Glede og skuffelse i Stortinget over ny grunnlov

Gleden over den nye Grunnloven var tverrpolitisk i Stortinget tirsdag, men opposisjonen beklager like fullt «en gyllen mulighet som gikk tapt».

«His­to­risk» var ordet som gikk igjen etter Stor­tin­gets ma­ra­ton­be­hand­ling av ti­de­nes mest om­fat­ten­de grunn­lovs­end­rin­ger tirs­dag.

En rekke po­li­tis­ke og si­vi­le ret­tig­he­ter som blant annet lik­het for loven, ret­ten til rett­fer­dig ret­ter­gang og for­bud mot døds­straff, tor­tur og umen­nes­ke­lig be­hand­ling, ble en­stem­mig ved­tatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Stor­tings­re­pre­sen­tan­te­ne ble også enige om å skri­ve barns ret­tig­he­ter inn i Grunn­lo­ven, samt ret­ten til ut­dan­ning.

En rekke for­slag knyt­tet til øko­no­mis­ke og so­sia­le ret­tig­he­ter som venstre­si­den og sen­trums­par­ti­ene øns­ket inn i Grunn­lo­ven, fikk der­imot ikke fler­tall. Høy­res og Frem­skritts­par­ti­ets (Frp) re­pre­sen­tan­ter stem­te nei til blant annet ret­ten til helse­hjelp, ret­ten til asyl og an­er­kjen­nel­sen av samer som ur­folk.

Fa­mi­lie-nei

Det ble ikke fler­tall for KrFs for­slag om å verne ret­ten til liv fra unn­fan­gel­sen.

- De­bat­ten i dag og stemme­av­giv­nin­gen har nok en gang par­kert KrFs for­søk på å flyt­te abort­spørs­må­let inn i Grunn­lo­ven, sier Jette Chris­ten­sen (Ap).

Med én enes­te stem­me tapte KrF også kam­pen om å få skri­ve inn fa­mi­li­en som en grunn­leg­gen­de enhet i Grunn­lo­ven.

KrF trod­de for­ri­ge uke de hadde sik­ret seg nød­ven­dig fler­tall etter å ha inn­gått en heste­han­del med Ap, SV, og, trod­de de, Venst­re.

Venst­re-re­pre­sen­tant Abid Raja stem­te imid­ler­tid imot for­sla­get og sier KrF må ha mis­for­stått at han hadde gitt sin til­slut­ning til saken.

- Noen kaller det en misforståelse, jeg vil kalle det at støtten ble trukket tilbake, sier KrFs representant i komiteen, Hans Fredrik Grøvan, som sier han er skuffet over utfallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Halvt an­svar

- Det er en dag for blan­den­de fø­lel­ser, med­gir Jette Chris­ten­sen, saks­ord­fø­rer for men­neske­ret­tig­hets­for­sla­ge­ne og en av Ar­bei­der­par­ti­ets re­pre­sen­tan­ter i kon­troll- og kon­sti­tu­sjons­ko­mi­te­en.

- Vi ble in­vi­tert av Men­neske­ret­tig­hets­ut­val­get til å ta et stort an­svar for å gjøre Grunn­lo­ven til det den er ment å være, et full­ver­dig po­li­tisk og ju­ri­disk do­ku­ment. Men på grunn av Høy­res og Frem­skritts­par­ti­ets (Frp) hold­ning, fikk vi bare an­led­ning til å ta halv­par­ten av dette an­sva­ret, sier Chris­ten­sen til NTB.

- To­talt er dette en gle­dens dag, vi har fått inn en rekke vik­ti­ge be­stem­mel­ser, men vi gikk ikke de siste nød­ven­di­ge me­ter­ne, sier Venst­res re­pre­sen­tant i ko­mi­te­en, Abid Raja.

