Usant positivt om protestantismen
Oppstår det konflikt med tidsånden, da må Bibelen vike. Læregrunnlaget blir Skriften og det politisk korrekte. Jeg synes det er en grovere og simplere form for læreavvik enn katolikkenes.
Jeg har behov for å formidle noen enkle tanker i tilknytning til Vebjørn Selbekks lederartikkel i Velsignet Helg lørdag 15. mars i anledning Ulf Ekmans overgang til Den katolske kirke.
Jeg har ikke problemer med å slutte meg til Selbekks synspunkter som går på hvorfor reformasjonen var viktig og riktig.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Men jeg synes han samtidig med de kritiske synspunkter på katolisismen, tegner et usant, positivt bilde av protestantisk kristendom slik den arter seg i dag.
Selbekk skriver: «Evangelisk kristendom avviser katolske dogmer som ikke har et klart grunnlag i Bibelen.» Slik dette er formulert, oppfatter jeg at det også fungerer som en beskrivelse og godkjenning av protestantisk kristendom: Dens læresetninger sitt grunnlag, sin legitimitet i Bibelen. Jeg regner med at Selbekk mener at protestantisk kristendom dekkes inn under begrepet evangelisk kristendom.
Det er utvilsomt riktig at den evangeliske fløyen avviser katolske dogmer som avviker fra Bibelens ord, men jeg har en smertelig fornemmelse av at de læremessige nykonstruksjoner som er lansert de to-tre siste tiår innen Den norske kirken, ikke svært nøye er blir testet på Bibelens ord.
For meg ser det ut til at når kirkeledelsen ønsker å godkjenne en fremmed seksualetikk og en helt ny definisjon av ekteskapet, og med det vil innføre en ny liturgi i kirken ved vigsling til ektefolk, da er det ikke Bibelen som er teststedet. Bibelen har jo klare og utvetydige ord både om seksualetikk og ekteskap. Kirkeledelsen ser for meg ut til å prioritere samstemmighet med tidsånden og harmoni med politiske flertallsmeninger, selv om den samme kirken roser seg av sitt credo: «Skriften alene».
Kanskje det er nødvendig, riktig og viktig med en ny reformasjon?
Noen vil kanskje si: «Det er jo en reformasjon som skjer rett foran øynene våre!» Ja, det som skjer er jo så dramatisk at det ordet er dekkende. Men jeg vil heller kalle det en regresjon, en tilbakevending til førkristent, menneskelig tankegods.
Katolikkene har sitt læregrunnlag i skriften og i kirkens tradisjon. Den norske kirke ønsker nok å vise til Skriften, så langt den rekker. Men oppstår det konflikt med tidsånden, da må Bibelen vike. Den er jo gammel og lite oppdatert sammenlignet med vår nyervervede kunnskap de siste 20-30 årene. Læregrunnlaget blir Skriften og det politisk korrekte.
Jeg synes det er en grovere og simplere form for læreavvik enn katolikkenes.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Et alvorlig spørsmål presser seg fram: Vil Kirkemøtet om noen få uker finne ut og slutte seg til flertallsbiskopene i at de nye læresetningene om homofili og et fullstendig nytt syn på ekteskapet, har Bibelsk legitimitet? Vil de betrodde og ansvarlige kvinner og menn finne ut og beslutte at «Jo da, vi har fortsatt den bekjennelsen og er en del av den klippen, som Peter hin gang fikk Jesus anerkjennelse for.»
I blant kan en høre: Visst står vi på Bibelens ord! Det er bare det at folk må lære å lese den på en ny måte! Har Gud virkelig sagt?
DAGEN
LæreavvikKjell M. SinnesKvinesdal