Statsstøtte og misjon

For mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne er det ikke upro­ble­ma­tisk at det er et «for­bud» mot å bruke stat­li­ge mid­ler til mi­sjon.

En av ver­dens størs­te fad­der­or­ga­ni­sa­sjo­ner etab­le­rer seg i Norge, med et sterkt mi­sjo­ne­ren­de fokus.

Bi­stands­må­let til den nors­ke stat gjør at nors­ke mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ner lever godt på stat­li­ge mid­ler. Når én pro­sent av lan­dets brut­to na­sjo­nal­inn­tekt skal bru­kes på bi­stand og nød­hjelp blir det mye pen­ger. Det har gjort at nors­ke gave­inn­tek­ter blir mul­ti­pli­sert av sta­ten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sam­ti­dig er det mange kri­te­ri­er knyt­tet til stat­li­ge mid­ler. De fles­te av kri­te­ri­ene er gode. Slik som anti-kor­rup­sjon, skik­ke­li­ge regn­skap og at pro­sjek­te­ne skal ha en slutt­dato.

Men for mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne er det ikke upro­ble­ma­tisk at det er et «for­bud» mot å bruke stat­li­ge mid­ler til mi­sjon. Dia­ko­na­le pro­sjek­ter går greit, men ikke di­rek­te mi­sjo­ne­ren­de pro­sjek­ter. Det vir­ker som om nors­ke krist­ne mi­sjons- og bi­stands­or­ga­ni­sa­sjo­ner har fun­net et kom­pro­miss der de skil­ler mel­lom dia­ko­na­le og mi­sjo­ne­ren­de pro­sjek­ter. Det er vårt inn­trykk at dette har fun­gert bra.

Sam­ti­dig har denne ord­nin­gen på en måte også skjemt bort nors­ke gi­ve­re. For stats­støt­ten gjør at or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne får mye ut av de inn­sam­le­de mid­le­ne - mye mer enn om de skul­le klart seg på egen­hånd.

Den nye or­ga­ni­sa­sjo­nenCom­pas­sion vel­ger å stil­le seg uten­for dette «fel­les­ska­pet». Ida­gens avis sier dag­lig leder Leif Ing­vald Skaug at de ikke øns­ker å motta stat­støt­te for «å stå fritt til å drive ar­bei­det på den måten vi mener er mest tjen­lig for å hjel­pe barn ut av fat­tig­dom». Dette betyr også at de står uten­for kon­troll­sys­te­me­ne som nors­ke gi­ve­re er vant til.

Com­pas­sion kom­mer inn med en pro­fil som kan ut­fyl­le andre or­ga­ni­sa­sjo­ner. Nett­opp fordi de har en mye tet­te­re kob­ling mel­lom bi­stand og mi­sjon.

Som vi skri­ver i da­gens avis kre­ver de at alle fad­der­barn skal delta på ob­li­ga­to­risk bi­bel­un­der­vis­ning. Mange vil være svært kri­tis­ke til et slikt kri­te­ri­um for å motta hjelp, og i norsk bi­stands­tra­di­sjon er dette uvan­lig.

Vi vil be­røm­me Com­pas­sion for å være ty­de­lig på den tette kob­lin­gen mel­lom mi­sjon og bi­stand. I an­nonse­kam­pan­je­ne og påhjemme­si­den er det ingen tvil om at mi­sjon og hjelp går hånd i hånd, slik at ingen gi­ve­re kan si at de er blitt for­le­det. Det er tross alt noe av det vik­tigs­te, at or­ga­ni­sa­sjo­nen er ærlig og ty­de­lig på hvor­dan de dri­ver og for­val­ter de inn­sam­le­de mid­ler.

Vi er helt på linje med Com­pas­sion når de mener at evan­ge­li­et har kraft til å for­vand­le men­neske­liv og at evan­ge­li­ets kraft er sen­tral i kam­pen mot fat­tig­dom. Men det er grunn til å spør­re om or­ga­ni­sa­sjo­nen stil­ler krav om kris­ten del­ta­kel­se for at fad­der­barn skal motta hjelp. En slik prak­sis gjør det kan­skje let­te­re å samle inn pen­ger i ame­ri­kans­ke me­nig­he­ter, men spørs­må­let et om dette kra­vet li­ke­vel er etisk for­svar­lig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Flere nors­ke or­ga­ni­sa­sjo­ner, der­iblantStrømme­stif­tel­sen ogMi­sjons­al­li­an­sen, har vist at det er mange måter å gi ufor­be­hol­den hjelp sam­ti­dig som det skjer i et miljø hvor evan­ge­li­se­ring er en na­tur­lig del av hver­da­gen - blant annet ved å bruke lo­ka­le kir­ker til å ka­na­li­se­re hjel­pen.

Det er Ånden, og ikke mat­skå­la, som skal mane til om­ven­del­se. Det er et vik­tig prin­sipp i bi­stands­ar­bei­det som vi tror nors­ke gi­ve­re er inne­for­stått med.