Sjø og land hand i hand
La oss få samme promillegrense på vann som på land.
Det er noe alvorlig ulogisk med den norske promillelovgivningen på sjøen:
På land er reglene innskjerpet slik at man i praksis ikke kan smakealkohol før man starter et motorisert framkomstmiddel. På sjøen, derimot, er promillegrensen mer liberal enn den noen gang har vært i veitrafikken. Men også på vannet handler det om å hanskes med tildels kraftige motorer og framkomstmidler som har et stort skadepotensiale dersom ulykken først er ute.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
For femten måneder siden la en arbeidssgruppe, ledet av sjøfartsdirektør Olav Akselsen, fram en utredning om tiltak for å øke sikkerheten i småbåttrafikken. To av forslagene var lavere promillegrense og påbud om bruk av flytevest.
Den rapporten har altså regjeringen, ved Trond Giske og Lisbeth Berg-Hansen, sittet på i mer enn et år uten at de har gjort noe. Endret promillegrense og flytevest-påbud «krever lovendring og en bredere vurdering. Det har vi ikke tatt stilling til ennå», uttalte næringsminister Giske i en pressemelding denne uka.
Det er forresten ikke helt presist å si at regjeringen ikke har gjort noe. De har «trappet opp kampen for å få flere til å bruke flytevest». Til det har man spandert 1,4 millioner kroner ekstra i året til «holdningsskapende arbeid».
Kanskje det hadde vært bedre å gjøre noe med en av årsakene til at folk havner i vannet og blir skadet eller dør? Tall fraSjøfartsdirektoratet viser at det i gjennomsnitt dør 33 personer årlig her i landet som følge av ulykker med fritidsbåter. I en stor del av tilfellene er alkoholbruk med i spillet. På toppen av dette kommer rene drukningsulykker der vi har kunnskap om at alkohol i mange tilfeller er en medvirkende faktor.
«Man bør vurdere promillegrensa på nytt. Alkohol og båt går ikke sammen», sa sjøfartsdirektør Akselsen for et drøyt år siden.
Sist helg kontrollerte kystvaktskipet KV Tor 49 førere av fritidsbåter i forbindelse med en festival på Karmøy. Et sted hadde 18 prosent promille over den tillatte grensen.
«Det er altfor høy promille på sjøen. Mange har dessverre langt over 0,8 i promille når de fører båten», sier skipssjef Jon Skålheim tilNRK.
Det fikk stortingsrepresentant Eirin Sund (Ap) til å uttale at «Dersom dette resultatet tyder på at problemet blir verre og verre, så er det absolutt noe vi må se på».
Artikkelen fortsetter under annonsen.
I Agder-fylkene har politiet anmeldt 25 promillekjørere på sjøen så langt denne sommeren. Ove Austenaa, som er ansvarlig for politiets arbeid til sjøs i Agder, mener at ingen ville finne på å kjøre bil med promille på 0,8.
«Å kjøre båt kan ofte være enda mer krevende og farlig, og særlig hvis uhellet skulle være ute. Da er man veldig overlatt til seg selv» sier han ifølge NRK Sørlandet.
Så mange momenter som peker i samme retning burde for lengst ha gitt regjeringen det nødvendige dyttet til å sette i gang med en lovendring på dette området. Oppfordringen må være: La oss få samme promillegrense på vann som på land.