Stort behov for dømmekraft
Hvis vi skal gi god veiledning i møte med alle disse utfordringene, er det avgjørende at vi holder klart for oss hva profetisk tale faktisk er.
Ingenting er bedre enn av mennesker vil høre fra Gud. Men det er avgjørende at vi lytter etter Guds stemme der han selv har lovet å tale til oss. Ellers ender vi i åndelig svermeri som fører bort fra sann og sunn kristen tro.
Som Dagen skrev mandag, oppsto det uenighet om profetiske gaver under forrige ukes SommerOase i Kristiansand. Forkynner Kari Holmås tok fredag oppgjør med profetitjenesten under stevnet, som hun hevdet satte Kristus på prøve. Oase-ledelsen forsikrer at man tar kritikken på alvor, men avviser Holmås' påstand om at Guds navn er blitt misbrukt under arrangementet.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
For den som bare har fulgt stevnet gjennom glimt i avisspaltene, er det vanskelig å ta stilling i saken. Men det er positivt at Oase-ledelsen forsikrer at de vil jobbe videre med disse utfordringene, og vil gjøre dette i tråd med Bibelens ord.
Nettopp her ligger den grunnleggende utfordringen, enten vi identifiserer oss med Oase eller hører til i andre sammenhenger. Fristelsen til å trekke noe fra eller legge noe til det bibelske budskapet gjelder alle kristne miljøer, men farene kommer til uttrykk på forskjellige måter. Noen steder kan det mest besnærende være å opphøye den menneskelige forstand til øverste autoritet, andre steder kan følelsene få forkjørsrett.
Gud har gitt oss både hode og hjerte for at vi skal bruke dem, men i troens spørsmål er det åpenbaringen han har gitt oss i sitt ord, som avgjør hva som er rett. Den som taler, skal se til at han taler som Guds ord, heter det i 1. Peter 4,11. Formaningen er mer aktuell enn noen gang.
Behovet for sann profetisk tale er sterkt i dagens Norge. Vi lever i en tid som er preget av åndelig forfall og forvirring. Relativismen, materialismen og likegyldigheten preger de fleste av oss i skremmende stor grad. Samtidig møter vi et virvar av nyreligiøsitet og forestillinger fra andre religioner som står i strid med klassisk kristen tro. Stiftelsen Kirkeforskning la i forrige uke fram en undersøkelse der det blir hevdet at en ny kategori mennesker er vokst fram i Den norske kirke: religiøse pendlere. De ønsker å kombinere nyåndelige og kristne elementer.
Hvis vi skal gi god veiledning i møte med alle disse utfordringene, er det avgjørende at vi holder klart for oss hva profetisk tale faktisk er. Den bygger ikke på egne åpenbaringer, men springer ut av et forvandlende møte med Gud i og gjennom hans ord.
Den som taler profetisk, kan først og fremst avsløre synd og vantro og forkynne varmt om Jesus som synderes venn og verdens håp. Klart og direkte taler den profetiske forkynneren inn i situasjonen der vi befinner oss, med et lys som ikke kommer fra vårt eget indre - det være seg fra følelseslivet eller tankelivet - men fra Gud selv.
Som pastor Kai Johansen skrev i sin I fokus-artikkel i Dagen mandag, trenger vi først og fremst en vekkelse sentrert rundt Guds ord og bønn. Og ganske riktig påpeker Johansen at denne vekkelsen må starte med den enkelte av oss. Da kan også hver enkelt av oss bedre være i stand til å bedømme det vi leser og hører av forkynnelse.
Skal vi oppøve sårt tiltrengt dømmekraft, bør vi gjøre slik det fortelles i Apostelgjerningene at jødene i Berøa gjorde i møte med Paulus' forkynnelse: De tok imot Ordet med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om alt stemte. Det er vår beste garanti mot villfarelser, enten de er av profetisk eller annet slag.
Artikkelen fortsetter under annonsen.