Flere skoler avlyser «I Guds namn»

Syv av 16 skoler som skulle se det debatterte teaterstykket «I Guds namn», har meldt avbud etter at biskopen gikk hard ut mot forestillingen.

- Det ver­ste er at ele­ve­ne ikke får danne seg sin egen me­ning om dette styk­ket. I ste­det vel­ger læ­rer­ne på ung­dom­me­nes vegne. Det er en form for over­grep, sier Trond Birke­dal, sjef for Horda­land tea­ter til BT.

Tea­ter­styk­ket «I Guds namn» hadde pre­miere 16. ja­nu­ar, og har blitt vist for en rekke sko­ler i Ber­gen de siste ukene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I for­bin­del­se med 200 års ju­bi­le­et for Grunn­lo­ven har Horda­land tea­ter valgt å sette et kri­tisk søke­lys den frie re­li­gions­ut­øvel­sen i Norge.

I Pa­ra­graf 2 i Grunn­lo­ven heter det: «Alle inn­byg­ge­re i riket har fri re­li­gions­ut­øvel­se». Men hvor fri er egent­lig nors­ke barn til å velge sin egen tro? Det er pro­blem­stil­lin­gen i tea­ter­styk­ket.

Men tea­ter­styk­ket har vakt re­ak­sjo­ner.

- De tre ho­ved­per­sone­ne er frem­stilt så gro­teskt ka­ri­kert og en­si­dig ne­ga­tivt at det er full­sten­dig ir­re­le­vant for kris­tent ung­doms­ar­beid i Norge i dag, sier Bjørg­vin­bis­kop Halv­or Nord-haug.

Like etter­på skrev læ­re­ren Eirik Sukke ved St. Paul skole at fore­stil­lin­gen ikke pas­set for 8. klas­sin­ger og at det er «vul­gært, uklart tenkt og vir­ke­lig­hets­fjernt».

Begge var også kri­tis­ke til at «I Guds namn» skal set­tes opp for 16 ung­doms­sko­ler i Horda­land som del av Den kul­tu­rel­le skole­sek­ken, der skole­ele­ver i Norge får møte pro­fe­sjo­nell kunst og kul­tur i skole­ti­den. Etter det har av­lys­nin­ge­ne be­gynt å tikke inn. Syv sko­ler har så langt meldt avbud, skri­ver BT.

- Vi har lest de ulike inn­leg­ge­ne i Ber­gens Ti­den­de og kom frem til at vi ville stå over. Vi har en stram time­plan og føler vi må prio­ri­te­re skole­fa­ge­ne. Det var en sam­let vur­de­ring, sier rek­tor Anne Syn­nø­ve Ir­gens Vass­en­den i Øya­tun ung­doms­sku­le i Kvinn­he­rad til BT.

- Vi har fulgt de­bat­ten i BT og vi ble usik­re på om te­ma­et som var an­non­sert kom ty­de­lig nok frem i styk­ket. Vi var også usik­re på om det pas­set for denne al­ders­grup­pen, sier Bodil Boie Brek­kan, rek­tor på Årås skule i Austrheim til BT.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bør la ele­ve­ne be­stem­me

Trond Birke­dal mener det ikke er rik­tig at læ­rer­ne vel­ger på vegne av ele­ve­ne på denne måten.

- Å lære ele­ve­ne å tenke selv­sten­dig må være en av opp­ga­ve­ne til en lærer. Det er det som er tan­ken bak denne fore­stil­lin­gen. Styk­ket er et de­batt­inn­legg som skal fun­ge­re som ut­gangs­punkt for vi­de­re sam­ta­ler, sier han til BT.

Leder ved sek­sjon for kunst- og kul­tur­for­mid­ling ved Horda­land fyl­kes­kom­mu­ne, Ronny Skaar, har an­sva­ret for Den kul­tu­rel­le skole­sek­ken. Han har aldri opp­levd at så mange sko­ler av­ly­ser en fore­stil­ling på den måten.

- Rek­to­re­ne må jo be­stem­me på sko­len sin, men dette er et kunst­til­bud som ele­ve­ne i ut­gangs­punk­tet har rett på, så det er vel­dig synd at det blir av­lyst. Det skal være en vel-fun­dert be­grun­nel­se for at man av­ly­ser, den bør være bedre enn den har vært i dette til­fel­let, sier Skaar.

- Rek­to­re­ne kan mene det de mener, men de bør la ele­ve­ne mene også. Man kan ikke være av­hen­gig av rek­tors smak eller in­ter­es­se for at ele­ve­ne skal opp­le­ve kunst, sier han til BT.

Rek­tor på Årås skole. Bodil Boie Brek­kan sier til BT at det ikke er noe unor­malt med at læ­re­re og rek­tor av­gjør hva ele­ve­ne får med seg i skole­ti­den.

- Det må vi vur­de­re hele tiden. Det er del av hver­da­gen på en skole.

- Tea­ter­sjef Birke­dal mener av­lys­nin­ge­ne er et over­grep. Hva ten­ker du om det?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Da ten­ker jeg han tar saken vel­dig ut av pro­por­sjon, men han må få mene hva han vil, sier hun til BT.

- Kan bli ma­ni­pu­lert

Bis­kop Halv­or Nord­haug er ikke lei seg for at sko­ler av­ly­ser fore­stil­lin­ger etter at han gikk hardt ut mot styk­ket.

- Jeg mener denne fore­stil­lin­gen tar opp et spørs­mål som er verdt å be­hand­le se­riøst, nem­lig faren for at unge men­nes­ker kan bli ma­ni­pu­lert og for­ført i re­li­giø­se sam­men­hen­ger. Men jeg synes to av de tre ek­semp­le­ne som bru­kes i styk­ket er helt ir­re­le­van­te for da­gens kirke­vir­ke­lig­het, og ueg­net til å få i gang re­flek­sjon og sam­ta­le med ele­ve­ne, sier Nord­haug til BT.

Trond Birke­dal i Horda­land tea­ter er helt uenig i at styk­ket er ir­re­le­vant for ele­ve­ne.

- Vi leser dag­lig om hvil­ke over­grep som skjer i re­li­giø­se mil­jø­er. Vi mener dess­uten det er rik­tig å se på vår egen re­li­gion, kris­ten­dom­men, før vi ser på andre. Som tea­ter er det en av våre opp­ga­ver å ta opp denne typen te­ma­tikk, sier Birke­dal.

I Guds navn

Teaterstykke, regissert og forfattet av danske Nils P. Munk.

I stykket møter vi tre unge mennesker med et problematisk forhold til religion.

Spilles av Hordaland teater, som også skal på skoleturné med stykket fra 27. januar av.

Skal spilles for rundt 20 skoleklasser.

Les også
Frå toleransens eige heimland
Les også
Taus om kontroversielt teater
Les også
Politirazzia mot jødefiendtlig fransk komiker
Les også
Strikker selbuvotter med hakekors
Les også
Til troende og vantroBibelen