Sjø og land hand i hand

La oss få samme pro­mille­gren­se på vann som på land.

Det er noe al­vor­lig ulo­gisk med den nors­ke pro­mille­lov­giv­nin­gen på sjøen:

På land er reg­le­ne inn­skjer­pet slik at man i prak­sis ikke kan smakeal­ko­hol før man star­ter et mo­tor­isert fram­komst­mid­del. På sjøen, der­imot, er pro­mille­gren­sen mer li­be­ral enn den noen gang har vært i vei­tra­fik­ken. Men også på van­net hand­ler det om å hans­kes med til­dels kraf­ti­ge mo­to­rer og fram­komst­mid­ler som har et stort skade­po­ten­sia­le der­som ulyk­ken først er ute.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For fem­ten må­ne­der siden la en ar­beidss­grup­pe, ledet av sjø­farts­di­rek­tør Olav Ak­sel­sen, fram en ut­red­ning om til­tak for å øke sik­ker­he­ten i små­båt­tra­fik­ken. To av for­sla­ge­ne var la­ve­re pro­mille­gren­se og påbud om bruk av flyte­vest.

Den rap­por­ten har altså re­gje­rin­gen, ved Trond Giske og Lis­beth Berg-Han­sen, sit­tet på i mer enn et år uten at de har gjort noe. End­ret pro­mille­gren­se og flyte­vest-på­bud «kre­ver lov­end­ring og en bre­de­re vur­de­ring. Det har vi ikke tatt stil­ling til ennå», ut­tal­te næ­rings­mi­nis­ter Giske i en presse­mel­ding denne uka.

Det er for­res­ten ikke helt pre­sist å si at re­gje­rin­gen ikke har gjort noe. De har «trap­pet opp kam­pen for å få flere til å bruke flyte­vest». Til det har man span­dert 1,4 mil­lio­ner kro­ner eks­tra i året til «hold­nings­ska­pen­de ar­beid».

Kan­skje det hadde vært bedre å gjøre noe med en av år­sa­ke­ne til at folk hav­ner i van­net og blir ska­det eller dør? Tall fraSjø­farts­di­rek­to­ra­tet viser at det i gjen­nom­snitt dør 33 per­soner årlig her i lan­det som følge av ulyk­ker med fri­tids­bå­ter. I en stor del av til­fel­le­ne er al­ko­hol­bruk med i spil­let. På top­pen av dette kom­mer rene druk­nings­ulyk­ker der vi har kunn­skap om at al­ko­hol i mange til­fel­ler er en med­vir­ken­de fak­tor.

«Man bør vur­de­re pro­mille­gren­sa på nytt. Al­ko­hol og båt går ikke sam­men», sa sjø­farts­di­rek­tør Ak­sel­sen for et drøyt år siden.

Sist helg kon­trol­ler­te kyst­vakt­ski­pet KV Tor 49 fø­re­re av fri­tids­bå­ter i for­bin­del­se med en fes­ti­val på Karm­øy. Et sted hadde 18 pro­sent pro­mil­le over den til­lat­te gren­sen.

«Det er alt­for høy pro­mil­le på sjøen. Mange har dess­ver­re langt over 0,8 i pro­mil­le når de fører båten», sier skips­sjef Jon Skål­heim tilNRK.

Det fikk stor­tings­re­pre­sen­tant Eirin Sund (Ap) til å ut­ta­le at «Der­som dette re­sul­ta­tet tyder på at pro­ble­met blir verre og verre, så er det ab­so­lutt noe vi må se på».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Ag­der­-fyl­ke­ne har po­li­ti­et an­meldt 25 pro­mille­kjø­re­re på sjøen så langt denne som­mer­en. Ove Aus­te­n­aa, som er an­svar­lig for po­li­ti­ets ar­beid til sjøs i Agder, mener at ingen ville finne på å kjøre bil med pro­mil­le på 0,8.

«Å kjøre båt kan ofte være enda mer kre­ven­de og far­lig, og sær­lig hvis uhel­let skul­le være ute. Da er man vel­dig over­latt til seg selv» sier han ifølge NRK Sør­lan­det.

Så mange mo­men­ter som peker i samme ret­ning burde for lengst ha gitt re­gje­rin­gen det nød­ven­di­ge dyt­tet til å sette i gang med en lov­end­ring på dette om­rå­det. Opp­ford­rin­gen må være: La oss få samme pro­mille­gren­se på vann som på land.