Rotløshet, savn og Ulf Ekman

Jeg tror denne rotløsheten, det noe ensidige fokuset på det nye og moderne og de følelsene, genererer en tomhet i oss mennesker. Vi trenger mer enn bare herlige følelser og en god stemning, skriver Sunniva Grimstad Nilsen.

Søn­dag for en uke siden sprakk ny­he­ten om at Ulf og Bir­git­ta Ekman, grunn­leg­ger­ne av Li­vets Ord i Upp­sa­la, og kan­skje de vik­tigs­te bi­drags­yter­ne og pio­ne­re­ne innen den pinse­ka­ris­ma­tis­ke, ame­ri­kansk­in­spi­rer­te tros­be­ve­gel­sen i Nor­den, kon­ver­te­rer til Den ka­tols­ke kirke.

Og re­ak­sjo­ne­ne er ikke ute­blitt. Mange har ut­trykt sjokk, sorg og van­tro. Andre har ven­tet på ny­he­ten. Men jeg ten­ker, hvor­for bruke så mye tid og ener­gi på å rea­ge­re?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvor­for ikke hel­ler re­flek­te­re over mu­li­ge år­sa­ker til en slik av­gjø­rel­se?

Hva for­tel­ler det oss? Hva kan vi lære av det? Kunne det vært meg?

Jeg er selv en del av en av disse nyere me­nig­he­te­ne med sin så­kal­te frie guds­tje­neste­form, fokus på lov­sang og til­be­del­se, og en sterk be­to­ning av den en­kel­tes per­son­li­ge guds­liv.

Og i løpet av mine tolv år i denne me­nig­hets­sam­men­hen­gen, har jeg fått del i en åpen­ba­ring og en vi­sjon jeg aldri ville vært for­uten, og som jeg ikke er vil­lig til å gå på kom­pro­miss med. Det er der­for lite sann­syn­lig at jeg ville ha gått samme veien som Ekman med det førs­te.

Li­ke­vel har jeg en viss for­stå­el­se for deres vei og deres valg. For jeg bærer selv på et savn.

I all vår fri­het og glede, lov­sang og hen­gi­vel­se, midt i alle de gode fø­lel­se­ne, kjen­ner jeg på en util­freds­het. Jeg sav­ner rett og slett litt mer kon­takt med røt­te­ne våre, arven vår.

Jeg sav­ner en be­visst­het om at vi, selv om våre me­nig­he­ten en gang brøt med de etab­ler­te krist­ne kirke­sam­fun­ne­ne som var den gan­gen den nye åpen­ba­rin­gen kom, er en del av noe stør­re, ikke bare geo­gra­fisk, men også his­to­risk.

Det kan virke som om vi har hop­pet bukk over 2000 år med kirke­his­to­rie i vår iver etter å finne til­ba­ke til det ge­nui­ne og opp­rin­ne­li­ge, som be­skre­vet i Det nye tes­ta­men­tet, og glemt at Gud har gitt men­nes­ker åpen­ba­ring på linje med oss, også i de 2000 årene som har gått siden Jesu tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og vi har tatt av­stand fra mange tra­di­sjo­nel­le tros­ut­trykk i frykt for å stiv­ne i ytre, tran­ge ram­mer og tom re­li­giø­si­tet, ja, rett og slett ikke være «ån­de­li­ge» nok.

Men var det nå egent­lig for­me­ne som var pro­ble­met? Ser vi ikke at også vi har stiv­net i våre møns­ter, bare i mot­satt ende av ska­la­en?

Gud selv viser i sitt Ord at Han ikke er like­gyl­dig til til­hø­rig­het og røt­ter. Det var et krav til Is­ra­els­fol­ket at de kunne gjøre rede for sine for­fed­re.

Og for Is­ra­els­fol­ket var det ingen mot­set­ning mel­lom å synge «Syng en ny sang for Her­ren» og å synge de samme sal­me­ne de hadde fått fra Moses og David og andre, om igjen og om igjen, år etter år etter år.

