FAMILIBEGREP: - Norge ser snilt og godt ut i dag, men hvordan landet vårt er om 200 år vet vi ikke.

Utvannet familiebegrep nedstemt

Så ble det ikke flertall for å ta familiebegrepet inn i Grunnloven. Men slik saken etter hvert framstår,var det nok like greit.

Den noe uvan­li­geal­li­an­sen mel­lom KrF, Ap, SV, Miljø­par­ti­et De Grøn­ne, Frp og Sp mang­let én stem­me på å samle to tredje­dels fler­tall i stor­tingsssa­len tirs­dag kveld.

Al­li­an­sen opp­sto som kjent da KrF tirs­dag 6. mai skif­tet stand­punkt i spørs­må­let om språ­ket i Grunn­lo­ven og li­ke­vel stem­te for mo­der­ni­se­ring på bok­mål og en helt ny ver­sjon på ny­norsk. Par­ti­et valg­te fak­tisk å gå bort fra et lands­møte­ved­tak på dette punk­tet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Som mot­ytel­se skul­le de nevn­te par­ti­ene stem­me sam­men med KrF for å få visse for­mu­le­rin­ger inn i grunn­lovs­teks­ten. Par­ti­et jub­let over å ha vun­net en seier her, og Sam­bån­det ga dem ros i en nett­le­der på sam­bån­det.no 7. mai, men KrF gjor­de altså opp reg­ning uten vert hva fa­mi­lie­be­gre­pet an­gikk.

Høyre og Venst­re satte seg imot å ta inn i Grunn­lo­ven at «fa­mi­li­en er en grunn­leg­gen­de enhet i sam­fun­net».

Umid­del­bart kunne man være skuf­fet over at Høyre, som er et kon­ser­va­tivt parti som ideo­lo­gisk sett vil «for­and­re for å be­va­re», ikke kunne være med på det. Men som jeg også på­pek­te i nett­le­de­ren 7. mai, reg­net jeg med at det ville komme dis­ku­sjo­ner om hvor­dan fa­mi­lie­be­gre­pet skul­le de­fi­ne­res. Høy­res vå­pen­dra­ger i saken, Michael Tetz­sch­ner, på­pe­ker over­for Vårt Land at KrF etter hvert var vil­lig til å de­fi­ne­re «fa­mi­li­en» så vidt at han mener selve be­gre­pet ble «ut­vas­ket».

Iføl­ge avi­sen ville KrF in­klu­de­re både ho­mo­fi­le og les­bis­ke for­eld­re i «fa­mi­li­en», og KrFU-le­der Emil Andre Er­stad vur­de­rer det slik over­for avi­sen: Ek­te­par med og uten barn, sam­bo­ere med og uten barn, ho­mo­fi­le med og uten barn, alene­for­eld­re som bor sam­men med barn, sam­værs­for­eld­re, for­eld­re med fos­ter­barn og ens­li­ge, alene­for­eld­re med mer kan ses på som en fa­mi­lie.

Med et så ut­vi­det fa­mi­lie­be­grep fra KrFs side for­svant det meste av hen­sik­ten med å ta ut­tryk­ket inn i Grunn­lo­ven, og man for­står mer av hvil­ke par­ti­er som var for og imot. At KrF nå ser på «fa­mi­lie» som svært mye mer enn mor, far og barn, er et tanke­kors.

Grun­nen til at jeg inn­led­nings­vis ga KrF ros, var at jeg mente at et «grunn­lovs­vern» av fa­mi­lie­be­gre­pet også ville si noe om Guds ska­per­ord­ning i Nor­ges vik­tigs­te lov­tekst, og at dette ville være ver­di­fullt. I hen­hold til blant annet 1. Mose­bok og Matt 19 skap­te Gud men­nes­ket til mann og kvin­ne og for­ord­ner at man­nen skal for­la­te far og mor og holde seg til sin hus­tru, og de to skal være ett kjød.

I det siste, det å være ett le­ge­me, lig­ger det å leve ut sek­su­al­li­vet. I til­legg sier Gud at men­nes­ket, i denne ord­nin­gen, skal være frukt­ba­re og fylle jor­den, altså vil nor­mal­si­tua­sjo­nen være at mann og kvin­ne i ek­te­skap føder barn, og at dette kon­sti­tu­e­rer fa­mi­li­en. Sam­ti­dig sier dette også noe om for­stå­el­sen av ek­te­skap, at dette i alle fall ikke - i bi­belsk for­stand - kan være like­kjøn­net, fordi to av samme kjønn ikke har na­tur­li­ge for­ut­set­nin­ger for frukt­bar­het.

Når KrF nå altså be­kjen­ner seg til et ut­vi­det fa­mi­lie­be­grep, der det ikke synes å være en vik­tig fak­tor om fa­mi­li­en in­klu­de­rer barn eller ikke, re­flek­te­rer be­gre­pet ikke len­ger en bi­besk for­stå­el­se av fa­mi­li­en (dette betyr ikke at mann og kvin­ne i ek­te­skap som enten ikke kan eller ikke får barn, ikke er bi­belsk, men jeg be­skri­ver nor­mal­si­tua­sjo­nen).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

At jeg hel­ler ikke kan se at KrF har kom­mu­ni­sert ty­de­lig utad at det er en slik for­stå­el­se av fa­mi­lie­be­gre­pet par­ti­et leg­ger til grunn, over­ras­ker meg. Her ser det altså ut til at man set­ter po­li­tikk ut i livet som ikke er tes­tet ut over­for par­ti­ets grunn­plan og vel­ge­re, og det ten­ker jeg er et de­mo­kra­tisk pro­blem. Sam­ti­dig er det også svært lett å tolke dette som at par­ti­et er opp­tatt av å til­pas­se seg en sam­funns­ut­vik­ling som par­ti­ets kjerne­vel­ge­re ikke kjen­ner seg igjen i.

KrFU-le­der Emil Andre Er­stad for­kla­rer, igjen over­for Vårt Land, at fa­mi­li­en fun­ge­rer som en be­skyt­tel­se mot inn­gri­pen fra høy­ere in­stan­ser i sam­fun­net. For ham er en grunn­lovs­fes­ting av fa­mi­li­en med på å sikre valg­fri­het og auto­no­mi.

- Norge ser snilt og godt ut i dag, men hvor­dan lan­det vårt er om 200 år vet vi ikke. Jeg kan fint se for meg at vi får po­li­ti­ke­re som vil gå inn og be­stem­me over fa­mi­li­ens auto­no­mi. Vi har al­le­re­de sett ek­semp­ler på po­li­ti­ke­re som ikke syns det som mener sta­ten skal be­stem­me om barn skal gå i barne­ha­gen, hvem av for­eld­re­ne som skal jobbe, hva slags ut­dan­ning barna skal få og så vi­de­re, sier Er­stad.

Jeg kan se at ung­doms­parti­le­de­ren har et poeng her. Men jeg tror ikke det var slik KrFs in­ten­sjon med grunn­lovs­for­sla­get ble opp­fat­tet. Da mener jeg at par­ti­et har et kom­mu­ni­ka­sjons­pro­blem.

Petter Olsen

Redaktør i Sambåndet