Skolegudstjenester og kirkeasyl

Den nye re­gje­rings­er­klæ­rin­gen inne­hol­der to set­nin­ger om bru­ken av kirke­rom­met. Den ene er gle­de­lig, den andre be­kla­ge­lig.

Skole­guds­tje­nes­ter, sær­lig knyt­tet til jule­høy­ti­den, har vært en kilde til uro i mange år. Ord­nin­gen har blitt ut­satt for kraf­tig kri­tikk fra flere hold. Hu­man-Etisk For­bund har be­fun­net seg i en nær­mest kon­ti­nu­er­lig til­stand av har­nisk over at nors­ke skole­le­ver får et til­bud om å gå i kir­ken.

Nå sist var detBarne­om­bu­detsom en­ga­sjer­te seg for å få en slutt på guds­tje­nes­te­ne. Hen­nes kamp for å ta fra barn en ret­tig­het til å delta på et fri­vil­lig ar­ran­ge­ment, kan kan­skje tyde på at om­bu­det har litt for lite å gjøre for tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sig­na­le­ne fra den sit­ten­de re­gje­rin­gen om hvil­ke reg­ler som gjel­der har i til­legg vært gans­ke ukla­re. Da er det ikke så mer­ke­lig at rek­to­rer rundt om­kring har blitt redde for å trå feil i det som frem­står som et re­li­giøst mine­felt.

Det er der­for vel­dig gle­de­lig - og på høy tid - at det nå kom­mer en skik­ke­lig po­li­tisk opp­ryd­ding i spørs­må­let om skole­guds­tje­nes­te­ne. Og det er bra at av­kla­rin­gen kom­mer på et så høyt nivå som den nå gjør: I den po­li­tis­ke platt­for­men som den nye re­gje­rin­gen leg­ger til grunn for sitt sam­ar­beid.

«Re­gje­rin­gen vil stil­le seg po­si­tiv til at sko­ler del­tar i re­li­giø­se se­re­mo­ni­er, som for ek­sem­pel skole­guds­tje­nes­ter, i for­bin­del­se med høy­ti­de­ne», heter det i do­ku­men­tet somErna Sol­berg ogSiv Jen­sen la frem på Sund­vol­len man­dag kveld. I er­klæ­rin­gen leg­ges det også vekt på at det skal fin­nes fri­taks­ord­nin­ger og at av­gjø­rel­se­ne skal tas lo­kalt.

Der­med har rek­to­rer og skole­le­de­re fått et vik­tig sig­nal om at de har støt­te fra øvers­te hold der­som de vil tilby ele­ve­ne å delta i en guds­tje­nes­te.

Like for­nøyd er vi ikke med set­nin­gen som kom­mer like etter for­mu­le­rin­gen om skole­guds­tje­nes­ten. Den hand­ler om kirke­asy­let og lyder slik:

«Det vil være re­gje­rin­gens syn at kirke­rom­met ikke skal bru­kes til kirke­asyl.»

Hel­ler ikke vi mener at kirke­asyl er noen god løs­ning på de di­lem­ma­ene som asyl- og flykt­ning­po­li­tik­ken av og til stil­ler oss oven­for. Men prin­sip­pet om at kirke­rom­met er et fri­sted der or­dens­mak­ten ikke kan tram­pe inn og på­gri­pe for­tvil­te per­soner som har søkt til­flukt der, er li­ke­vel helt grunn­leg­gen­de. Dette er en lang tra­di­sjon i norsk kirke­rett og vi tror ikke den nye re­gje­rin­gen gjør klokt i å endre på dette.

Det store spørs­må­let er dess­uten hvor­dan de prak­tisk har tenkt å gjen­nom­føre kirke­asyl­ved­ta­ket sitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Så langt vi kan se, har de to mu­lig­he­ter. De har det til fel­les at begge er helt uhold­ba­re.

Enten må de be­ord­re po­li­ti­et til å ta seg inn i kirke­rom­met mot pres­ten/pas­to­rens og me­nig­he­tens vilje. Det vil være et al­vor­lig brudd mot den kirke­fre­den vi har hatt i flere hund­re år i Norge.

Al­ter­na­tivt kan de på­leg­ge de ulike tros­sam­fun­ne­ne å holde dø­re­ne stengt for men­nes­ker på flukt. Det al­ter­na­ti­vet re­pre­sen­te­rer i sin tur en svært pro­ble­ma­tisk stat­lig over­sty­ring av tros­sam­funn.

Dette er et om­rå­de der sta­ten bør over­late de etis­ke av­vei­nin­ge­ne til de me­nig­he­te­ne som vel­ger å gi hus­rom til for­tvil­te men­nes­ker.