Men i våre nye, mo­der­ne me­nig­he­ter, vokser det i dag opp en ge­ne­ra­sjon som ikke aner hvil­ke san­ger og sal­mer for­fed­re­ne våre bruk­te til å prise den samme Gud som de til­ber, og går der­med glipp av ver­di­full åpen­ba­ring.

De kjen­ner ikke ord­ly­den i tros­be­kjen­nel­sen, det «tros­do­ku­ment» alle krist­ne kan be­kjen­ne seg til, uan­sett tid, sted eller kirke­sam­funn. De er på mange måter blitt rot­løse.

Jeg tror denne rot­løs­he­ten, dette noe en­si­di­ge fo­ku­set på det nye og mo­der­ne og de gode fø­lel­se­ne, ge­ne­re­rer en tom­het i oss men­nes­ker.

Vi tren­ger mer enn bare her­li­ge fø­lel­ser og god stem­ning. Jeg tror (og vet) at det hos mange etter en stund mel­der seg en leng­sel og et behov for noe mer, et behov for å føle at de hører til i en sam­men­heng som er stør­re enn den lo­ka­le me­nig­he­ten, et behov for å opp­le­ve seg som en del av noe tid­løst.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Slik det har vært til nå, har mange av disse men­nes­ke­ne følt seg tvun­get til å gjøre som Ekman nå har gjort, gå bort fra sin egen me­nig­het, og kan­skje svel­ge noen ka­me­ler med det samme, for å få det de leng­tet etter. Må det være sånn?

Nei, det skul­le ikke tren­ge å være sånn. Det burde være fullt mulig å åpne opp for en stør­re ut­trykks­rik­dom iblant oss.

Det skul­le ikke være nød­ven­dig å måtte gå på kom­pro­miss med teo­lo­gi­en for å få dette «mer» vi leng­ter etter.

Vi må komme bort fra den de­struk­ti­ve en­ten-el­ler-hold­nin­gen vi men­nes­ker ofte hav­ner i, og inn i et in­klu­de­ren­de, vidt­fav­nen­de, raust me­nig­hets­liv, hvor det er like na­tur­lig å ha en guds­tje­nes­te med litt mer fast­lag­te, li­tur­gis­ke ele­ment, som å ha en guds­tje­nes­te hvor Guds nær­vær kom­mer så sterkt under lov­san­gen at det ikke blir tid til pre­ken.

Hvor det er like pop å synge en 400 år gam­mel salme som en lov­sang fra siste plata til An­ders Skarp­sno, hvor en ikke ug­le­ser ver­ken ytre, sym­bols­ke ut­trykk for et indre liv - eller man­ge­len på det, hvor en an­er­kjen­ner den in­tel­lek­tu­el­le til­nær­min­gen til Gud på linje med den fø­lel­ses­mes­si­ge, hvor teo­lo­ger og lek­folk kan stå hånd i hånd og tjene det samme for­må­let, og hvor hver­dags-guds­li­vet blomst­rer som en bloms­ter­eng med en masse ulike bloms­ter!

La oss være som de gode skrift­lær­de fra him­mel­ri­kets skole, som Jesus snak­ker om, som er å likne med en hus­bond som har både nytt og gam­melt å hente fram av sitt for­råd (jf. Mat 13:52).

Sunniva Grimstad Nilsen

Skien

Les også
Ekman møter både sinne og forståelse
Les også
Derfor var reformasjonen viktig
Les også
«For Ekman finnes svaret i den katolske tro. Min egen utvikling har gått i motsatt retning»Stefan Gustavsson
Les også
Åleskjær kaller Ekmans konvertering for «personlig tragedie»
Les også
Tror Ekman vil bety mye for kristen enhet
Les også
Her forteller Ekman menigheten at han skal bli katolikk