Takknemlige mediebrukere

Er det slik at vi mediebrukere tar det gode som en selvfølge, slik at vi glemmer å takke? Da er det på tide at vi som Kristen-Norges seer- og lytterorganisasjon går foran og bidrar til mer ros og takknemlighet for det gode medieaktørene gir oss.

2014 har nett­opp be­gynt, og jeg har et ønske for oss medie­bru­ke­re dette året. Vi må bli flin­ke­re til å takke.

«Det var jam­men en hyg­ge­lig til­bake­mel­ding å få (vi er ikke bort­skjemt med slike :)), tusen takk.» og «Hei og takk for ein hyg­ge­leg start på dagen!» er blant mel­din­ge­ne vi får når vi sen­der ros til medie­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ros blir lagt merke til. Medie­ne ut­tryk­ker til oss at de ne­ga­ti­ve re­ak­sjo­ne­ne er i fler­tall. Er det slik at vi medie­bru­ke­re tar det gode som en selv­føl­ge, slik at vi glem­mer å takke?

Da er det på tide at vi som Kris­ten-Nor­ges seer- og lyt­ter­or­ga­ni­sa­sjon går foran og bi­drar til mer ros og takk­nem­lig­het for det gode medie­ak­tø­re­ne gir oss.

Bi­be­len sier i Fil.4,8: «...alt som er til glede og alt som for­tje­ner ros, legg vinn på det!» Der­for fort­set­ter vi å gi «Ukens ros», som vi star­tet opp med for ett år siden. Mediero­sen skal selv­føl­ge­lig deles ut i år også. Og vi vil opp­ford­re, ut­ford­re og in­spi­re­re våre 14.000 med­lem­mer til å være ak­ti­ve med å rose det gode.

Det er til­freds­stil­len­de å være sam­men med takk­nem­li­ge men­nes­ker. De byg­ger opp og ska­per til­lit. De gjør at man ikke får et behov for å for­sva­re seg, men opp­le­ver seg be­kref­tet.

Og når de fin­ner det nød­ven­dig å kri­ti­se­re, har de bygd et fun­da­ment av til­lit som gjør at kri­tik­ken kan tas imot som en venn­lig rett­led­ning.

Jeg er over­be­vist om at mange av de samme prin­sip­pe­ne også gjel­der i vår medie­kri­tikk: Ros øker mu­lig­he­ten for at det gode blir gjen­tatt. Og kri­tikk har stør­re gjen­nom­slags­kraft på en platt­form av til­lit.

Der­for gir jeg føl­gen­de ut­ford­ring: Send en takk til en jour­na­list, en re­dak­sjon eller en kanal som har skre­vet en god re­por­ta­sje eller sendt et godt pro­gram. Og send kopi av tak­ken til Fa­mi­lie & Medi­er. Det er stør­re kraft i en god takk enn vi aner.