Troverdige ord

Kjenn­skap til gode grun­ner for å stole på Bi­be­len er vik­tig for alle krist­ne.

Opp­dra­get med å for­sva­re den krist­ne tro har mange sider. Det er vel og bra at vi kan un­der­byg­ge at troen er re­le­vant i dag, at den kan prak­ti­se­res i for­skjel­li­ge kul­tu­rer og at den har po­si­tiv be­tyd­ning for en­kelt­men­nes­ker og sam­funn. Men dette kom­mer til kort hvis vi ikke kan ar­gu­men­te­re for at den hvi­ler på his­to­ris­ke hen­del­ser.

Der­for er det grunn til å hilse vel­kom­men opp­ford­rin­gen fra den en­gels­ke teo­lo­gen Peter J. Wil­liams, som vi om­tal­te i fre­dags­avi­sen. Wil­liams øns­ker seg en ster­ke­re vekt­leg­ging av Bi­be­lens indre sam­men­heng og tro­ver­dig­het i detapo­lo­ge­tis­ke ar­bei­det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ingen bør un­der­vur­de­re hvor ut­ford­ren­de dette ar­bei­det kan være. Bi­be­lens 66 bøker er skre­vet i et bredt spek­ter av sjang­re gjen­nom mer enn tusen år, på tre for­skjel­li­ge språk, av for­skjel­li­ge per­soner på for­skjel­li­ge ste­der.

Teks­te­ne har også en lang over­le­ve­rings- og over­set­tel­ses­his­to­rie før de fore­lig­ger i de ut­ga­ve­ne vi har til­gang til. De som skal ar­gu­men­te­re for Bi­be­lens tro­ver­dig­het på topp­nivå, tren­ger også topp­kva­li­fi­ka­sjo­ner innen blant annet språk og his­to­rie.

Men dette betyr ikke at opp­ga­ven skal over­la­tes til eks­per­te­ne med teo­lo­gisk em­bets­ek­sa­men og aller helst dok­tor­grad. Kjenn­skap til gode grun­ner for å stole på Bi­be­len er vik­tig for alle krist­ne, uav­hen­gig av for­melt ut­dan­nings­nivå.

Mange av de mest ty­pis­ke inn­ven­din­ge­ne mot Bi­be­len tren­ger man ikke å ha lest nevne­ver­dig med teo­lo­gisk fag­lit­te­ra­tur for å kunne imøte­gå. Det ver­se­rer mange myter og vrang­fore­stil­lin­ger blant folk flest som alle tro­en­de kan set­tes i stand til å kor­ri­ge­re.

Det gjel­der ikke minst de fire ny­tes­ta­ment­li­ge evan­ge­lie­ne, som er ho­ved­kil­de­ne vi har til Jesu liv, og som der­med for­mid­ler kjer­nen i den krist­ne tro. Noen vil kjapt av­feie disse teks­te­ne som en sam­ling le­gen­der og even­tyr. Slike lett­vin­te på­stan­der bør vi ikke la oss lamme av. En grunn Wil­liams nev­ner, er hans en­gels­ke teo­log­kol­le­ga Richard Bau­ck­hams un­der­sø­kel­ser som un­der­byg­ger at evan­ge­lie­ne er øyen­vitne­skild­rin­ger.

Også lit­te­ra­tur­pro­fes­so­renC. S. Lewis un­der­stre­ket i sin tid at evan­ge­lie­ne ikke bærer preg av å være le­gen­der. Jesu fød­sel, liv og død plas­se­res i en his­to­risk ramme som stem­mer med det vi el­lers vet om Midt­østen på denne tiden.

Noen gan­ger kan man få inn­trykk av at evan­ge­lie­ne blir be­trak­tet med en skep­sis som ingen andre skrif­ter fra an­tik­ken er gjen­stand for. Folk god­tar uten å blun­ke at den gres­ke fi­lo­so­fenSo­kra­tes tømte gift­be­ge­ret i 399 før Kris­tus, men kan sam­ti­dig være sterkt i tvil om at Jesus ble kors­fes­tet - hvis han i det hele tatt har levd.

Dette til tross for at Jesu kors­fes­tel­se må sies å være en av de best be­vit­ne­de en­kelt­hen­del­se­ne fra an­tik­ken. Og Jesu ek­sis­tens vil ingen se­riøs fag­his­to­ri­ker be­tvi­le.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi må nok inn­stil­le oss på å leve med ube­svar­te spørs­mål og for­skjel­lig for­stå­el­se også blant tro­en­de krist­ne når vi skal for­sva­re Bi­be­len som his­to­risk do­ku­ment. Et grunn­leg­gen­de fel­les an­lig­gen­de bør uan­sett være å for­sva­re den mot un­der­gra­ven­de an­grep og re­sir­ku­le­ring av grunn­løse myter.

Evan­ge­lis­ten Lukas inn­le­der sin be­ret­ning om Jesu liv med å på­pe­ke at mange har satt seg fore å gi en fram­stil­ling av over­le­ve­rin­gen fra dem som helt fra først av var øyen­vit­ner og tje­ne­re for Ordet. Nå har han satt seg fore å gå nøye gjen­nom alt fra be­gyn­nel­sen og skri­ve det ned i sam­men­heng for å vise hvor på­li­te­lig det er.

Det er en hold­ning å la seg in­spi­re­re av, også når vi skal for­sva­re Bi­be­len.