Samling i sentrum

Sentrumsregjeringer er så langt å betrakte som historiske unntak. Det er mer nærliggende å søke samarbeid med større partier.

Vi tror det er klokt at sen­trums­par­ti­ene mar­ke­rer in­ter­esse­fel­les­skap der det fin­nes grunn­lag for dette. Men i norsk po­li­tikk opp­når sen­trum som regel lite på egen­hånd.

Man­dag mor­gen in­vi­ter­te tanke­smi­en Ska­per­kraft til de­batt om hvor­vidt sen­trum kan re­vil­ta­li­se­res som po­li­tisk tyngde­punkt. Det er en vik­tig og in­ter­es­sant de­batt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Etter stor­tings­val­get i høst er både Venst­re, KrF og Sen­ter­par­ti­et uten­for re­gje­ring, der­med har de ytre sett mu­lig­het til å styr­ke sam­hol­det par­ti­ene imel­lom. Men den po­li­tis­ke ut­vik­lin­gen i Norge de siste ti årene gjør ut­sik­te­ne for en sterk sen­trums­koa­li­sjon mør­ke­re enn på lenge.

Det hand­ler ikke minst om at Frem­skritts­par­ti­et har etab­lert seg som et selv­sten­dig tyngde­punkt, og som et parti man ikke kom­mer uten­om. Først om re­gje­rings­del­ta­kel­sen skul­le føre til at Frp hav­ner på det ni­vå­et sen­trusm­par­ti­ene lig­ger på i dag, vil dette bil­det vir­ke­lig endre seg.

På flere vik­ti­ge po­li­tikk­om­rå­der har Sp, Venst­re og KrF sam­men­fal­len­de in­ter­es­ser. Det er der­for man har snak­ket om sen­trum som noe mer enn en mel­lom­po­si­sjon, en slags kom­pro­miss­løs­ning mel­lom høy­re- og venstre­blok­ke­ne.

Kris­te­lig Folke­par­ti har for ek­sem­pel i sin pro­fil en vekt­leg­ging av fa­mi­li­en og in­di­vi­dets fri­het som kor­re­spon­de­rer dår­lig med venstre­si­dens sty­rings­iver, mens par­ti­et også har en so­sial­po­li­tikk som ikke uten vi­de­re sam­sva­rer med den man fin­ner hos høyre­par­ti­ene.

Et styr­ket sen­trum vil der­for ha en bedre for­hand­lings­po­si­sjon i møte med re­gje­rings­par­ti­er på begge sider. Det tror vi er guns­tig, også fordi en stor del av den nors­ke vel­ger­ska­ren be­fin­ner seg i nær­he­ten av sen­trum, også om de stem­mer Høyre eller Ar­bei­der­par­ti­et.

Det er for ek­sem­pel ikke spe­si­elt vans­ke­lig å legge merke til at Høy­res økte opp­slut­ning har sam­men­heng med en drei­ning mot sen­trum.

I et­ter­krigs­ti­dens Norge har sen­trum i va­rie­ren­de grad ut­gjort et eget tyngde­punkt.

Vi har hatt to sen­trums­re­gje­rin­ger, men begge disse har blitt til med ut­gangs­punkt i spe­si­el­le his­to­ris­ke for­hold.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kor­vald-re­gje­rin­gen opp­stod høs­ten 1972 fordi Brat­te­li-re­gje­rin­gen gikk av etter ne­der­la­get i EF-av­stem­nin­gen, og Bon­de­vik I-re­gje­rin­gen opp­stod som kjent på bak­grunn av Thor­bjørn Jag­lands fa­mø­se krav om 36,9 pro­sents opp­slut­ning.

NRKs po­li­tis­ke kom­men­ta­tor Mag­nus Tak­vam har der­for et vik­tig poeng når han på­pe­ker at en sen­trums­re­gje­ring kun kan bli etab­lert der­som Ap eller Høyre vil fore­trek­ke en slik re­gje­ring, frem­for selv å delta i den.

Dette har Sen­ter­par­ti­et med uret­te prøvd å frem­stil­le som at det var KrF og Venst­re som brøt med sen­trum da de gikk i re­gje­ring med Høyre i 2001. Den his­to­ris­ke sann­he­ten er at Sp sam­ar­bei­det med Høyre i fire av de seks re­gje­rings­koa­li­sjo­ne­ne de har del­tatt i etter kri­gen - frem til de gikk inn i det rødgrøn­ne sam­ar­bei­det i 2005. Slik sett er det mer nær­lig­gen­de å si at det var Sp som brøt den his­to­ris­ke sen­trums­al­li­an­sen da de gikk til venst­re.

Sen­trums­re­gje­rin­ger er så langt å be­trak­te som his­to­ris­ke unn­tak. Det er mer nær­lig­gen­de å søke sam­ar­beid med stør­re par­ti­er. Det sam­ar­bei­det har sen­trums­par­ti­ene his­to­risk som regel fun­net til høyre for seg. Vi tror et styr­ket sen­trum kom­mer best ut av å fort­set­te sam­ar­bei­det den veien.

Les også
Mener parti-egoisme hindrer samling i sentrumSentrumskameratene
Les også
Blir Norge mer kristent med en blå regjering?SkaperkraftSe debatten her: