Skriftlærde blindebukker
Det er domssøndag. Ingen ønsker å bli dømt, men alle dømmer andre. Gud også, sier professor Sverre Bøe. Les om søndagens domstema.
Forskjellen på Gud og folk flest er dog at det er han som styrer butikken. Det er hans prosjekt. Så han bestemmer vilkåra. Med i sin himmel vil han nok ha alle - men ikke enhver. Så han sorterer.
Ifølge Sverre Bøe er Gud i sin fulle rett til det, og han gjør det til stadighet. Teologiprofessoren på Fjellhaug, Misjonssambandets høyborg, går selvsagt via gresken for å få fram hva Gud har på hjertet i kommende søndags prekentekst; hva dom faktisk handler om.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Ordet som er brukt for å dømme, er verbet krinein. Det er i slekt med ordene kriminologi og krise. Krinein handler om skjelning, å avklare og teste. Det ligger i dette at Gud sorterer og avklarer. Han er ikke naiv som om alt er godt, og han overser ikke det onde, sier Bøe.
Vi nærmer oss det som i Den norske kirkes ordning kalles Domssøndagen. Ikke et ord det oser hygge av når mørket nå har senket seg og den vanlige nordmann mer er innstilt på førjulskos og tilstundende forbruksfest enn personlig oppgjør.
Det hindrer ikke Bøe i å mene at vi har for få slike søndager. Det skulle bare mangle at vi har én i den kirkelige årssyklus, men det blir litt spinkelt, synes han.
- Vi trenger minst én domssøndag hver måned, for vi underkommuniserer kontinuerlig hvor ofte domsperspektivet dukker opp i Bibelen, sier professoren.
Vi ringer Bøe tidlig om morgenen for å få kvalifiserte utlegninger til helgens skarpe Jesus-budskap. Morgenfuglen er parat. Rustet er han også, og blant de mest naturlige å kontakte når tematikken er så tung. For det første er han belest så det holder, og han er både teologisk doktor og professor.
Doktorgraden i Det nye testamentet tok han på apostelen Johannes´ bruk av profeten Esekiels tekster, med endetid som tema. Det oser det jo dom av, slik det nødvendigvis må når Johannes´ åpenbaring er gjenstand for granskning.
Dernest har han skrevet avhandling om hva Jesus mente med at hans disipler må bære sitt kors.
Da han ble doktor, var det selvsagt en merkedag, men han rygget over en av gratulasjonene: «Velkommen blant skriftlærde». Hilsenen fra teologinestor Hans Kvalbein fikk det til å rykke i Bøe, enda den var utelukkende godt ment.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Teknisk sett betyr skriftlærd teolog, men summen av bibelfortellingene, i alle evangeliene, sier nesten konsekvent at fariseerne og andre skriftlærde sto på feil side. Og der vil ikke jeg stå. I søndagens tekst kaller Jesus de skriftlærde, altså de som burde se og vite bedre enn andre, for blindebukker. I mitt hode er det en veldig sterk stemme som sier at jeg ikke må være en åndelig blindebukk, en som ikke ser Jesus. Bibelfortellingene er proppfulle av slike, sier Bøe.
- Jesus kaller de skriftlærde blinde veiledere, Paulus sier i 2. Korinterbrev 3 at vi er blindebukker uten Kristus. Det er et dekke foran øynene våre, og det er kun i Kristus dekket blir borte. Det doble alvoret i teksten handler om å stå under mørket og å villede andre til et enda større mørke. Jakob 3:1 sier at «Ikke mange av dere bør bli lærere, for dere vet at vi skal bli så mye strengere dømt», sier Sverre Bøe.
Bibelske referanser gjør det langt fra bare hyggelig å bli regnet blant de skriftlærde. Da var utgangspunktet faktisk vel så bra for den blindfødte, mener Bøe, for han fikk sin synsevne av Jesus, først fysisk og så slik at han fikk se hvem Menneskesønnen var.
- Fariseerne får mye refs. Men er det håp for skriftlærde også?
- Det er et flott spørsmål, og svaret er at det ikke er noen selvfølge. Men for eksempel Paulus fikk jo se Jesus. Likevel ble det kanskje en dobbelt røff omvendelse for ham. Det som skjedde på veien til Damaskus, viser at det er håp for de skriftlærde, men det er mye stolthet som må bort for at Jesus skal få slippe til.
Professoren tenker at åndelig blindhet slett ikke er forbeholdt bibelsprengte folk som ham selv.
- Nei, den er nokså jevnt fordelt. Uansett er det et Guds mirakel om vi får se Jesus, som vår frelser. Men Gud er så allmektig at det kan han sørge for.
- «Til domer jeg kommet», står det i teksten. Jeg trodde Jesus kom for å frelse, ikke for å dømme?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Ja, det står det i Johannes 3:17: «Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham». Teksten på Domssøndagen motsier tilsynelatende dette, men Jesus stiller alle på valg. Og han respekterer et nei. Dermed ble det som var ment til frelse, til dom for dem som takker nei. Gud manipulerer ikke det valget. Men for mennesker som unndrar seg, blir konsekvensen dom.
- Jesus er hard mot fariseerne. Vil det si at det er gitt at dagens konservative kristne havner i Jesu skuddlinje?
- Nei, skriftlærde blindebukker finnes i alle teologiske leire. Det ligger alle mennesker i blodet å adressere domsord til andre, enten til grupper eller individer. Jesus er påtrengende direkte og lar oss ikke slippe så lett, og i et riktig møte med teksten, må man alltid vende spørsmålet mot seg selv: «Er jeg på rett side? Er jeg med Jesus?»
- Da hjelper det ikke å kalle seg konservativ eller liberal?
- Nei, da handler det om det personlige hjerteforholdet.
- Hva ligger det i setningen: «Var dere blinde, hadde dere ingen synd»? Har vi en unnskyldning hvis vi ikke vet bedre?
- Logisk ja, men uten unnskyldning er ingen, ifølge Bibelen. Derimot gir det et dobbelt ansvar å ha mye innsikt. Dess mer vi skryter av vår skriftlærdhet, dess tynnere ligger vi an, for dess større ansvar har vi hvis vi avviser korsets dårskap. Det er dette det koker ned til, mener Bøe.
- Konservative teologer får vel oftere enn liberale tyn for å være dømmende?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Jada, vi får høre at vi er dømmesyke. Da svarer jeg at vi skal såvisst ikke dømme, men vi har plikt til å bedømme. Det er i grunnen trist at så mange oppfatter oss slik. Men jeg må alltid spørre meg selv: «Er jeg virkelig dømmende?» Dernest må jeg ikke være redd for å bli beskyldt for å være det. Og så kan det hende at Gud faktisk brukte min stemme til ramme samvittigheten til den jeg snakket med.
- Hvis vi er flinke til å dømme oss selv til daglig, ligger vi da bedre an mot den endelige dommen?
- Det finnes et åndelig hypokonderi som ransaker seg selv til døde, men uten å finne Kristus.
- Hva er alternativet?
- Det er å finne Kristus, men ikke lete i seg selv. Det finnes mye religion som er åndelig selveksersis. Den idylliseres ikke i Bibelen. Å være på leit høres ydmykt ut, men Bibelen taler om å finne. Det er ved korset og ikke noe annet sted vi finner det Bibelen sier at vi må finne fram til. DAGEN