Valgkamp med bismak

De som har et pro­dukt å «selge» - i dette til­fel­let gaver til mi­sjo­nen - gjør som of­test klokt i å ikke komme med kon­tro­ver­si­el­le ut­spill som kan for­styr­re det ho­ved­bud­ska­pet de vil ha frem, skriver Dagen på lederplass.

Evan­ge­list Rune Ed­vard­sen mel­der at han i frem­ti­den ikke skal «være i det of­fent­li­ge rom med po­li­tis­ke bud­skap».

Av­gjø­rel­sen har han tatt etter at om­fan­get av det øko­no­mis­ke tapet på grunn av Ed­vard­sens valg­kamp­støt­te til Ar­bei­der­par­ti­et, nylig ble kjent. Or­ga­ni­sa­sjo­nen hans, Tro­ens Bevis, har mis­tet mel­lom 300 og 400 støtte­part­ne­re på grunn av brå­ket Rune Ed­vard­sens po­li­tis­ke ut­spill i fjor skap­te.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En­kel­te, blant annet le­de­ren i Krist­ne Ar­bei­de­re Jan Rudy Kris­ten­sen, frem­stil­ler det som at gi­ver­re­ak­sjo­ne­ne kom på grunn av at Ed­vard­sen den gan­gen flag­get at han stem­te Ar­bei­der­par­ti­et. Den ana­ly­sen er for enkel.

Også Runes far, Sa­rons Dal-grunn­leg­ger Aril Ed­vard­sen, var åpen med sine so­sial­de­mo­kra­tis­ke sym­pa­ti­er. Uten at det smer­tet ve­sent­lig på penge­pun­gen.

Det som var nytt i Rune Ed­vard­sens til­fel­le, var at han i til­legg til å of­fent­lig­gjø­re hva han stem­te, også stil­te seg til dis­po­si­sjon for Ar­bei­der­par­ti­ets valg­kamp­ma­ski­ne­ri. Det gjor­de han i et in­ter­vju med lo­kal­avi­sen Fædre­lands­ven­nen i mai i fjor sam­men med da­væ­ren­de kirke­mi­nis­ter Rig­mor Aas­rud som da gjes­tet Sa­rons Dal. Der åpnet han opp for å delta i valg­kam­pen for Ap.

Al­le­re­de i fjor som­mer må Ed­vard­sen ha fått mis­tan­ke om at po­li­tikkon­tro­ver­se­ne kunne skade virk­som­he­ten hans øko­no­misk. For i et ny­hets­brev til sine part­ne­re i juli ba han om til­gi­vel­se over­for de som ble såret av hans støt­te til Ap.

Men en må­neds tid etter­på duk­ket det li­ke­vel opp hel­side­an­non­ser i lan­dets størs­te aviser der Ed­vard­sen sam­men med andre kjen­te nord­menn an­be­fal­te vel­ger­ne å stem­me på Ar­bei­der­par­ti­et. Bud­ska­pet deres var at folk burde velge Ap fordi dette par­ti­et har «kjem­pet igjen­nom sam­funns­end­rin­ger som vi i dag tar som en selv­føl­ge».

En av de som Ed­vard­sen fi­gu­rer­te sam­men med, var ho­moak­ti­vis­ten Kim Frie­le. Og slik an­non­sen var ut­for­met, kunne det virke som også Rune Ed­vard­sen var glad for de sam­funns­end­rin­ge­ne som Kim Frie­le har vært en for­kjem­per for.

Slik sett var Ed­vard­sen-sa­ken fra i fjor helt spe­si­ell. Det har ikke skjedd før at en så frem­tre­den­de kris­ten, fri­kir­ke­lig pro­fil har blitt brukt i riks­dek­ken­de an­nonse­kam­pan­jer for Ar­bei­der­par­ti­et.

Der­for bør ingen være over­ras­ket over at noe sånt får kon­se­kven­ser. De me­ka­nis­me­ne som trer i kraft er gans­ke enkle. Og de er godt kjent fra mar­keds­fø­rings­te­ori­en.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De som har et pro­dukt å «selge» - i dette til­fel­let gaver til mi­sjo­nen - gjør som of­test klokt i å ikke komme med kon­tro­ver­si­el­le ut­spill som kan for­styr­re det ho­ved­bud­ska­pet de vil ha frem. Det er for ek­sem­pel der­for det er så sjel­dent å se næ­rings­livs­folk og be­drifts­le­de­re delta i valg­kam­pen for po­li­tis­ke par­ti­er.

Ty­de­lig­vis har også Rune Ed­vard­sen inn­sett hvor­dan disse me­ka­nis­me­ne fun­ge­rer. Han sier nå at han ikke øns­ker at hans po­li­tis­ke syn «over­skyg­ger ver­dens vik­tigs­te opp­drag som vi står sam­men om».

Det er vi helt enig i. Og vi mener det er en klok av­gjø­rel­se Rune Ed­vard­sen her har tatt.

Tro­ens Bevis gjør en for­bil­led­lig inn­sats både når det gjel­der mi­sjon, bi­bel­un­der­vis­ning og media. Vi har ingen pro­ble­mer med å an­be­fa­le deres ar­beid.

Les også
AP-støtte kostet nesten evangelist jobben