MAF