Terroråret 2014

Religiøse ledere må ta til motmæle mot at religion misbrukes som unnskyldning for å bedrive terror.

2014 lig­ger dess­ver­re an til å bli nok et år der ter­ror og ter­ror­hand­lin­ger får prege ny­hets­bil­det. Mye av ter­ro­ren vil tro­lig fort­satt bli «le­gi­ti­mert» ved bruk av re­li­giø­se ar­gu­men­ter.

Ved inn­gan­gen til året pågår det en rekke blo­dige kon­flik­ter rundt i ver­den. Mange av dem har re­li­giø­se for­tegn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Denne hel­gen tok al-Qa­i­da-til­knyt­te­de grup­per kon­troll over den ira­kis­ke byen Fal­lu­ja. Det er nett­opp i denne re­gio­nen vi fin­ner de fles­te - og far­ligs­te - kon­flik­te­ne for øye­blik­ket.

Store deler av Midt­østen er fort­satt uro­lig etter den «ara­bis­ke våren». I land som Libya og Egypt kjem­per mo­de­ra­te isla­mis­ter for at ra­di­ka­le isla­mis­ter ikke skal klare å over­ta mak­ten.

Syria er et sor­gens ka­pit­tel for seg selv. Et av di­lem­ma­ene i Syria er at selv om pre­si­dent Assad mildt sagt er en lite hyg­ge­lig figur, så er han i alle fall re­li­giøst mo­de­rat. Det kan man neppe si om de le­den­de opp­rørs­grup­pe­ne, som i stor grad er støt­tet av ra­di­ka­le islams­ke kref­ter.

Men også det afri­kans­ke kon­ti­nen­tet pre­ges av kon­flik­ter med re­li­giø­se for­tegn. I Ni­ge­ria er det mus­lims­ke Boko Haram som - blant andre - an­gri­per krist­ne på vei til guds­tje­nes­te. 2. ja­nu­ar ble 12 krist­ne drept på denne måten. I en­kel­te om­rå­der i dette lan­det har det i flere år hers­ket en nær­mest bor­ger­krigs­lig­nen­de til­stand mel­lom mulsi­mer og krist­ne.

Selv om pre­si­dent Good­lu­ck Jo­nat­han i hel­gen ut­tal­te at lan­det vil ha stop­pet Boko Ha­rams her­jin­ger gans­ke snart, er det grunn til å se på slike på­stan­der med en viss skep­sis.

I Den sen­tral­afri­kans­ke re­pub­likk er kon­flik­ten ba­sert på uro­lig­he­ter mel­lom mus­lims­ke opp­rørs­grup­per og krist­ne selv­for­svars­grup­per.

Det er med be­kym­ring vi har sett ut­vik­lin­gen av ter­ro­ris­me de siste årene, og det er lite som tyder på at 2014 vil bli et ro­li­ge­re år.

Vi har sett mange ek­semp­ler på at det er vel­dig lett å bruke re­li­gion som unn­skyld­ning for kon­flikt­ma­ke­re.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi vil imid­ler­tid ad­va­re mot å kalle dette for ute­luk­ken­de re­li­giø­se kon­flik­ter. Vel­dig ofte er de re­el­le kon­flikt­lin­je­ne også et­nis­ke og po­li­tis­ke. Eller de kan hand­le om kon­troll over land­om­rå­der.

Å bruke re­li­giø­se ar­gu­men­ter i en kon­flikt er imid­ler­tid en ef­fek­tiv måte å opp­ild­ne men­neske­mas­ser på. Re­li­giøs over­be­vis­ning er noe av det som lig­ger mange av oss vel­dig nært. Re­li­gion er også er tett knyt­tet opp til vår iden­ti­tet.

Nett­opp for å unngå mis­bruk av re­li­gion i ter­ror­virk­som­het er det vik­tig at re­li­giø­se le­de­re ty­de­lig tar av­stand fra ter­ror­hand­lin­ger.

I rom­ju­len skrev Dagen om erke­bis­kop Dieudon­ne Nza­pala­in­ga i Den sen­tral­afri­kans­ke re­pub­likk som sam­men med sjefs­imam Omar Ko­bi­ne Lay­a­ma be­søk­te in­tern­flykt­nin­ger. Skul­der mot skul­der tok de av­stand fra vol­den i lan­det.

Slikt tren­ger ver­den å se mer av. Re­li­giø­se le­de­re må ta til mot­mæle mot at re­li­gion mis­bru­kes som unn­skyld­ning for å be­dri­ve ter­ror.

Ver­dens le­de­re tren­ger også å for­stå re­li­gio­nens be­tyd­ning i langt stør­re grad.

Norsk UD har tatt grep for å øke sitt re­li­giø­se kunn­skaps­nivå og bør ab­so­lutt fort­set­te med det.

Det er ikke nok å lage en bro­sjy­re og tro at det gjør nors­ke di­plo­ma­ter i stand til å mekle i re­li­giø­se kon­flik­ter. Her trengs et lang­sik­tig ar­beid for å heve norsk di­plo­ma­tis re­li­giø­se kom­pe­tan­se. Den kan bli ver­di­full i frem­ti­den.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Her er diplomatenes religionshjelperMinoritetsprosjekt