(Illustrasjon: Yay Images)

Velment er ikke velgjort

Det er behov for grun­dig etter­tan­ke i Den nors­ke kirke.

Teo­lo­gi­en blir all­tid ut­vik­let i møte med sam­ti­den. Det kom­mer vi ikke bort fra, og det tren­ger hel­ler ikke være av det onde. Men det er alt annet enn like­gyl­dig hvem som får le­ve­re pre­mis­se­ne. Den sta­dig på­gå­en­de de­bat­ten om sam­livs­etikk un­der­stre­ker dette ty­de­lig.

Når vi i dag presenterer de fem bispekandidatene som alle er ak­tu­el­le til å over­ta etter Laila Riks­aasen Dahl i Tuns­berg, er det vel verdt å vur­de­re faren for teo­lo­gisk farts­blind­het. Selv om det er en stund siden 1990-tal­let, har end­rin­ge­ne i det kir­ke­li­ge land­ska­pet her skjedd uvan­lig fort, og det er vir­ker ikke som tids­rom­met for re­flek­sjon er stort nok. Sna­re­re er det nær­mest for­un­der­lig å se hvor raskt ho­mo­be­ve­gel­sens agen­da blir ak­sep­tert av Den nors­ke kir­kes le­der­skap.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er neppe slik at bispe­kan­di­da­te­ne, eller for den saks skyld de sit­ten­de bis­ko­pe­ne, er til­hen­ger av det barne­mar­ke­det en del har ad­vart mot. Men det spørs om man inn­ser hvil­ken ret­ning ut­vik­lin­gen er på vei i. Så langt har de kref­te­ne som øns­ker full like­stil­ling mel­lom he­te­ro­fi­le og ho­mo­fi­le for­hold vist seg så ster­ke at det å gi noen inn­røm­mel­ser, nes­ten uve­ger­lig fører til at man ak­sep­te­rer en sam­let pakke.

Et ta­len­de ut­vik­lings­trekk i nyere tid er at også pres­ter som har en mer evan­ge­li­kal bak­grunn er på glid i ret­ning av å ak­sep­te­re like­kjøn­net sam­liv. Man kan ikke på samme måten som før skil­le klart mel­lom kon­ser­va­ti­ve og li­be­ra­le teo­lo­ger, fordi også an­tatt kon­ser­va­ti­ve ak­tø­rer inn­tar nye stand­punk­ter.

Når man fra kir­kens side vil be for et ho­mo­filt par som har inn­gått bor­ger­lig ek­te­skap, må for­bøn­nen for­stås som en le­gi­ti­me­ring av den bi­bel­stri­di­ge pak­ten de har inn­gått. Man kan de­fi­ne­re dette som en mel­lom­po­si­sjon alt man vil, i rea­li­te­ten er det et kne­fall.

Dette hand­ler ikke om noen mer eller mind­re skjult homo­fob agen­da fra den krist­ne kir­kes side, men om ære­frykt i møte med Guds fri­gjø­ren­de ord til oss. I møte med et spørs­mål hvor Bi­be­len gir utve­ty­dig vei­led­ning er man vil­lig til å fore­ta en dra­ma­tisk av­dra­ma­ti­se­ring. Dette må få om­fat­ten­de teo­lo­gis­ke kon­se­kven­ser.

Vi har ingen grunn til å be­tvi­le bispe­kan­di­da­te­nes gode in­ten­sjo­ner. Og det er ikke ufor­ståe­lig at mange nå er trøt­te av at sam­livs­de­bat­ten tar så stor plass. Det fin­nes utvil­somt vik­ti­ge­re spørs­mål. Men når sam­ti­den får prege teo­lo­gi­en i en slik grad at bi­bel­stri­dig lære ikke bare blir ak­sep­tert, men også do­mi­ne­ren­de i Den nors­ke kir­kes le­der­skap, er det nød­ven­dig å rope var­sko.

Når en av bispe­kan­di­da­te­ne, uni­ver­si­tets­lek­tor Mar­gunn San­dal ved Teo­lo­gisk fa­kul­tet i Oslo, åpent sier at de som ikke vil vel­sig­ne ho­mo­fi­le par bry­ter med Guds vilje, viser også det at de­bat­ten har kom­met et skritt vi­de­re i gal ret­ning. Her må vi spør­re om man nær­mer seg et mer eller mind­re eks­pli­sitt yr­kes­for­bud for dem som vil fast­hol­de det en sam­let kris­ten kirke har stått for i hele sin his­to­rie.

I løpet av mind­re enn 20 år har vi altså be­ve­get oss fra at like­stil­ling mel­lom ho­mo­fi­le og he­te­ro­fi­le for­hold ble be­trak­tet som kirke­split­ten­de vrang­lære, til at det å fast­hol­de et skil­le mel­lom disse for­hol­de­ne blir be­trak­tet som brudd mot Guds vilje. Da er det behov for grun­dig etter­tan­ke i Den nors­ke kirke.

Les også
Slik vil bispekandidatene tale profetisk
Les også
Samtlige bispekandidater vil be for homofile par