Ateister: Lex Bayer og John Figdor er forfattere av «ateistisk hode, humanistisk hjerte» og har skrevet de ti ikke-bud for ikke-troende.

Her er «Ateistenes ti ikke-bud»

Hvordan skal ateister finne veien i den etiske jungel – uten steintavlene Moses mottok?

Troende, ikke minst kristne, vil ofte hevde at human-etiske retningslinjer for etikk og moral har et dårlig fundament. Da er det lettere å argumentere med Guds lover levert på steintavler.

Forfatterne Lex Bayer og John Figdor er kanskje enige? I alle fall har de skrevet en bok som skal bøte på denne mangelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Boka «En ateists tanke, en humanists hjerte: De ti bud omskrevet for det tjueførste århundre» («Atheist Mind, Humanist Heart: Rewriting the Ten Commandments for the Twenty-First Century» ble nylig utgitt i USA.

Les også: Verdensrekord i ateisme

Humanistisk prest

Bayer (36) studerte ved Stanford-universitetet i California og har lenge profilert seg som humanist. 30-årige Figdor er kjent som dette universitetets humanistiske studentprest.

De møttes da den risikovillige kapitalisten og ingeniøren Bayer skrev en nyhetsartikkel da Figdor ankom Stanford-campusen. De fant snart ut at de likte å diskutere detaljert om vanskelige spørsmål angående menneskers levemåter med hverandre.

De begynte å møtes jevnlig over en kaffe, tok med seg sine datamaskiner og var snart i gang med å kladde en bok sammen. Meningen var å lage et slags filosofisk kart over ikke-troendes livssyn og overbevisninger.

– Det er mange bøker om hvorfor du ikke bør tro på Gud, sier Bayer. – Men det er ikke noen om hva sekulære mennesker tror på. Jeg tror dette var spørsmålet John og jeg følte at det ikke var gitt noe tilstrekkelig svar på, sier han.

Ved å utforske dette fant de to, som begge har studert filosofi og logikk, ti avgjørende punkter – eller bud, om du vil. For å tilfredsstille de største nerdene laget de til og med et «troens teorem» i bokas tillegg. Dette ser omtrent ut som noe en matematiker kunne ha skriblet ned.

I alle fall er resultatet «De Ti Ikke-Bud» – forfatternes «uforanderlige» standpunkter for ateistisk og humanistisk tro».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Verden er virkelig

– Det første «budet» sier følgende: «Verden er virkelig, og vår trang til å forstå den er grunnlaget for all tro», mens nummer to sier: «Vi kan oppfatte verden bare gjennom våre menneskelige sanser».

Halvveis, på «bud» nummer fem, konkluderer forfatterne med at det ikke finnes noen gud.

Så snart de er over dette hinderet blir ikke-budene mindre kontroversielle. Blant annet framholder de at «et etisk samfunn» er godt, og sier det samme gjelder «moralsk oppførsel».

Men det er det er det siste «budet» som gjør denne listen over maksimer til noe helt annet enn den bibelske versjonen: «Enhver overbevisning kan forandres i lys av nye bevis. Dette gjelder også vår overbevisning». Her er altså intet meislet i stein.

Se de «ti ikke-budene» i faktarammen til høyre på siden.

Forfatternes hensikt er å oppmuntre ateister og humanister til å definere hva de tror på slik at de kan uttrykke seg bedre, både for egen del og i diskusjoner i et samfunn som ofte seg på ateister som umoralske og upålitelige.

– Vi henvender oss også til folk som kanskje har et feilaktig inntrykk av oss ateister som en gruppe såre mennesker som prøver å motbevise guds eksistens og derfor sitter dagen lang og argumenterer for vårt syn, sier Figdor.

– Vi vil vise folk at vi faktisk er fulle av glede, empati og barmhjertighet, og livene våre har mening og verdi, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De ti ikke-bud

I. Verden er virkelig, og vår trang til å forstå den er grunnlaget for all tro.

II. Vi kan oppfatte verden bare gjennom våre menneskelige sanser.

III. Vi bruker den rasjonelle tanke og språket som redskaper for å forstå verden.

IV. Sannhetsgehalt er avhengig av bevis.

V. Det finnes ingen gud.

VI. Vi streber alle etter et lykkelig liv. Vi leter etter det som gjør oss lykkelige og unngår alt som ikke gjør det.

VII. Det finnes ingen universell moralsk sannhet. Våre erfaringer og preferanser skaper vår oppfatning av hvordan vi bør oppføre oss.

VIII. Vi oppfører oss moralsk når andres lykke også gjør oss selv lykkelige.

IX. Vi drar fordeler av å leve i og støtte opp under et etisk samfunn.

X. Enhver overbevisning kan forandres i lys av nye bevis. Dette gjelder også vår overbevisning.

Kilde: Fra boka «En ateists tanke, en humanists hjerte: De ti bud omskrevet for det tjueførste århundre».

Les også
Verdensrekord i ateisme
Les også
Ansikt til ansikt med evighetenEmanuel Minos
Les også
Oppfordrer kristne til å leve ut troen på nettMystory.me
Les også
Kristne og muslimer får konfirmantundervisning sammenTrosopplæring
Les også
Åtte NRK-saker om Märtha Louises boklansering