Skiftende tider

Stemningen i verden er i et skifte og kristne bør være våkne for slike stemningsskifter.

Det har sammenheng med visshet om Jesus Kristus som kommer igjen, og at en ny tidsalder skal bryte frem. Jesus refset folket for at de ikke kunne tyde tidens tegn.

Spørsmålet vi bør stille oss er vel om vi er særlig bedre til å tyde tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det siste stemningsskiftet i verden, toppet av Trump, med de påfølgende verdensvide demonstrasjoner, bør vel kanskje gjøre sitt til at vi ser etter hva Skriften kan fortelle oss.

Hva skal vi se etter for å vite om vi er i denne tidsalderens ende?

Profetisk budskap om fremtiden kan vi lese i Daniels bok, Matteus 24, Lukas 21 og selvsagt Åpenbarinsboken. I tillegg finner vi mengder av det i brevene og de profetiske bøker. Det mangler ihvertfall ikke på profetord.

Disiplene spør Jesus direkte i Matteus 24:3-8: Da han satt på Oljeberget, og disiplene var alene med ham, kom de til ham og spurte: Si oss, når skal dette skje? Og hva skal være tegnet på ditt komme og på denne tidsalders ende? Det er et godt utgangspunkt. Er det noen tegn vi spesielt kan se etter som vil fortelle oss at vi nå nærmer oss for alvor?

Jesu svar begynner med 3 punkter. Det første er religiøst. Det andre er politisk og det tredje er jordens tilstand. Høres dette litt treffende ut? Det treffer jo tiden vi lever i.


1. Religiøst. «Jesus svarte og sa til dem: Se til at ingen fører dere vill! For mange skal komme i mitt navn og si: Jeg er Messias! Og de skal føre mange vill.»

Det er i dag en veldig kamp om de kristne. I de store verdensvide kirkene kjemper de mot liberalteologien og formalismen. I de frie menighetene står kampen mot falske profeter og ulver i fåreklær. « Se til at ingen fører dere vill». Det er høyst aktuelt i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For om jeg hører til en frimenighet eller Den norske kirke så er muligheten til frafall forårsaket av krefter innenfra godt mulig. Den norske kirke holder ikke fast ved Guds Ord. Frimenighetene slipper lett til «hvem som helst» som har litt åndelig trøkk og kan bringe frem et mirakel. Ja, det er satt på spissen for å få frem poenget. Jeg vet det er mange gode menigheter!

Vi skal tro på profeter. Vi skal tro på under, mirakler og nådegaver. Men vi skal også prøve enhver profet slik som Jesus lærte oss. På fruktene skal vi kjenne dem. Det må allikevel god dømmekraft til. Hvordan kan vi prøve en profet vi ikke kjenner? En på TV-skjermen eller en på youtube.com. Skal vi prøve ham i ånden? Prøve henne på Ordet? Vi vet lite om livsfrukten og kan ikke gjøre en god og sannferdig bedømmelse. Vi har aldri tidligere i historien hatt så store muligheter for å bli ført vill på troens vei. Tv og internett florerer av ukontrollerbare utsagn og mirakler.

En liten formaning. Menigheten er lokal. De som går i den lokale menigheten er kjente. Du vet hva de står for. De vi kjenner kan vi trygt lytte til. I det fellesskapet vil nådegavene være nyttige.

Jeg har hørt utsagn som: «Jeg går ikke i noen menighet. Jeg ser på TV-predikanter, leser bibelen og tilhører den universielle menigheten.» Jeg vil heller snu det og si: «Har vi ikke fellesskap med andre så tilhører vi heller ikke den universielle menigheten». Det er alvorlig.

Jesu advarsel gjelder oss. Det gjelder meg. Å se til at ingen fører oss vill er mer aktuelt enn noen gang!


2. Politisk:
«Dere vil høre om kriger og rykter om krig. Se til at dere ikke lar dere skremme. For alt dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. For folk skal reise seg mot folk, og rike mot rike...»

Hvordan er det politisk idag? Etter at Trump ble valgt gikk psykolog Magne Raundalen ut i Aftenposten og ba foreldrene snakke med barna om det som var skjedd. Barna ble skremt av de voksene sin rykterspredning om Trump og mulig kommende verdenskrig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Å høre om kriger og rykte om kriger er godt beskrivende på situasjonen idag. Aktuelle kriger er Syria og Irak. Ukraina er heller ikke et avsluttet kapittel. Rykter om krig får vi fra Iran som truer Israel med utslettelse. Fra Nord-Korea som alltid er krakilsk mot allt og alle. Konflikten i Sør-Kinahavet eskalerer stadig. Russland opptrer uforutsigbart og selvhevdene. Hva Trump vil gjøre er bare et stort spørsmålstegn. Han vil uansett tenke USA først. Hvor fører dette oss?

Men Jesus sier også at folk skal reise seg mot folk. Det betyr etniske konflikter. Norge for nordmenn! Palestina for arabere! Israel for jøder! Folk reiser seg mot folk. Det er fristende å trekke det enda lenger. For folk reiser seg mot folk også politisk. Høyre og venstresiden polariseres globalt. Ytterlighetene får makt.


3. Kloden eller verden er det siste Jesus trekker frem som tegn på begynnelsen til tidsalderens ende: «... og det skal bli hunger og jordskjelv både her og der.»

I følge klimaforskere så mangler det ikke på skrekkelige fremtidsscenarier. Vannet skal stige. Temperaturen skal øke. Ørkenspredning og tørkekatastrofer er resultatet. Dette er klimaprofetiene. De er delvis i god samklang med Jesu Ord om hva som skal skje på kloden når det gjelder naturen og geologien.

Løsningen er nok ikke økte bensinavgifter. Er det «bare» klimaendringer? Eller er det også en del av Guds store gjennopprettelsesplan og dermed overgangen inn i den siste 7-års uken som Daniel profeterte om?


Fødselsveer

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Disse 3 punktene er det første av det som Jesus regner opp som tegn på at vi nærmer oss tidsalderens ende. Det holder ikke med kun ett eller to av tegnene. Alle tre tegnene må være på plass. Etter mitt skjønn er de det. Selv om det er litt vagt enda. Hvor er vi da? Jo vi er ved «begynnelsen på fødselsveene.» Blir disse tegnene sterkere kan vi trygt bli fastere i troen på at dette stemmer.

Da gjelder å VÅKE og være REDE.


Jesus eskatologiske ord til disipplene stopper ikke ved de tre første tegnene. Det neste som kommer er en massiv forfølgelse av kristne. «Dere skal hates av alle folkeslag». Dette er globalt, for det står av alle folkeslag. Men når vi kommer dit er nok konturene av antikrist og dyrets rike rimelig tydelige. Så langt har vi ikke kommet. Selv om vi kjenner at det gjærer litt rundt om kring også i fredlige Norge.

Men jeg tror vi er ved begynnelsen til fødselsveene. Da nærmer vi oss store omveltninger, forfølgelse og vekkelse, den siste 7-års uken som Daniel profeterer om, Jesu gjenkomst og så det fantastiske 1000-års riket.

Er vi der, i 1000-års riket om 10-20 år? Er det begynnelsen på fødselsveene så er svaret ja!