- Vi hadde en gyl­len mu­lig­het til å stake ut kur­sen vi­de­re for Norge nå, men gjor­de det dess­ver­re ikke. Nå kan det gå 50 år eller mer før disse be­stem­mel­se­ne på nytt kom­mer opp til vur­de­ring, sier Raja.

- Vi be­kla­ger at mange av de gode men­neske­ret­tig­hets­be­stem­mel­se­ne ikke ble med i dag, sier Kris­te­lig Folke­par­tis (KrF) re­pre­sen­tant Hans Fred­rik Grø­van.

- Gummi­be­stem­mel­ser

Re­gje­rings­par­ti­ene er der­imot svært til­fred­se.

- Jeg er vel­dig for­nøyd. Vi fikk på plass vik­ti­ge si­vi­le og po­li­tis­ke ret­tig­he­ter, sam­ti­dig som vi hind­ret for mye ut­van­ning, sier Høy­res re­pre­sen­tant Michael Tetz­sch­ner.

Han kal­ler flere av op­po­si­sjo­nens for­slag om so­sia­le og øko­no­mis­ke ret­tig­he­ter for gummi­ak­ti­ge, og mener de ville ført til at mer makt ville blitt flyt­tet over fra de folke­valg­te til lan­dets dom­sto­ler.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Be­stem­mel­se­ne er så åpne og vage at de kunne ha ført til doms­av­gjø­rel­ser om ytel­ser i prak­sis uten noen som helst bud­sjett­be­grens­nin­ger, sier Tetz­sch­ner.

Ap av­vi­ser ar­gu­men­tet og mener det ikke fin­nes em­pi­risk be­legg for på­stan­den.

- Det er et vi­ka­ri­e­ren­de ar­gu­ment. Det som lig­ger bak, men som de ikke sier, er at høyre­si­den all­tid har job­bet mot struk­tu­rer som sik­rer fel­les­sam­fun­net. De vil ikke ha ord­nin­ger som kan hind­re det mar­keds­styr­te sam­funn, sier Ap-re­pre­sen­tant og komitéleder Mar­tin Kol­berg (Ap).

Han mener grunn­lovs­de­bat­ten ty­de­lig viser de po­li­tis­ke skille­lin­je­ne mel­lom par­ti­ene.

(©NTB)

Fakta om grunnlovsendringer

En rekke for­slag om å styr­ke men­neske­ret­tig­he­te­ne i Grunn­lo­ven ble ved­tatt i Stortinget 13. mai 2014.

Blant de vik­tigs­te end­rin­ge­ne er lik­het for loven, for­bud mot døds­straff og tor­tur, for­bud mot vil­kår­lig fengs­ling og rett til rett­fer­dig ret­ter­gang, samt for­enings- og for­sam­lings­fri­het, at barn har krav på re­spekt og rett til å blir hørt og at en­hver har rett til ut­dan­nel­se.

Bak­grun­nen er at Stor­tin­get i 2009 opp­nevn­te et ut­valg, ledet av Inge Løn­ning, som fikk i opp­drag å ut­re­de og frem­me for­slag for å styr­ke men­neske­ret­tig­he­te­nes stil­ling i Grunn­lo­ven.

Grunn­lovs­end­rin­ger må ved­tas med 2/3 fler­tall og 2/3 av re­pre­sen­tan­te­ne må være til stede når ved­ta­ket fat­tes.

For­slag kan ikke ved­tas i samme stor­tings­pe­rio­de som de er frem­satt. Frem­set­tel­sen må skje i løpet av de tre førs­te årene av én stor­tings­pe­rio­de, mens for­sla­get må be­hand­les i løpet av de tre førs­te år av den på­føl­gen­de pe­rio­den.

For­ri­ge uke ved­tok Stor­tin­get en språk­lig for­ny­el­se av Grunn­lo­ven, samt å ut­ar­bei­de en ver­sjon av Grunn­lo­ven på ny­norsk.

(Kilde: NTB)

Les også
Den usynlige kristenarven
Les også
Bedre med Gud i Grunnloven