Ytringsfrihet - en forutsetning for demokrati

Å gå på kom­pro­miss med yt­rings­fri­he­ten er en ri­si­ka­bel vei.

På opp­drag fra Fritt Ord har TNS Gal­lup gjen­nom­ført den førs­te om­fat­ten­deun­der­sø­kel­sen om be­folk­nin­gens hold­nin­ger til yt­rings­fri­het. Re­sul­ta­tet er in­ter­es­sant. Et fler­tall i un­der­sø­kel­sen øns­ker mer sen­sur og straff av visse yt­rin­ger.

Un­der­sø­kel­sen ble lagt frem fre­dag, på Ver­dens presse­fri­hets­dag. Tre av fire mener det er vik­tig å iva­re­tayt­rings­fri­he­ten. Men når det kom­mer til kon­kret ut­øvel­se av yt­rings­fri­he­ten, blir folk mer til­bake­hold­ne. Bare 36 pro­sent mener for ek­sem­pel at re­li­giø­se eks­tre­mis­ter bør få holde of­fent­li­ge møter og de­mon­stra­sjo­ner. Og kun 20 pro­sent mener at per­soner som øns­ker å av­set­te re­gje­rin­gen med makt, bør få holde møter og de­mon­stra­sjo­ner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi­de­re er det stor opp­slut­ning om over­våk­ning av folk med yt­ter­lig­gå­en­de me­nin­ger. Og langt flere mener at det er et vik­tig mål for sam­fun­net å opp­rett­hol­de lov og orden, enn å be­skyt­te yt­rings­fri­he­ten. At folk verd­set­ter orden og trygg­het er ikke vans­ke­lig å for­stå. Spørs­må­let er hva som gir oss best trygg­het på lang sikt. Det er i gode tider vi må bygge skran­ker som be­skyt­ter de­mo­kra­ti­et når det er krise.

Å gå på kom­pro­miss med yt­rings­fri­he­ten er en ri­si­ka­bel vei. For hvem skal be­stem­me hvil­ke yt­rin­ger som skal sen­su­re­res? Hvem skal be­stem­me hva som er le­gi­ti­me po­li­tis­ke yt­rin­ger? Og for å vise tilFritt Ords un­der­sø­kel­se: Hvem skal be­stem­me hvem som er en re­li­giøs eks­tre­mist?

Noen vil utvil­somt mene at pres­ten Per Kør­ner er en eks­tre­mist når han mar­ke­rer sitt syn påho­mo­filt sam­liv under en ho­mo­guds­tje­nes­te i Ber­gen. Kør­ner knel­te ved al­te­ret iført en re­fleks­vest med teks­ten «Gud lar seg ikke spot­te» ogble fjer­net med makt. Bør ikke sam­fun­net ha rom for slike som ham?

Ven­der vi blik­ket mot land der yt­rings­fri­he­ten inn­skren­kes, ser vi at det ikke ak­ku­rat øker bor­ger­nes trygg­het. Over detmeste av Midt­østen og Nord-Afri­ka ri­si­ke­rer men­nes­ker som sier sin me­ning lange feng­sels­straf­fer. Noen ri­si­ke­rer døds­straff. I Russ­land svek­kes yt­rings­fri­he­ten pa­ral­lelt med inn­byg­ger­nes retts­sik­ker­het. Når de uav­hen­gi­ge stem­me­ne blir tause og den po­li­tis­ke de­bat­ten stil­ner, da er det ingen igjen som kan si fra om over­grep mot en­kelt­men­nes­ker. Dét er det mot­sat­te av trygg­het.

Yt­rings­fri­het en for­sik­ring mot makt­over­grep og en for­ut­set­ning for de­mo­kra­ti. Selv­sagt har yt­rings­fri­he­ten sine gren­ser. Sam­fun­net skal ikke ak­sep­te­re yt­rin­ger som opp­ford­rer til vold og drap. Men vi må tåle å høre ube­ha­ge­li­ge yt­rin­ger. I ste­det for for­bud, må vi til­stre­be en ro­bust of­fent­lig de­batt der me­nin­ger bry­tes mot hver­and­re. I så måte var det klokt avHøyre i hel­gen å gå inn for at både re­li­giø­se yt­rin­ger og re­li­gions­kri­tikk bør være til­latt.

Som krist­ne må vi huske at yt­rings­fri­het er en for­ut­set­ning for re­li­gions­fri­het. Det vil være vans­ke­lig å drivemi­sjon og dele evan­ge­li­et, hvis vi ikke har lov til å ar­gu­men­te­re for det vi tror på. Når vi pro­kla­me­rer at Jesus er den enes­te veien til frel­se, vil det pro­vo­se­re. Det er bare i sam­funn med yt­rings­fri­het vi kan si slikt uten for­føl­gel­se.

Gjen­nom den fers­ke un­der­sø­kel­sen og et plan­lagt forsk­nings­pro­sjekt om yt­rings­fri­het, bi­drar Fritt Ord for­hå­pent­lig­vis til å øke folks be­visst­het om hvor fun­da­men­talt det er å kunne ytre seg fritt. Dette ini­tia­ti­vet for­tje­ner in­sti­tu­sjo­nen ros for.