Sant for meg, sant for deg

Hvis alt er like sant, er alt også like usant.

Fre­dag var det 50 år siden C. S. Lewis døde. Her i avi­sen har vi de siste da­ge­ne brukt en del spalte­plass på den bri­tis­ke for­fat­te­ren og lit­te­ra­tur­pro­fes­so­ren. Hvis det kan bidra til at flere blir in­ter­es­sert i det han skrev, vil det være po­si­tivt. Mange av tan­ke­ne til Lewis er nem­lig opp­sikts­vek­ken­de ak­tu­el­le.

For det førs­te søkte han sann­he­ten. Når han i sin «ån­de­li­ge selv­bio­gra­fi» Tatt av gle­den skild­rer hvor mot­vil­lig han kom til kris­ten tro, er det desto mer in­ter­es­sant å høre hvor­for han ble over­be­vist. I våre dager er en re­la­ti­vis­tisk hold­ning til tros­spørs­mål enda mer ut­bredt enn den var på Lewis' tid. Vi er blitt vant med å bli for­talt at det vik­tigs­te er å finne hva som er sant for oss. Slike stem­mer hever seg også i kir­ke­li­ge kret­ser. I to­le­ran­sens navn blir vi bedt om å godta at andre fin­ner sine sann­he­ter. Ingen skal komme og si at én opp­fat­ning er rik­ti­ge­re enn en annen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For Lewis var en slik hold­ning ikke hold­bar. Hvis alt er like sant, er alt også like usant. Kon­se­kven­sen blir at vi ikke etter­prø­ver fore­stil­lin­ge­ne våre for å sjek­ke om de fak­tisk stem­mer. «Man må fort­set­te å på­pe­ke at kris­ten­dom­men er en på­stand som, hvis den er falsk, er uvik­tig, og hvis den er sann, er uen­de­lig vik­tig. Det enes­te den ikke kan være, er mid­dels vik­tig», skrev han.

Det hjel­per lite om noe opp­le­ves som god trøst, hvis det viser seg å være falsk trøst. Han ad­var­te også om kon­se­kven­se­ne av mo­ralsk re­la­ti­vis­me, noe som er uhyre ak­tu­elt. En slik hold­ning mente han ville «gjøre ende på arten vår og for­døm­me sje­le­ne våre».

Vi tren­ger også å la oss in­spi­re­re av grunn­hold­nin­gen han hadde om at kris­ten tro er nøk­ke­len til å for­stå de store sam­men­hen­ge­ne i til­væ­rel­sen. «Jeg tror på kris­ten­dom­men slik jeg tror at solen har stått opp. Ikke bare fordi jeg kan se den, men fordi jeg ved hjelp av den kan se alt annet», skrev Lewis. Det pre­get også hold­nin­ge­ne hans til hva som fak­tisk er fram­gang i livet.

«Vi øns­ker alle fram­gang, men hvis vi er på den gale veien, betyr fram­gang å gjøre ku­ven­ding og gå til­ba­ke til den rik­ti­ge veien. I det til­fel­let er det den som snur til­ba­ke først, som er den mest pro­gres­si­ve», skrev han.

På en mes­ter­lig måte kunne Lewis tref­fe men­nes­kers for­nuft. Men han kjen­te også kraf­ten i den gode for­tel­lin­gen. Selv om vi ikke skal sette men­ne­skeskap­te for­tel­lin­ger på nivå med de vi fin­ner i Bi­be­len, er det verdt å merke seg at Gud med­de­ler oss mye av sitt ord i for­tel­len­de form. Først og fremst skul­le det føre til at vi blir enda bedre kjent med de bi­bels­ke for­tel­lin­ge­ne, men også til at vi opp­vur­de­rer og bru­ker for­tel­lin­ger som på en god måte for­mid­ler krist­ne sann­he­ter.

Selv om Lewis på en for­bil­led­lig måte ar­gu­men­ter­te for at kris­ten tro var sann, er­kjen­te han også apo­lo­ge­tik­kens be­grens­ning. En solid be­grun­nel­se for troen er vik­tig. Men det er bare evan­ge­li­et som kan gi liv. «En mann kan ikke all­tid for­sva­re sann­he­ten. Det kom­mer en tid da han må leve av den», skrev Lewis i for­or­det til en av bø­ke­ne han skrev sent i livet, med be­trakt­nin­ger over Sal­me­nes bok.

Ingen krist­ne ten­ke­re er ufeil­bar­li­ge, hel­ler ikke Lewis. Som alle andre var han et barn av sin tid, og som alle andre må han prø­ves på bi­belsk grunn­lag. Men han bør de­fi­ni­tivt leses, både som tros­for­sva­rer og for­tel­ler. Fort­satt har han svært mye å gi.

Les også
Drevet av en evig lengselC. S. Lewis