Rettferdigheten

Rettferdigheten er grunnlaget i vårt kristenliv.

«Etter så lang tid burde dere selv være lærere, men dere trenger noen som på nytt kan lære dere det første og grunnleggende i Guds ord. Dere er blitt slike som trenger melk, ikke fast føde. For den som lever av melk, er et spedbarn og forstår seg ikke på budskapet om rettferdighet



Hebreerne‬ ‭5:12-13‬ ‭

Hva er så budskapet om rettferdighet?

Artikkelen fortsetter under annonsen.





Rettferdighet handler om hvilken stilling du har i forhold til Gud.

Bibelen snakker om de rettferdige og de urettferdige.





De urettferdige er de som ikke har tatt i mot Guds rettferdighet (ved troen på Jesus Kristus) og prøver å opprettholde sin egen rettferdighet ved gode gjerninger.





«De kjenner ikke Guds rettferdighet, men vil bygge opp sin egen rettferdighet. Derfor har de ikke bøyd seg under rettferdigheten fra Gud



‭‭Romerne‬ ‭10:3‬





Artikkelen fortsetter under annonsen.

‬‬ De rettferdige er de som ved troen på den oppstandene Jesus Kristus har tatt i mot Guds rettferdighet som en gave.





«Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell, for alle har syndet og mangler Guds herlighet. Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus.»



‭‭Romerne‬ ‭3:22-24‬





Uten den grunnleggende forståelsen av at en kristen (en som er født på ny ved troen på Jesus Kristus) er rettferdig for Gud vil resten av kristenlivet vakle.





Å være rettferdig betyr at du kan stå foran Gud som om synd aldri har eksistert. Du er like hellig, rettferdig og ren som Gud i din ånd. Ånden er den delen av deg som er født på ny. Med sjelen og kroppen kan en kristen synde, men det påvirket ikke din stilling i forhold til Gud. Siden din rettferdighet ikke er av deg selv, men av Gud.





Artikkelen fortsetter under annonsen.

Når du får åpenbaringen om at du er rettferdig vil din relasjon til Gud bli bedre ved at du ikke lenger trenger å frykte for straff eller at du ikke er god nok for Gud.





«I kjærligheten finnes det ikke frykt: Den fullkomne kjærligheten driver frykten ut. For frykten bærer straffen i seg, og den som frykter, er ikke blitt fullendt i kjærligheten.»



‭‭1. Johannes‬ ‭4:18‬





‬‬Gjør som apostelen Paulus og legg grunnvollen som en klok byggmester.





«I kraft av den nåde Gud har gitt meg, la jeg grunnvollen som en klok byggmester; en annen bygger videre. Men hver enkelt må være nøye med hvordan han bygger. Ingen kan legge noen annen grunnvoll enn den som alt er lagt, Jesus Kristus.»



‭‭1. Korinter‬ ‭3:10-11‬ ‭