BUNGE: De sorte prikkene markerer hvor arkeologene fant myntene under gulvet på Bunge kirke på Gotland. I følge Gullbekk ble det funnet omlag 4.400 mynter innenfor kirkemurene.

«Enkens skjerv» ble modell for kvinnenes pengegaver

Bibelfortellingen om enkens skjerv, hun som ga det siste hun eide, dannet mønster for kvinners kirkeofringer i middelalderen, inkludert kvinnenes religiøse praksis.

Det er et av funnene som Svein Harald Gullbekk og forskerne har kommet fram til så langt etter å ha studert funn fra utgravinger av kirker. Han forklarer:

– Kirkene i middelalderen var segregert, med kvinnene på nordsiden og mennene på sørsiden. Dette er gammel kunnskap vi har kunnet bekrefte ved å identifisere ulike kjønnsrelaterte funn på de ulike sidene av kirkerommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Men vi kan nå også si noe om hvordan kvinnenes tilgang på penger var og om bruken av penger, både generelt og i offervirksomhet, i forhold til praksisen blant menn. Vi ser litt av et kjønnsrollemønster, sier professoren.

Gotland

Han viser til en kirke der de har gått veldig grundig til verks, Bunge kirke helt nord på Gotland.

– Der har vi funnet 4.400 mynter innenfor kirkerommet. Det er mye når vi tenker på at det er enkeltfunn og mynter som er mistet.

– På kvinnesiden finner vi mange fragmenter av mynter, oppdelte mynter. Hvorfor i all verden er det slik? Det finner vi ikke ellers i samfunnet. Ikke på utgravinger av boplasser for eksempel.

– Det er to ting som slår inn her: Biskopen på Gotland, i Visby, klager på begynnelsen av 1300-tallet over kvinnene som ofrer små og verdiløse mynter. Det er selvsagt alvorlig for kirken, fordi det var en del av deres driftsmidler. Det var alltid de minste valørene i samfunnet som ble brukt. Hvorfor det, spør Gullbekk, som forklarer det slik:

– I Middelalderen levde alle evig. Frelse var en viktig og helt sentral del i livet. Pengeofferet etablerte seg som en viktigforbindelse mellom deg og frelsen. Og de hadde en omvendt økonomisk logikk: Mer var ikke bedre, slik vi tenker. Det handler altså om enkens skjerv.

Han legger til at teologiske diskusjoner er omfattende om man som forsker skal sette seg inn i temaet. Det er allmenn enighet om at dette har sitt utgangspunkt i historien om enkens skjerv.

Omfattende fenomen

– Det er ganske interessant at vi kan påvise dette som et omfattende fenomen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– På Gotland tok de altså de minste myntene og delte de både en og to ganger. Det var ikke størrelsen på offeret som var det viktige, men den rituelle handlingen som var betydningsfull.

– Det forteller også noe om kvinners tilgang på midler. Funnene sier også noe om hvordan folk så på frelse og økonomi, hva som måtte til for å være en god kristen og hva som måtte til for å tilfredsstille kirkens økonomiske krav.

Les også
Gravde fram ukjent kirkehistorie