«I dag vil han nok hjemsøke oss med en av sine taler»
Eidsvollsmann og prest Nicolai Wergeland ble sett på som en møteplager på grunn av sine lange, retoriske og krasse taler.
- Det kunne være et slit å høre på ham, forteller historiker Torleif Hamre ved museet Eidsvoll 1814.
Han viser fram rikssalen i Eidsvollbygningen der Grunnloven ble vedtatt for 200 år siden av de 112 mennene i riksforsamlingen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
De fleste av de 14 prestene i forsamlingen tok ikke ordet i debattene, men Nicolai Wergeland fra Vest-Agder gjorde mye ut av seg.
Samtidig som Wergeland er en av de mest lærde og best forberedte delegatene, omtales han som «møteplageren». Han har nemlig en tendens til å holde retoriske, grundige og langtekkelige taler med sterke utfall mot dem som støtter Christian Frederik.
Prost og delegat Frederik Schmidt skriver følgende i dagboken sin når han ser Wergeland i rikssalen: «I dag vil han nok hjemsøke oss med en av sine taler».
- Wergeland blir satt litt på sidelinjen og får flertallet mot seg. Han er så krass at han nærmest blir lagt for hat av andre representanter, sier Hamre.
På slutten av forhandlingene krever noen et oppvaskmøte der Wergeland må stå til rette for de han har fornærmet i forsamlingen. Men det glir over, andre representanter mener at det får da være grenser - de kan ikke avslutte riksforsamlingen slik.
Prestens lave popularitet henger sammen med at han er i mindretallet som støtter en union med Sverige.
På Eidsvoll står nemlig hovedkonflikten mellom de som kjemper for et selvstendig Norge og de som mener at det er uunngåelig å gå i union med Sverige.
Selv om de geistlige representantene før riksforsamlingene hadde virket som kongemaktens lojale undersåtter, fremstår de ikke som en enhetlig gruppe på Eidsvoll.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Ti av prestene holder med Selvstendighetspartiet og prins Christian Frederik, mens fire står på Unionspartiets side.
Under innkallelsen til grunnlovsforhandligene spiller prestestanden en viktigere rolle.
Etter en bestemmelse av regent Christian Frederik og 21 innflytelsesrike nordmenn på stormannsmøtet 16. februar, samler kirkene hele det norske folk til en ekstraordinær bededag. Det skjer fra februar 1814 og langt ut på våren, alt etter hvor i landet kirkene er.
Geistligheten er på denne tiden vant med å opptre som kongemaktens forlengede arm. På bededagen får prestene folket til å sverge en ed om å «hevde Norges selvstendighet og våge liv og blod for det elskede fedreland».
- Det sverger vi, så sant hjelpe oss Gud og hans hellige ord, svarer nordmennene.
Men noen har ljugekors når de avlegger eden. Unionspartiet mener jo at det ikke er realistisk med selvstendighet.
Under bededagene velger hvert sogn også to valgmenn som senere utpeker representanter til riksforsamlingen. Nord-Norge rekker ikke å sende delegater før møtet er over.
Selv om han er upopulær, får Wergeland satt sitt preg på Grunnloven som en av fire prester i konstitusjonskomiteen. Det er en komité som i sideværelsene til rikssalen skriver utkastet til Grunnloven.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Han får blant annet på plass jødeparagrafen, sammen med Georg Sverdrup og Christian Magnus Falsen - Grunnlovens far (ikke prester). Senere skal sønnen Henrik Wergeland kjempe lenge for å få jødeforbudet fjernet.
- Dessverre var jødeforbudet like mye moderne antisemittisme fra strømningene i opplysningstiden, som det var av de eldgamle kristne fordommene mot jødene. Eidsvollmennene var like mye forut for sin tid, som etter sin tid, sukker historiker Hamre.
Noen av Wergelands politiske motstandere er sogneprest Hans Christian Midelfart fra Nord-Trøndelag og Jonas Rein fra Hordaland.
Midelfart er noe aktiv og står fram som en liberal representant. Han vil ha religionsfrihet og slett ikke utestenge jødene i paragraf 2.
Jonas Rein er polemisk og skarp mot Unionstilhengere. «Heller dø i frihet enn å bli slaver under svenskene» var slagordet.
En annen sak som engasjerer prestene er bøndenes krav om å gi kirkegodes til staten og kirkens eiendommer til bøndene. Prestene burde heller få lønn av staten, mener bonderepresentantene.
Da er det flere av prestene som våkner og forsvarer at kirkegodset skal forbli kirkens eiendom.
I tillegg til representantene er det to biskoper som vanker i kulissene. De er rådgivere for prins Christian Frederik. Den ene, Nidaros-biskop Peter Olivarius Bugge, blir av noen kalt prinsens hoffnarr fordi han argumenterer for regentens standpunkter.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Prestene på Eidsvoll er opplyste menn, og flere er utdannet i Danmark der de møtte opplysningstidens ideer om folkesuverenitet og maktfordeling. Likevel er det ingen diskusjon om den lutherske statskirkens hegemoni.
- Det er ingen som foreslår noen annet. Det virker som det er helt naturlig for nordmenn å videreføre statskirken. Prestenes rolle i 1814 er et uttrykk for det, sier historiker Torleif Hamre.
DAGEN
Hva skjedde i 1814?
Etter det danske nederlaget i Napoleonskrigene, stilte Sverige krav om at Danmark måtte gi Norge fra seg. Det ble til fredsavtalen i Kiel i starten av 1814.
At Norge skulle bli gitt til Sverige skapte stor misnøye blant nordmennene.
Danskeprins og stattholder i Norge, Christian Frederik, samlet den norske eliten til stormannsmøte på Eidsvoll 16. februar. De bestemte å avslå Kiel-avtalen og erklære Norge som selvstendig stat.
Riksforsamlingen (112 menn) var samlet på Eidsvoll fra 10. april til 20. mai 1814 for å vedta Norges grunnlov.
Den endelige Grunnloven ble vedtatt 16. mai, men ble signert og datert 17. mai. Da valgte riksforsamlingen også Christian Frederik til konge.
Over sommeren gjorde svenske Karl Johan krav på Norge og presset den norske hæren. Det endte med union med Sverige.
En ny grunnlov tilpasset unionen ble vedtatt i november.