Ugandas heksejakt

Det er rystende å være vitne til den hatske stemningen mot homofile som har fått utvikle seg i Uganda, skriver Dagen på lederplass.

Når ho­mo­fi­le lyn­sjes, slik vi nå ser det i Ugan­da, er det vår plikt som krist­ne å rope var­sko.

Dagen står for et klas­sisk kris­tent syn på ho­mo­fi­li. Vi tar på alvor at Bi­be­len sier at ho­mo­filt sam­liv er synd og mener ek­te­ska­pet er for­be­holdt én mann og én kvin­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Når dét er sagt, vil vi for­sva­re ho­mo­fi­les grunn­leg­gen­de men­neske­ret­tig­he­ter. Ret­ten til liv og fri­het fra å bli ut­satt for vold gjel­der for alle men­nes­ker. Ho­mo­fi­le er selv­sagt ikke noe unn­tak.

Det er rys­ten­de å være vitne til den hats­ke stem­nin­gen mot ho­mo­fi­le som har fått ut­vik­le seg i Ugan­da. Det er med sorg vi ser at en­kel­te krist­ne grup­pe­rin­ger er sterkt del­ak­ti­ge i for­føl­gel­sen av lan­dets ho­mo­fi­le.

Lenge så det ut som om Ugan­da skul­le få en lov som gav døds­straff for ho­mo­filt sam­liv. Dette lov­for­sla­get ble hel­dig­vis truk­ket til­ba­ke. Men loven som man­dag ble ved­tatt, er frem­de­les svært kon­tro­ver­si­ell med livs­va­rig feng­sel for ho­mo­fil prak­sis.

Lov­teks­ten opp­ford­rer til an­gi­ve­ri av ho­mo­fi­le og går fak­tisk så langt som å kri­mi­na­li­se­re de som kjen­ner til ho­mo­fi­le uten å melde i fra.

Pre­si­dent Muse­veni har også fått kri­tikk for måten loven ble sig­nert på. Det skjed­de under en se­re­mo­ni på ple­nen uten­for pre­si­dent­bo­li­gen med fullt presse­opp­bud.

En­kel­te hev­der at det ble skapt et inn­trykk av at det var fritt frem for å gå løs på ho­mo­fi­le. Slik gikk det dess­ver­re også. Ikke bare har tab­loid­avi­sen Red Pep­per tryk­ket en over­sikt over 200 ho­mo­fi­le med navn og bilde, på en måte som frem­står som en lyn­sje­lis­te. Folk tok også loven i egne hen­der og ban­ket opp ho­mo­fi­le.

Et ho­mo­filt par ble ban­ket opp i sin egen lei­lig­het. Den ene skal være drept og den andre hardt skadd.

Uten­riks­mi­nis­ter Børge Bren­de er blant dem som har rea­gert sterkt på den nye, ugan­dis­ke loven. Fore­lø­pig er 50 mil­lio­ner av Nor­ges bi­stand truk­ket til­ba­ke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bren­de har dess­uten vars­let at Norge i frem­ti­den kan komme til å bruke mer av bi­stan­den til si­vil­sam­fun­net og mind­re gjen­nom den ugan­dis­ke sta­ten.

Dette kan ab­so­lutt være en vei å gå, selv om man må lytte nøye til dem som ad­va­rer mot at bi­standskutt ram­mer de mest sår­ba­re og ikke dem man skul­le ønske å mar­ke­re seg over­for.

Det er ingen mot­set­ning mel­lom å stå for et klas­sisk kris­tent syn på ho­mo­filt sam­liv og å ar­gu­men­te­re for ho­mo­fi­les grunn­leg­gen­de men­neske­ret­tig­he­ter.

På et visst punkt vil vi li­ke­vel opp­le­ve at ulike ret­tig­he­ter står mot hver­and­re. Da må det være mulig fort­satt å møte hver­and­re med re­spekt, sam­ti­dig som man kjem­per for det man mener er rik­tig sam­livs­etikk.

For det kan ikke stik­kes under stol at homo­sa­ken er svært kre­ven­de. Den har en dy­na­mikk som ofte har ram­met and­res mu­lig­het til å leve i tråd med sin over­be­vis­ning. Ikke minst ser vi at i de lan­de­ne der ho­mo­ret­tig­he­te­ne står sterkt, er krist­ne blitt mar­gi­na­li­sert.

Ugan­da vel­ger virke­mid­ler som ikke hører noe steds hjem­me i en retts­stat. Dét må på­pe­kes. Vi bør imid­ler­tid få med oss at et stort an­tall ugan­de­re tol­ker den uten­lands­ke kri­tik­ken som et for­søk på å pres­se vest­lig de­ka­dens på lan­det. Denne re­ak­sjo­nen bør møtes med en viss yd­myk­het.

Les også
Leahy vil fryse milliardbistanden til Uganda
Les også
Norge revurderer all stat til stat-hjelp til Uganda