Revidert statsbudsjett uten bobler

Det er svært tvilsomt at regjeringen slår beina under den restriktive alkoholpolitikken vi har i Norge for å vise handlekraft overfor Frps velgere, skriver Dagen på lederplass.

Med noen få unn­tak inne­holdt re­vi­dert stats­bud­sjett som re­gje­rin­gen la frem 14. mai, få over­ras­kel­ser. Der­for var også re­ak­sjo­ne­ne først og fremst av typen:

«Dette er for tamt».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Op­po­si­sjo­nen var aller mest opp­tatt av alt re­gje­rin­gen ikke har tatt inn i det re­vi­der­te stats­bud­sjet­tet.

Det burde være en tanke­vek­ker for en re­gje­ring som har gått til valg på at de skal gjen­nom­føre store end­rin­ger i norsk po­li­tikk.

Det aller mest syn­li­ge til­ta­ket i dette stats­bud­sjet­tet er end­rin­ger i toll­reg­le­ne for tax­free-kjøp. De som ikke øns­ker å kjøpe to­bakk, kan få plus­set to­bakks­kvo­ten på al­ko­hol­kvo­ten.

Det er svært be­ten­ke­lig at re­gje­rin­gen slår beina under den re­strik­ti­ve al­ko­hol­po­li­tik­ken vi har i Norge for å vise handle­kraft over­for Frps vel­ge­re. Vin­mono­po­lets ek­sis­tens og de høye al­ko­hol­av­gif­te­ne har vært en av suk­sess­fak­to­re­ne for at vi tross alt har så­pass lite pro­ble­mer knyt­tet til al­ko­hol­kon­sum her i lan­det.

Store deler av den sprit, øl og vin som drik­kes i Norge er al­le­re­de i dag tatt med ge­byr­fritt over gren­sen. Nå øns­ker re­gje­rin­gen at nord­menn skal få drik­ke enda mer sprit ge­byr­fritt, stikk i strid med den re­strik­ti­ve al­ko­hol­po­li­tik­ken som vi lenge har hatt.

Det er en helt unød­ven­dig sym­bol­po­li­tikk som vi fryk­ter vil være med på å un­der­gra­ve gode al­ko­hol­re­strik­sjo­ner her i lan­det.

Den andre sym­bol­sa­ken som har fått mye opp­merk­som­het er be­ho­vet for en ny kom­mune­re­vi­sjon og kom­mune­sam­men­slå­in­ger. Men her har re­gje­rin­gen gitt seg selv godt med arm­slag.

De skal først komme i mål i 2020. Det kan vel neppe kal­les of­fen­siv sats­ning. Når det er sagt, er det helt klart på sin plass å få nye struk­tu­rer i kom­mune­sek­to­ren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nors­ke kom­mu­ner har al­le­re­de fått mange år på seg til å finne fri­vil­li­ge løs­nin­ger, uten at de har klart det i nevne­ver­dig grad. Da er det nød­ven­dig at både kom­mune­struk­tur og fyl­kes­kom­mu­nens or­ga­ni­se­ring får en skik­ke­lig for­and­ring.

Det har vi tro på at Kom­mu­nal- og mo­der­ni­se­rings­mi­nis­ter Jan Tore San­ner kan få til.

Sam­ferd­sel har vært en av Frps kjepp­hes­ter i mange år, men også her er det lite nytt. 250 mil­lio­ner kro­ner flyt­tes til prio­ri­ter­te strek­nin­ger, uten at fris­ke mid­ler til­fø­res.

Det vil si, re­gje­rin­gen har be­stemt seg for å etab­le­re et eget ut­byg­gings­sel­skap for veg. Det skal gjøre veg­ut­byg­ging mer ef­fek­tivt her til lands, noe som er på tide. Men det kom­mer først se­ne­re.

I re­vi­dert stats­bud­sjett bru­ker re­gje­rin­gen mer av olje­fon­det enn fore­gå­en­de re­gje­ring gjor­de, men fordi olje­fon­det vokser så raskt blir pro­sent­sat­sen la­ve­re. Det ser imid­ler­tid ikke ut til å være en sam­men­heng mel­lom det økte for­bru­ket og gjen­nom­fø­rings­kraf­ten i bud­sjet­tet.

Nei, vi hadde nok for­ven­tet et mer of­fen­sivt re­vi­dert stats­bud­sjett av en re­gje­ring som var så ty­de­lig ute etter å skape for­and­ring da de tråk­ket inn i stats­råds­kon­to­re­ne.

At op­po­si­sjo­nens ho­ved­kri­tikk er at re­gje­rin­gen ikke har tatt i hardt nok er ikke noen he­ders­be­teg­nel­se. En re­gje­ring vil auto­ma­tisk få kri­tikk fra op­po­si­sjo­nen når et bud­sjett leg­ges frem.

Det er like sik­kert som at solen står opp. Vi hadde imid­ler­tid ikke for­ven­tet at kri­tik­ken skul­le gå på at de gjor­de for lite. Vi hadde for­ven­tet at de skul­le ta i har­de­re.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Ingen heving av beløpsgrense for utenlandshandel