Vil forslaget til ny politireform gi et tryggere Norge?

«Det er mange som mener noe om po­litire­for­men i disse dager. Og det med god grunn, da denne re­for­men skal være sty­ren­de for norsk po­li­ti i frem­ti­den», skriver Bjarne Bjelland i et debattinnlegg.

For­ri­ge po­litire­form ble be­hand­let i Stor­tin­get våren 2001, på bak­grunn av stor­tings­mel­ding nr. 22 (2000-2001) Po­litire­form 2000. Ho­ved­må­le­ne for Po­litire­form 2000 var en po­li­ti- og lens­manns­etat som skul­le være en ef­fek­tivt fore­byg­ger og be­kjem­pe kri­mi­na­li­te­ten, være mer tje­neste­yten­de og pub­li­kums­ori­en­tert, samt ar­bei­de mer kost­nads­ef­fek­tivt. 54 po­liti­dis­trikt ble re­du­sert til 27 dis­trikt.

Re­for­men ble delt opp i to faser og gikk slik store re­for­mer gjør, over flere år.

Mange hadde store for­ven­tin­ger om flere po­liti­folk i nær­mil­jø­et, bedre trygg­het på ga­te­ne og at po­li­ti­et skul­le komme når de fikk mel­ding om at deres nær­vær var øns­ke­lig i for­bin­del­se med al­vor­li­ge for­bry­tel­ser, ulyk­ker, vold og andre saker som treng­te lo­vens hånd­he­ver på plass, foran po­litire­for­men i 2001.

Disse for­ven­tin­ge­ne ble ikke inn­fridd og si­tua­sjo­nen for fol­kets rett­sik­ker­het er blitt verre enn noen gang før.

Vakt­sel­ska­pe­ne har de siste årene i øken­de grad over­tatt le­ve­ran­sen av tryg­get og sik­ker­het i det of­fent­li­ge rom. Dette igjen betyr at de som har råd til å kjøpe seg trygg­het gjør det. Trygg­het skal ikke bare være for de som har pen­ger å be­ta­le med, men for alle.

Før som­mer­en kon­klu­der­te et ut­valg ledet av de­par­te­ments­råd Arne Røksund med at norsk po­li­ti i sin nye struk­tur nå skal re­du­se­re 27 nå­væ­ren­de po­liti­dis­trikt til 6 dis­trikt. 20. sep­tem­ber skrev Klasse­kam­pen at «Tre av per­sone­ne som laget po­liti­ana­ly­sen har også vært med på å lage Po­liti­di­rek­to­ra­tets hø­rings­svar. Po­liti­di­rek­tør Odd Rei­dar Hum­le­gård er blant disse».

Sam­men­slå­ing av po­li­ti og lens­manns­dis­trik­ter kan selv­føl­ge­lig gi et mer ef­fek­tivt og bedre po­li­ti, men her vir­ker kon­klu­sjo­nen mildt sagt noe over­dre­vet, for å si det mildt.

Po­liti­di­rek­tør Odd Rei­dar Hum­le­gård har ikke uven­tet vars­let at Po­liti­di­rek­to­ra­tet går inn for ho­ved­trek­ke­ne i ana­ly­sen og for­sva­rer ana­ly­sens inn­hold. Ut­val­get og po­liti­in­spek­tø­ren ser ut til al­le­re­de på for­hånd å vite at denne re­for­men kom­mer til å virke po­si­tivt på kri­mi­na­li­tets­be­kjem­pel­sen i lan­det vårt.

Det hele blir på­stan­der til for­del for den re­for­men uten vilje til å se ar­gu­men­ter mot egne kon­klu­sjo­ner. Grunn­prin­sip­pe­ne for norsk po­li­ti har hit­til vært nær­het og til­gjen­ge­lig­het til pub­li­kum for det nors­ke po­li­ti­et, noe som dette for­sla­get bry­ter to­talt med.

Mange men­nes­ker opp­le­ver at deres rolle som for­nær­me­de i straffe­sa­ker ikke blir tatt al­vor­lig og mange saker med kjent gjer­nings­mann blir hen­lagt grun­net res­surs­man­gel. I en rett­stat skal sta­ten ved po­li­ti­et sørge for at deres inn­byg­ger­ne blir iva­re­tatt når det gjel­der trygg­het og sik­ker­het.

Slik er ikke si­tua­sjo­nen i Norge i dag.

Lan­det tren­ger et po­li­ti som har god lo­kal­kunn­skap og til­lit i lo­kal­mil­jø­et. Å ha et «ak­sjons­po­li­ti» som skal komme ved al­vor­li­ge hen­del­ser vil ikke være med og skape trygg­het i lo­kal­sam­fun­ne­ne i lan­det vårt. Dette vil også bryte med po­li­ti­ets si­vi­le preg og gi et mer mi­li­tært inn­trykk av po­li­ti­et.

Det er vik­tig nå at by­sty­rer og kom­mune­sty­rer rundt i lan­det en­ga­sje­rer seg i denne re­for­men og at par­ti­ene på­vir­ker sine egne riks­po­li­ti­ke­re for å få et godt re­sul­tat ut av re­for­men som igjen gir tryg­ge sam­funn og ikke det mot­sat­te. Etter re­for­men nyt­ter det lite å komme med gode for­slag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I pro­gram­met til KrF står det føl­gen­de for­mu­le­ring «KrF mener at po­li­ti­et må styr­kes. Po­li­ti- og lens­manns­eta­ten skal være de­sen­tra­li­sert, og fort­satt være et nær­po­li­ti». Dette er vik­ti­ge prin­sipp som det bør tas hen­syn til når denne saken går til en­de­lig av­gjø­rel­se.

Politiet Bjarne Bjelland Hafrsfjord

Les også
Politidirektøren vil gå fra 27 til seks politidistrikter