MARIA BUDSKAPSDAG: Siden vi nå feirer Maria budskapsdag, kan det være tid for å grunne på hvem Maria er, skriver Kristen Edvard Skaar.

Var Maria evig jomfru?

Siden vi nå feirer Maria budskapsdag, kan det være tid for å grunne på hvem Maria er. På den dagen kan vi i noen kirker synge en salme fra 1569 om at Maria er en jomfru ren – altså ikke hatt seksuelt samliv (124 NoS, 59 DELK). Vi synger ikke bare at hun var en jomfru, men at hun er det også nå. Hun må dermed ha en form for eksistens.

Hva er bakgrunnen for at vi kan synge dette?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Maria i NT

Engelen Gabriel kom med bud til Maria om at hun skulle føde en sønn. Han skulle være hellig og kalles Guds Sønn. I den forbindelse heter det at Maria var jomfru. Selv sier hun at hun aldri har hatt seksuell samkvem med noen mann (Luk 1,34–35). Hun ble gravid mens hun var jomfru. Vi kan vel tale om jomfruunnfangelse. Ved Jesu fødsel (Luk 2) er det ikke nevnt at Maria var jomfru. Det er ikke snakk om jomfrufødsel. Først etter at Maria hadde født sitt barn, hadde hun og Josef seksuelt samliv (Matt 1,25). Dette samlivet synes å ha resultert i mange barn (Mark 3,31).

Maria i den tidlige kirken

I Jakob protoevangelium fra cirka 150 blir imidlertid Marias jomfrudom poengtert. Man hevdet at Jesu søsken var barn av Josef fra et tidligere ekteskap. De var således Marias stebarn og Jesu halvsøsken (juridisk sett). På 300-tallet ble Marias posisjon mer fremtredende. Forståelsen av Maria ble trukket inn i lærestridene om hvem Jesus er. Man ble enige om at han er Guds Sønn i enestående forstand og dermed også Gud. Derfor sa man at Maria fødte Gud, og hun kunne da omtales som Guds mor og Gudsføderske.

I den apostoliske trosbekjennelsen sies det at Jesus er født av jomfru Maria. Det må vel forstås slik at hun var jomfru til fødselen begynte, og ikke også etter den slik det senere ble vanlig?

Maria erstattet Isis

Med et slikt syn på Maria kunne de kristne ta opp kampen mot Isis-kulten. Isis var en egyptisk dronning som ble fremstilt sittende med sitt barn i fanget. Hun ble en populær gudinne i Romerriket på 300-tallet med egne templer. Isis var en viktig konkurrent for kristendommen om hvilken religion som skulle bli statsreligion.

Fremstillingen av Maria med Jesus-barnet lignet mye på Isis og hennes sønn. Maria overtok plassen for Isis, og hun fikk egne kirker der Maria-kulten kunne utvikle seg. Dette har nok ført til at hun har fått en mer guddommelig opphøyethet enn tidligere, og hun ble kalt «himmeldronningen» ut fra Åp 12,1–2. Hun kunne dermed oppfattes som den evige jomfrudronningen.

Maria i lutherdommen

I den lutherske kirke tok man sterkt avstand fra slike tanker om Maria. Man skulle ikke be til henne om hjelp verken til jordiske ting eller når det gjaldt frelsen. Det kalte Luther for avguderi. For man kunne da tro at hun hadde guddommelig rang. Men hun kan være et forbilde i tro og lydighet.

De lutherske kirkene utenfor Norge og Danmark har Konkordieboken fra 1580 med i sin bekjennelse. Her fastholder man den gamle oppfatningen at Maria var jomfru både før, under og etter Jesu fødsel. Hun var derfor «ren» og ikke «uren» på grunn av seksuelle erfaringer. Men forståelsen av Maria som evig jomfru (sember virgio) er nå stort sett forlatt i dagens lutherske kirke.

Det er imidlertid en slik oppfatning av Maria som kommer til uttrykk i salmen det ble henvist til i innledningen: «Maria, hun er en jomfru ren». Ved å synge den, synger vi vel noe vi ikke kan stå inne for?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Unnfanget ved Den Hellige Ånd
Les også
Hun som fikk det viktigste oppdraget av Gud