Revidert statsbudsjett uten bobler
Det er svært tvilsomt at regjeringen slår beina under den restriktive alkoholpolitikken vi har i Norge for å vise handlekraft overfor Frps velgere, skriver Dagen på lederplass.
Med noen få unntak inneholdt revidert statsbudsjett som regjeringen la frem 14. mai, få overraskelser. Derfor var også reaksjonene først og fremst av typen:
«Dette er for tamt».
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Opposisjonen var aller mest opptatt av alt regjeringen ikke har tatt inn i det reviderte statsbudsjettet.
Det burde være en tankevekker for en regjering som har gått til valg på at de skal gjennomføre store endringer i norsk politikk.
Det aller mest synlige tiltaket i dette statsbudsjettet er endringer i tollreglene for taxfree-kjøp. De som ikke ønsker å kjøpe tobakk, kan få plusset tobakkskvoten på alkoholkvoten.
Det er svært betenkelig at regjeringen slår beina under den restriktive alkoholpolitikken vi har i Norge for å vise handlekraft overfor Frps velgere. Vinmonopolets eksistens og de høye alkoholavgiftene har vært en av suksessfaktorene for at vi tross alt har såpass lite problemer knyttet til alkoholkonsum her i landet.
Store deler av den sprit, øl og vin som drikkes i Norge er allerede i dag tatt med gebyrfritt over grensen. Nå ønsker regjeringen at nordmenn skal få drikke enda mer sprit gebyrfritt, stikk i strid med den restriktive alkoholpolitikken som vi lenge har hatt.
Det er en helt unødvendig symbolpolitikk som vi frykter vil være med på å undergrave gode alkoholrestriksjoner her i landet.
Den andre symbolsaken som har fått mye oppmerksomhet er behovet for en ny kommunerevisjon og kommunesammenslåinger. Men her har regjeringen gitt seg selv godt med armslag.
De skal først komme i mål i 2020. Det kan vel neppe kalles offensiv satsning. Når det er sagt, er det helt klart på sin plass å få nye strukturer i kommunesektoren.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Norske kommuner har allerede fått mange år på seg til å finne frivillige løsninger, uten at de har klart det i nevneverdig grad. Da er det nødvendig at både kommunestruktur og fylkeskommunens organisering får en skikkelig forandring.
Det har vi tro på at Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner kan få til.
Samferdsel har vært en av Frps kjepphester i mange år, men også her er det lite nytt. 250 millioner kroner flyttes til prioriterte strekninger, uten at friske midler tilføres.
Det vil si, regjeringen har bestemt seg for å etablere et eget utbyggingsselskap for veg. Det skal gjøre vegutbygging mer effektivt her til lands, noe som er på tide. Men det kommer først senere.
I revidert statsbudsjett bruker regjeringen mer av oljefondet enn foregående regjering gjorde, men fordi oljefondet vokser så raskt blir prosentsatsen lavere. Det ser imidlertid ikke ut til å være en sammenheng mellom det økte forbruket og gjennomføringskraften i budsjettet.
Nei, vi hadde nok forventet et mer offensivt revidert statsbudsjett av en regjering som var så tydelig ute etter å skape forandring da de tråkket inn i statsrådskontorene.
At opposisjonens hovedkritikk er at regjeringen ikke har tatt i hardt nok er ikke noen hedersbetegnelse. En regjering vil automatisk få kritikk fra opposisjonen når et budsjett legges frem.
Det er like sikkert som at solen står opp. Vi hadde imidlertid ikke forventet at kritikken skulle gå på at de gjorde for lite. Vi hadde forventet at de skulle ta i hardere.
Artikkelen fortsetter under annonsen.